برنامه‌های کانون برای گسترش ارتباط با همه‌ی بچه‌های ایران

کانون پرورش فکری در پنجاهمین سال تاسیس خود به دنبال طراحی الگوی جدیدی است تا بتواند همه‌ی کودکان و نوجوانان ایرانی را به نحوی در معرض فعالیت‌ها و تولیدات‌اش قرار دهد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، این سخنان را مدیرعامل کانون در جمع مربیان کانون استان آذربایجان غربی در حالی بیان کرد که چند روز پیش تفاهم‌نامه‌ای را با معاون پرورشی وزارت آموزش و پرورش برای گسترش فعالیت‌های کانون در مدارس کشور به امضا رساند.
علیرضا حاجیان‌‌زاده در این سخنرانی تاکید کرد که تبیین راهبردهای 14 گانه از سوی وی در ابتدای سال یک کار تشریفاتی و نمایشی نیست و کانون با این کار به دنبال ایجاد جهشی جدید در آغاز نیم قرن دوم فعالیت‌هایش است و درصددیم حرکت جامع‌تری را سامان دهیم.
او در بین مربیان و کارکنان استان آذربایجان غربی گسترش دامنه‌ی پوشش مخاطبان را با توجه به تاکیدها و منویات مقام‌معظم رهبری یکی از مهم‌ترین این راهبردها برشمرد و یادآورشد: درپی امضای تفاهم‌نامه با آموزش و پرورش و در عین حال آغاز سال تحصیلی جدید، اجرای این راهبرد شکل عملی پیدا خواهد کرد.
مدیرعامل کانون با بیان این‌که دو محور و پایه اصلی کانون تولیدات و ارتباط مستقیم با اعضا است چندین بار بر اهمیت توجه به آن‌ها و پایدارسازی اعضا تاکید کرد و گفت به اعضا و مربیان خود می‌بالیم و محور اصلی کار کانون - که خیلی هم با ارزش است - همین اعضا هستند.
حاجیان‌زاده در عین حال یادآور شد: کانون نباید به همین تعداد از اعضا محصور شود اگرچه نگاه ما کمیت‌گرا نیست و تلاش می‌کنیم به شدت از کیفیت مراقبت کنیم، اما باید با باز کردن دایره‌ی فعالیت‌های خود، لایه‌ی جدیدی از مخاطبان را - که همان 13 میلیون دانش‌آموز اند –  تحت پوشش قرار دهیم.
وی تحقق این خواسته را از مسیر جریان ارتباط با مدارس قابل تحقق دانست و تاکید کرد با این کار دو هدف را دنبال می‌کنیم نخست توانمندی‌های کانون را به همه مخاطبان عرضه خواهیم کرد تا هیچ کودک و «نوجوان»ی از این امکان محروم نشود. اگرچه توان پوشش دادن این جمعیت را نداریم اما سفره‌ای را پهن می‌کنیم تا هرکسی بر اساس علاقه‌ی خود حتی در حد خواندن یک کتاب از این سفره بهره‌مند شود.
مدیرعامل کانون ایجاد شرایط جذب کودکان ونوجوانان مستعد و علاقه‌مند را از این راه در مراکز کانون، هدف دوم این اقدام عنوان کرد و گفت: وقتی دانش‌آموزی مزه‌ی فعالیت‌های کانون را بچشد به عضویت در مراکز ما راغب خواهد شد.
حاجیان‌زاده شیوه ارتباط با مدارس در الگوی جدید ارتباط با آموزش و پرورش را با طرح «کانون مدرسه» - که چند سال پیش در یک همکاری مشترک اجرا شد - متفاوت دانست و گفت: کانون، کانون است و ما با آموزش و پرورش تفاوت‌هایی داریم و هریک از ما باید کار خودش را با سازوکارهای مخصوص خودش انجام دهد اما برای ارتباط، راه‌کارهای مختلفی وجود دارد.
وی با تاکید بر این که کانون تولیدات خوبی ارایه می‌کند و نباید این محصولات را تنها در مراکز خودش توزیع کند، خاطر نشان کرد: یکی از راه‌کارها این است که با بودجه‌ای که وزارت آموزش و پرورش  پیش‌بینی می‌کند کتاب‌خانه‌های مدارس را تجهیز ، در نمایشگاه‌های کتاب مدارس حضور داشته باشیم و سیستم اشتراک پستی کانون را تقویت کنیم.
