مربیان کانون مروجان فرهنگ مطالعه‌اند

روش‌های مربیان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برای علاقه‌مند کردن بچه‌ها به کتاب‌خوانی عامل موثری برای ترویج فرهنگ مطالعه در جامعه بوده است.

به گزارش اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، علیرضا حاجیان‌زاده مدیرعامل کانون در شهرکرد و در جمع مربیان کانون، ایجاد جذابیت برای مطالعه و کتاب‌خوانی با روش‌هایی مانند قصه‌گویی، نشریه‌نگاری، معرفی شخصیت و سرزمین، تئاتر، شعرخوانی، روخوانی کتاب، بازی و دیگر شیوه‌های فرهنگی و هنری را روشی عنوان کرد که مربیان کانون به خوبی از آن استفاده می‌کنند.
مدیرعامل کانون با اشاره به این نکته که در گذشته، مربیان کانون را کتاب‌دار می‌دانستند، تصریح کرد: مربی‌گری روش پویاتری نسبت به کتاب‌داری است و این شیوه تفریح و سرگرمی از ویژگی‌های بارز کانون و عاملی موثر در ترویج فرهنگ مطالعه به شمار می‌رود؛ تغییر عنوان کتاب‌دار به مربی _ به اعتقاد من - نه تنها عیب نیست بلکه باید قدر آن را هم بدانیم.
حاجیان‌زاده هم‌زمان با بیست و سومین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی و در جریان سفری دو روزه به استان چهارمحال و بختیاری سخنرانی خود را به موضوع «اهمیت کتاب‌خوانی و نقش کانون در ترویج فرهنگ مطالعه» اختصاص داد.
او روز 27 آبان 1394 در این سخنرانی علاوه بر تاکید بر اهمیت ترویج فرهنگ مطالعه، توسعه سواد خواندن را از این راه، یکی از مهم‌ترین وظایف کانون برشمرد و با اشاره به پنجاه ساله شدن کانون یادآور شد: کانون همیشه در طول تاریخ فعالیتش به عنوان کتاب‌خانه تخصصی کودک و نوجوان مطرح بوده و از ابتدای تاسیس  نیز فعالیت خود را با راه‌اندازی کتاب‌خانه آغاز کرده است؛ مسیر اصلی حرکت و اصولا ماهیت  کانون در حوزه تفکر و ارتقاء مهارت‌های ذهنی و عقلانیت، خردورزی و پرورش فکر تعریف می‌شود.
حاجیان‌زاده ادامه داد: معتقدیم حتی سلامت روان و نشاط درونی بچه‌ها در گرو دارابودن ذهنی پویا و خلاق است اگر ما ذهن آن‌ها را خلاق و نو کنیم روح و روان و درون کودکان، پرنشاط و نو می‌شود و عقلانیت بر رفتار آنان حاکم خواهد شد؛ این عقلانیت رفتاری، انسان را هم با نشاط می‌کند و سبب ثبات شخصیت می‌شود و در عین حال آن‌ها را از تزلزل و نگرانی دور نگاه می‌دارد.
به اعتقاد مدیرعامل کانون بچه‌های عقل‌گرا و با مطالعه شخصیت با ثباتی دارند و مساله یادگیری در کانون به واقع پرورش فکر و خلاقیت‌های اعضا  با رویکرد فرهنگی و تربیتی است و ما به دنبال تربیت انسان‌های متفکر، صالح و مومن هستیم.
وی سواد خواندن را واژه‌ای محوری و کلید ورود به مهارت‌های مختلف اجتماعی و انسانی برشمرد و توضیح داد این موضوع چندین مهارت را در کودکان از جمله مهارت‌های ذهنی، مهارت خواندن، نوشتن، تحلیل‌کردن و بیان کردن را تقویت می‌کند و علاوه بر این، به رشد خلاقیت و سایر مهارت‌های اجتماعی، هنری و ادبی  بچه‌ها کمک می‌کند و تردید نیست که این کار کانون، باعث تحویل انسان‌های ارزشمند و توانمندی به جامعه طی همه این سال‌ها شده است.

