برگزاری فعالیت های جدید و متنوع کانون استان در فصل تابستان

عسگری فر از برگزاری فعالیت های جدیدی از جمله رباتیک،فیلم سازی و مهارت محاسبات ذهنی در تابستان امسال خبر داد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان اصفهان، مدیر کل کانون در نشست خبری با حضور خبرنگاران رسانه ها با اشاره به سپری شدن نیم قرن از آغاز فعالیت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گفت: استقبال خانواده ها از فعالیت های ارائه شده و اطمینان آنان به کانون باعث شده هر سال فعالیت های جدیدی به مجموعه برنامه های کانون اضافه شود.

وی اظهار کرد: کانون تنها نهادی است که به منظور پر کردن اوقات فراغت کودکان و نوجوانان در تمامی ایام سال برنام های مختلفی را برگزار میکند و در فصل تابستان بر تنوع و تعداد این فعالیت ها افزوده می شود و به همین منظور متولی کارگروه تخصصی کودک و نوجوان ستاد اوقات فراغت استان نیز با کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان می باشد.

عسگری فر میزان رشد شرکت کنندگان در فعالیت های کانون در سال 93 نسب به سال قبل از آن را 15 درصد اعلام کرد و افزود: این رشد در دو بخش کودک و نوجوان می باشد و به این ترتیب کانون میزبان یک میلیون و 262 هزار نفر دفعه کودک و نوجوان در سراسر استان بوده است.

وی میزان رشد در دفعات اجرای برنامه ها را در سال 93 را 7 درصد اعلام و با بیان این که فعالیت های اسلامی در سال گذشته با 11 درصد رشد همراه بوده است به طور ویژه به معرفی فعالیت های علمی کانون استان درسال 93 پرداخت و گفت: رویکرد کانون استان در 2 سال اخیر، رشد و توسعه فعالیت های علمی هم از لحاظ افزایش تعداد شرکت کنندگان و هم افزایش و تنوع فعالیت های علمی بوده است که با توجه به این رویکرد شاهد رشد 12 درصدی این فعالیت ها در سال گذشته بوده ایم.

 مدیر کل در ادامه افزود: کانون استان با همین رویکرد در دهه ی مبارک فجر مرکز تخصصی نجوم را به عنوان سومین مرکز در سطح کشور و به عنوان بخشی از مرکز علوم کانون افتتاح کرد. عسگری فر بیان کرد: در مرکز نجوم کارشناسان برای رصد و تماشای آسمان آموزش های لازم را به علاقه مندان ارائه می دهند و آسمان‌نما،رصدخورشیدوکارگاه آشنایی بامنظومه‌ی شمسی سه بخش اصلی این بازدیدها می باشد.

عسگری فر در بخش دیگری از صحبت های خود، فعالیت های کانون در فصل تابستان را مورد اشاره قرار داد و بیان کرد: در سال های اخیر، همزمان با آغاز فصل تابستان 2 یا 3 فعالیت جدید را به کودکان و نوجوانان عرضه کرده ایم که برای نمونه می توان به فعالیت پویا نمایی اشاره کرد که در تابستان 91 پذیرای اولین هنرآموزان خود بود و بعد از گذراندن 7 ترم اکنون جشن پایان دوره آن برگزار شده است.

این مسوول در ادامه افزود: تابستان امسال نیز کلاس های "رباتیک" و "فیلم سازی " به سایر فعالیت های کانون اضافه شده است. وی گفت: فعالیت جدید دیگر، "محاسبات ذهنی" یا IQ Mass می باشد که برای اولین بار در کانون استان با هدف افزایش تمرکز و خلاقیت ریاضی کودکان برگزار می شود.

مدیر کل با اشاره به در پیش بودن ماه مبارک رمضان و هم زمانی آن با فصل تابستان،آشنایی کودکان و نوجوانان با قرآن با شیوه ها نو را از جمله برنامه های این اداره کل در این فصل دانست.

نقاشی، خوشنویسی، سفالگری، عکاسی، فیلم سازی برای نوجوانان ،نمایش عروسکی عناوین فعالیت های دیگری بودند که مدیر کل از برگزاری آن ها در تابستان خبر داد و افزود:در بخش ادبی کانون نیز کلاس های مهارت های خواندن و نوشتن، املای بیست، قند پارسی با هدف آشنایی نوجوانان با متون کهن ایران زمین در مراکز 60 گانه استان از سوی مربیان مجرب کانون صورت خواهد گرفت.