راه‌کار دیگری که مدیرعامل کانون برای گسترش دامنه‌ی ارتباط کانون با دانش‌آموزان کشور پیشنهاد کرد توسعه کتاب‌خانه‌های سیار و فعالیت‌های تریلی سیار نمایشی بود و او در این زمینه از تلاش کانون برای رساندن تعداد 105 مرکز فعلی سیار به 250 کتاب‌خانه خبر داد و افزود: تعداد مراکز سیار را باید با استفاده از همراهی مسوولان استانی افزایش دهیم و به این بخش توجه بیشتری نشان خواهیم داد. فیلمی نیز از فعالیت‌های یکی از این مراکز تهیه شده که به زودی از تلویزیون پخش می‌شود، تریلی سیار نمایشی کانون هم در سال جاری به همه استان‌های کشور سفر می‌کند و این روند ادامه خواهد داشت.
حاجیان‌زاده حضور «گروه»یِ مدارس در مراکز کانون و اجرای برنامه از سوی مربیان مراکز، همچنین نمایش فیلم و اجرای تئاتر و سرود و برگزاری جشنواره‌ها و سوگواره‌های محلی را راه‌کار دیگری برشمرد که فرصت مناسبی را برای معرفی کانون به مخاطبان فراهم می‌کند. وی در عین حال تصریح کرد: باید توانمندی‌های مربیان کانون را که زبانزد است تحسین کنیم و من به آن‌ها می‌بالم.
مدیرعامل کانون در تشریح راه‌کار دیگر ارتباط با مخاطبان، حضور مربیان یا گروه‌های سرود و نمایش کانون در مدارس را اقدام دیگری دانست که به تحقق این هدف کمک خواهد کرد.  
به گفته‌ی وی 15 عنوان تئاتر حرفه‌ای نیز در کانون از روی مطالب کتاب‌های درسی آماده شده و از اول مهر در مدارس تهران اجرا می‌شود. در مرحله‌ی بعد قصد داریم این گروه‌های نمایشی را به استان‌ها نیز اعزام کنیم.
حاجیان‌زاده در پایان این بخش از سخنانش باردیگر تاکید کرد که کانون مورد اعتماد خانواده‌هاست اما باید برای جلب بیشتر اعتماد مردم تلاش و در این راه سخاوت‌مندانه فرصت بهره‌مندی همه کودکان و نوجوانان ایرانی را از امکانات و توانمندی‌های کانون فراهم کنیم.
بخش دیگر سخنان مدیرعامل کانون پاسخ‌گویی به سوال‌های همکاران کانون استان آذربایجان غربی بود که در محل اردوگاه معلم شهر ارومیه گردهم آماده بودند.
وی در پاسخ به سوالی درباره‌ی کمبود کتاب‌های کودک در مراکز کانون، این مساله را تایید کرد و گفت: در سال‌های گذشته بیشتر تمرکز بر انتشار کتاب‌های نوجوان بود اما اکنون کارگروه‌های جداگانه‌ای تشکیل دادیم که برای خردسالان، کودکان و نوجوانان کتاب‌های مناسب تولید کند. راه‌کار دیگر خرید کتاب از ناشران غیرکانونی است که برای این امر نیز تلاش‌هایی انجام شده اما مشکل ما کمبود بودجه است شاید بخشی از این کمبود را با تهاتر(مبادله) کتاب جبران کنیم.
یکی از مربیان کانون از توجه نسل جدید به ابزارهای نوین ارتباطی و اینترنت سخن گفت و از مدیرعامل پرسید که کانون چه برنامه‌هایی برای تامین این خواسته‌های اعضای خود در نظر گرفته است؟
حاجیان‌زاده در پاسخ به این پرسش ابتدا به یک مساله‌ی ساختاری کانون اشاره کرد و گفت: موضوع فعالیت‌های رایانه‌ای و فضای مجازی در کانون به صورتی پراکنده در بخش‌های مختلف پیگیری می‌شد اما با راه‌اندازی اداره کل فن‌آوری اطلاعات برای تجمیع و سامان‌دهی این فعالیت‌ها اقدام کردیم یکی از نتیجه‌های ‌این تلاش این خواهد بود که به زودی شاهد راه‌اندازی پرتال جامع کودک ونوجوان از سوی کانون خواهیم بود.
مدیرعامل کانون این پرتال را به نوعی «کانونِ مجازی» توصیف کرد و افزود: در کانون نباید مانع استفاده بچه‌ها از فضای مجازی بشویم بلکه با راه‌اندازی پرتال به دنبال این هستیم که فضایی مناسب، سالم و پرتحرک برای تمامی بچه‌های ایران فراهم کنیم.
در این نشست که روز دهم شهریور برگزار شد مجتبی دانشور سرپرست اداره کل روابط‌عمومی و امور بین‌الملل کانون، حسین علیجانی مدیر آفرینش‌های ادبی، هنری و جواد زاهدی مدیرکل کانون استان آذربایجان غربی نیز حضور داشتند.