گره خوردن با فن‌آوری‌های نوین، تربیت کودکان برای فردا

معاون فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان معتقد است: با روش‌های دیروز نمی‌توان کودکان را برای فردا تربیت کرد اما این به معنای کاربردی بودن تمام فن‌آوری‌ها برای القای روش‌های درست نیست.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، محمدعلی شامانی روز چهارم تیر 1394 در آیین معرفی مدیرکل جدید کانون خوزستان اظهار داشت: طبیعی است که با مسایل نوپدیدی روبه‌رو باشیم اما آن‌چه اصالت دارد ایجاد زمینه و اشتیاق خواندن است و هر فرصتی که این زمینه را مهیا کند باید به اشکال مختلف در اختیار ما قرار بگیرد.
وی افزود: در این زمینه می‌بایست با گذر از روش‌های دیروز به فن‌آوری‌های نوین گره بخوریم درعین‌حال نباید از این هدف که «بچه‌ها باید بخوانند تا بدانند» دور شویم.
شامانی در این آیین که برای معرفی غلامرضا شنبدی به عنوان مدیرکل جدید کانون خوزستان در اهواز برپا شده بود، گفت: اگر نظام رسمی تعلیم و تربیت به این موضوع تکیه نکند انسان‌های بی پرسشی تربیت خواهند شد که هرگز نمی‌توانند مسیر زندگی را بپیمایند.
وی اضافه کرد: اصل کار ما توجه به کودک و نیازهای زیستی و روانی او و از همه مهم‌تر، دادن فرصت یک رفتار خلاقانه و از سر یک انتخاب هدفمند به کودکان است.
شامانی ادامه داد: کانون این فرصت را به فرزندان خواهد داد تا خود را بازیابی و در مسیر درست، فردایی را رقم بزنند که بر اساس تشخیص دقیق از سوی مربیان است و در این میان مربیان به‌عنوان انسان‌های کارآمد در کنار کودکان قرار می‌گیرند تا کمک کنند استعدادهای آنان شناسایی و در مجرای خود پرورش یابد.
وی اظهار کرد: اگر قرار باشد در حوزه کارشناسی کودکان، نهاد مورد اعتمادی را جستجو کنیم، یکی از معتبرترین نهادها کانون پرورش فکری به‌واسطه مربیانی دارای صلاحیت، آشنا با نیازهای مخاطبان، هنرمند و ادیب است.
در این آیین از 27 سال خدمات عبدالنبی شاکریان مدیرکل پیشکسوت کانون استان خوزستان تجلیل شد.
 
رنج خوزستان از نبود منابع انسانی کارآمد
بر اساس این گزارش در این مراسم معاون سیاسی، اجتماعی استانداری خوزستان نیز با اشاره به پیامدهای ناشی از جنگ در این استان گفت: خوزستان از نبود منابع انسانی کارآمد رنج می‌برد.
فرج‌الله خبیر در مجتمع فرهنگی کانون اهواز افزود: خسارات وارده به تاسیسات در زمان جنگ تحمیلی با آسیبی که به منابع انسانی کارآمد در خوزستان وارد شده قابل مقایسه نبوده و این به‌آسانی قابل جبران نیست.
وی در ادامه اظهار کرد: کار کردن در خوزستان به دلیل از بین رفتن زیرساخت‌های آن در زمان جنگ سخت است و کسی که در این استان مسوولیت می‌پذیرد باید تلاش مضاعفی انجام دهد.
به اعتقاد وی دشمن جنگ را از تسلیحات نظامی به سمت امور فرهنگی سوق داده که باید مسوولان فرهنگی کشورمان بیش ‌از پیش به این امر خطیر و حیاتی توجه کنند.
وی اظهار کرد: خوزستان دارای تنوع فرهنگی بسیاری است و از این حیث استانی نظیر آن در کشور وجود ندارد.
خبیر به سابقه مدیریتی 27 ساله مدیرکل پیشین کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان خوزستان نیز اشاره کرد و با قدردانی از شاکریان افزود: اگر ثبات مدیریتی در همه بخش‌ها وجود داشته باشد امور به‌خوبی پیش خواهد رفت.
معاون سیاسی، اجتماعی استانداری خوزستان ادامه داد: نقش کانون فکری پرورش کودکان و نوجوانان در این مهم بسیار پررنگ است زیرا در این مکان مسوولان آینده کشورمان از لحاظ تربیتی و فرهنگی پرورش می‌یابند.
خبیر در ادامه سخنان خود به مدیرکل جدید کانون خوزستان توصیه کرد تا در طی مدت ریاست خود، امور کانون را با مشورت دیگران به‌پیش ببرد.
 
مدیریت بر مبنای مشورت و کار کارشناسی
در همین مراسم مدیرکل جدید کانون خوزستان کار فرهنگی بیشتر را یکی از نیاز‌های اصلی استان عنوان کرد و در عین حال گفت: این کار البته باید بسیار ظریف و دقیق صورت بگیرد چرا که این استان با توجه به مشکلات اجتماعی و فرهنگی پس از جنگ تحمیلی، نیازمند کار فرهنگی بیشتری است.
غلامرضا شنبدی با بیان ضرورت توجه به توسعه فرهنگی در کنار توسعه اقتصادی، افزود: به فرموده مقام معظم رهبری کار اقتصادی بدون توسعه فرهنگی به نتیجه نخواهد رسید.
وی با اشاره به تنوع فعالیت‌های کانون، مشورت و کار کارشناسی را دو رویکرد اصلی خود برشمرد که همه‌ی تصمیم‌ها بر اساس آن اتخاذ خواهد شد.
مدیرکل جدید کانون استفاده از همه ظرفیت‌های فرهنگی و هنری استان برای پیشرفت در کار کانون را ضروری خواند و گفت: بر همین اساس در‌های کانون برای همکاری باید به روی همه فعالان فرهنگی و اجتماعی - که در حوزه‌ی کودک و نوجوان فعالیت دارند - باز باشد.
شنبدی در عین حال تصریح کرد: ماهیت فعالیت کانون کار فرهنگی است و به هیچ عنوان نباید با سیاست عجین شود و تلاش می‌‌کنیم تفکرات و دیدگاه‌های خاص سیاسی وارد این حوزه نشود.
در همین آیین عبدالنبی شاکریان مدیر کل سابق کانون نیز در سخنانی به بیان خاطرات خود از 27 سال خدمت در کانون پرداخت و با یادآوری این نکته که در آغاز مدیریت وی به دلیل وقوع جنگ تحمیلی تنها 4 مرکز کانون در استان فعالیت می‌کرد، افزود: در حال حاضر 52 مرکز فرهنگی هنری کانون حتی در دورافتاده‌ترین بخش‌های استان به ارایه خدمات فرهنگی‌هنری به کودکان و نوجوانان می‌پردازند.
وی از کارکنان و مربیان کانون استان نیز به عنوان نیروهایی توانمند در سطح کشور نام برد و از آنان قدردانی کرد.
گفتنی است در این آیین که عبدالحمید شهسواری  مشاور اجرایی مدیرعامل کانون، مدیرکل روابط عمومی استانداری خوزستان، کارکنان کانون استان و تنی چند از مسوولان استانی نیز حضور داشتند، از تلاش‌های عبدالنبی شاکریان تقدیر شد.