"ترویج فرهنگ مطالعه" موضوع دیگری بود که مدیر کل کانون در این نشست خبری به آن پرداخت. وی با بیان این که کودکی و نوجوانی مهمترین مقطع سنی برای ترویج فرهنگ مطالعه می باشد اظهار کرد: ارتباط با کتاب، تشویق کودکان و نوجوانان به مطالعه و در نهایت مانوس کردن اعضا با کتاب و کتاب خوانی اولویت فعالیت های مربیان ما در مراکز کانون است که با توجه به نیاز کودک و نوجوان امروز به آن و متاسفانه فقدان آن در جامعه بسیار مهم و ارزشمند است.

عسگری فر در ادامه به تاثیر پژوهش بر رشد و پیشرفت کودکان و نوجوانان اشاره کرد و افزود: سال گذشته به این موضوع در کانون استان توجه ویژه شد و برای اعضا و مربیان در این راستا فعالیت های ویژه ای را دشتیم که در نتیجه آن به موفقیت هایی هم در سطح کشور در دو گروه مربیان و اعضا دست یافتیم.

مدیر کل کانون با بیان این که بیش از 105 هزار عضو کودک و نوجوان در مراکز سطح استان از فعالیت های متنوع کانون در بخش های فرهنگی،هنری، ادبی،اسلامی و علمی بهره مند می شوند،خاطرنشان کرد: قدرت انتخاب در استفاده از برنامه های کانون و عدم اجبار در این زمینه یکی از ویژگی های مثبت کانون می باشد و رفتار مربیان کانون نیز به گونه ای است که کودکان و نوجوانان پس از حضور در مراکز با ارتباط و تعامل مناسب موجب استمرار حضور آنان با شور و اشتیاق می شوند.

وی گفت:با توجه به اولویت کانون در سال 94 مبنی بر جذب و پایدارسازی اعضا هیچگونه افزایش قیمتی در حق عضویت مراکز کانون در سطح استان نداشتیم.

مدیر کل ادامه داد:در دهه مبارک فجر سال گذشته کلنگ احداث مراکز فرهنگی هنری در چادگان و دهاقان به زمین زده شد و امیدواریم با تامین بودجه این مراکز در اختیار خانواده ها قرار گیرد. وی در همین راستا گفت:کانون استان این آمادگی را دارد که در صورت واگذاری مکان های مناسب،2 مرکز در شهر اصفهان و یک مرکز در بهارستان را فعال سازی کند.

مدیر کل کانون هم چنین به نیازهای کودکان و نوجوانان با نیازهای ویژه اشاره کرد و اظهار نمود: به این گروه از کودکان و نوجوانان باید توجه بیشتری شود چرا که در حال حاضر در زمینه ی آموزش و فعالیت های جانبی فرهنگی هنری ویژه این گروه با کمبود روبرو هستیم. وی افزود:در سال 92 یک مرکز فراگیر مخصوص کودکان و نوجوانان کم بینا،نابینا،ناشنوا و ناتوان جسمی و حرکتی راه اندازی شد و پیش بینی شده که با توجه به نیاز و استقبال خانواده ها در سال 94 نیز مرکزی دیگر برای این عزیزان افتتاح شود تا کودکان و نوجوانانی که با چنین مشکلاتی مواجه هستند همراه با همسالان خود رشد کرده و در کنار دیگر اعضا به فعالیت های گروهی مشغول شوند.

در ادامه بصیر پور،معاون فرهنگی کانون نیز در سخنانی طرح خودگردان کانون پرورش فکری را با هدف تعامل بیشتر کانون و مدرسه و با دعوت از دانش آموزان برای بازدید و آشنایی با فعالیتهای کانون در طول سال مورد اشاره قرار داد و گفت: انتقال غیرمستقیم مفاهیم با شیوه های خلاق و به روشهای مختلف فرهنگی، هنری و ادبی از ویژگیهای اصلی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان می باشد و در مجموع نحوه فعالیت ها و اجرای برنامه ها در کانون با دیگر سازمان ها متفاوت می باشد.