زبان ساده، راز ماندگاری آثار آذر یزدی است

استاندار یزد زبان ساده و بی‌تکلف زنده یاد مهدی آذر یزدی را یکی از رازهای ماندگاری آثار وی عنوان کرد.

به گزارش اداره‌کل روابط‌عمومی و امور بین‌الملل کانون، سیدمحمد میرمحمدی در آیین گرامی‌داشت ششمین سال روز درگذشت مهدی آذر یزدی و روز ملی ادبیات کودک و نوجوان با بیان این مطلب گفت:  عشق به مطالعه و کتاب‌خوانی در آذر یزدی موجب شکوفایی ذهن او و خلق آثار ماندگار شده است.
میر محمدی در این مراسم که با عنوان «یاد پدر» روز 21 تیر94 در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان یزد برگزار شد، افزود: با مطالعه سیر زندگی آذریزدی ناخودآگاه عطش خواندن در مخاطب ایجاد می‌شود به ویژه دورانی که به شهر می‌آید و در کارگاه جوراب‌بافی مشغول به کار می‌شود، صاحب کارگاه پای او را به یک کتاب‌فروشی باز می‌کند و آذر با کار در کتاب‌فروشی به قول خودش به بهشت موعود می‌رسد.
وی ادامه داد: در آثار این استاد ادبیات کودک و نوجوان تقابل مفاهیمی چون خوبی و بدی، خیر و شر، مظلوم و ظالم پیش روی کودک و نوجوان قرار می‌گیرد تا مخاطب راه و مسیر درست زندگی را پیدا کند.

مدیرکل کانون یزد: آذر یزدی یک مصلح اجتماعی بود
مدیرکل کانون استان یزد نیز ضمن خیرمقدم به میهمانان آیین بزرگ‌داشت استاد مهدی آذر یزدی گفت: اخلاص، صداقت، عشق به بچه‌ها از ویژگی‌های بارز پدر خوب ادبیات کودک و نوجوان ایران بود.
عباسعلی دانافر افزود: می‌توان آذریزدی را پدر معنوی کودکان ایران دانست. در واقع می‌توان وی را به‌ عنوان یک مصلح اجتماعی معرفی کرد. او درد جامعه و دغدغه‌ی اصلاح جامعه‌اش را داشت.
وی یادآور شد: آثار وی هرچند برای دهه‌های سی و چهل است اما به زبانی نگاشته شده است که برای کودکان امروز نیز بیگانه نیست.
دانافر ادامه داد: او در آثارش جامعه‌‌ی خوب را جامعه‌ای می‌داند که دارای آدم‌های خوب است و معتقد است خوبی آدم‌ها از کودکی‌های‌شان شروع می‌شود.
وی عنوان کرد: اندیشه‌ی آذر این بود که اصلاح جامعه در اصلاح کودکان است و ما در جامعه‌ی امروز به این اندیشه‌ نیاز داریم.
در ادامه رقیه دوست‌فاطمی‌ها مدیرکل کتاب‌خانه‌های استان یزد و از دوستان و آشنایان زمان حیات استاد مهدی آذر یزدی نیز با مرور بر نامه‌ی سیدمحمدعلی جمال‌زاده پدر داستان نویسی ایران نگاهی اجمالی به اثر منظوم قند و عسل داشت.
هم‌چنین از کتاب «آذر یزدی شیفته‌ی کتاب» از سوی استاندار رونمایی شد و حسین مسرت نویسنده این اثر و محقق یزدی به بیان خاطرات زندگی کتابی آذر پرداخت.
ارایه‌ی دو مقاله‌ی علمی توسط مژگان جنتی کارشناس ادبی کانون و فاطمه قانع مربی ادبی مرکز شماره‌ی سه یزد، قصه‌گویی قصه‌ی فال‌گیر (از آثار داستانی آذر) از سوی فاطمه بحرانی مربی ادبی مرکز فرهنگی هنری شهرستان تفت نیز از برنامه‌های این آیین بود.
پخش‌ نماهنگ اثر موسیقایی نمایشی قند و عسل تولید کانون استان یزد، شعرخوانی اعضای نوجوان، و برپایی نمایشگاه آثار اعضای کانون نیز از دیگر برنامه‌های این آیین بود.