کتاب‌خوانی را برای کودکان لذت بخش کنیم
مدیرعامل کانون در فراز دوم سخنرانی خود - که در آستانه روز 28 آبان که در برنامه‌های هفته کتاب به عنوان روز «کتاب و کودک» نام‌گذاری شده است -  ایراد می‌کرد به بحث چگونگی لذت‌بخش کردن مطالعه برای کودکان و نوجوانان ‌پرداخت.
حاجیان‌زاده در این بخش نخست به ویژگی‌های محتوایی و ظاهری کتاب کودک اشاره داشت و بر اهمیت توجه به جذابیت‌‌های لازم در حوزه نشر کتاب مانند متناسب بودن محتوا با نیازها و علاقه‌ی مخاطبان، نگارش جذاب و هنرمندانه و استفاده از روش‌های غیر مستقیم و شناخت زبان مخاطب از سوی نویسنده، همچنین ایجاد جاذبه‌های بصری در تصاویر و صفحه‌آرایی زیبا برای جذب بیشتر بچه‌ها به کتاب تاکید کرد.
وی با بیان این‌که ایجاد شرایط مناسب برای دسترسی کودکان به کتاب دومین عاملی است که می‌تواند به ترویج فرهنگ مطالعه در جامعه کمک کند، یادآور شد: همه بچه‌های ایران مخاطب ما و تولیدات و فعالیت‌های کانون هستند و در ماه‌های اخیر تفاهم‌نامه‌ای نیز با آموزش و پرورش امضا کرده‌ایم تا بر اساس آن کتاب‌های کانون در سطح وسیع‌تری در اختیار  تمامی مخاطبان قرار بگیرد و شرایط دسترسی آن‌ها به کتاب تسهیل شود.
مدیرعامل کانون در عین حال لزوم متعادل سازی امکان دسترسی به کتاب را در کنار تسهیل آن، نیز امری ضروری برشمرد و توضیح داد: این که در مراکز کانون زمان مشخصی را برای بازگشت دادن کتاب‌های امانتی در نظر می‌گیرند یا در هر دوره چند روزه، یک یا دو کتاب در اختیار بچه‌ها قرار می‌دهند به اعتقاد من نوعی برنامه‌ریزی است و باعث می‌شود بچه‌ها در معرض سیری کاذب قرار نگیرند و نسبت به مطالعه کتاب بی‌تفاوت نشوند.
ایجاد فضای دلنشین در مراکز کانون و فروشگاه‌های آن با چینش مناسب و فضاسازی و رنگ‌آمیزی جذاب در کنار فعالیت‌های مربیان کانون عامل دیگری برای ترویج فرهنگ مطالعه است که حاجیان‌زاده بر آن تاکید کرد.
او هم‌چنین وضعیت فعلی کانون را در حوزه‌ی فعالیت‌های کتاب‌خوانی به صورت آماری تحلیل کرد و گفت: کانون در پنجاه سال گذشته هم در حوزه تولید هم در ترویج، خدمات بسیار فراوانی به جامعه ارایه کرده است؛ انتشار دوهزار و 500 عنوان کتاب چاپ اول و تاسیس 925 مرکز فرهنگی هنری ثابت، سیار شهری و روستایی و کتاب‌خانه‌پستی، کانون را به سازمانی منحصر به فرد تبدیل کرده است که علاوه بر تولید کتاب، به کتاب‌رسانی نیز توجه‌ای ویژه دارد.

امانت دادن چهار میلیون جلد کتاب به کودکان و نوجوانان ایرانی
به گفته‌ی وی در حال حاضر نیز سالانه در مجموع 300 عنوان کتاب چاپ اول و تجدید چاپی با شمارگان 3میلیون نسخه تولید و عرضه می‌شود، قفسه‌های کتاب مراکز نیز دارای 8 میلیون جلد و 14هزار عنوان کتاب است و در عین حال سال گذشته چهار میلیون جلد کتاب به بچه‌های ایرانی در شهرها و روستاهای کشور  امانت داده‌ایم.
حاجیان‌زاده توضیح داد که خدمات رسانی کانون به روستاها در مناطق محروم کشور به صورت عمده، اغلب از طریق کتاب‌خانه‌های سیار و پستی و شیوه اشتراک کتاب صورت می‌گیرد و البته توسعه کتاب‌خانه‌های سیار شهری و روستایی در دستور کار قرار دارد و در استان چهارمحال و بختیاری نیز با مساعدت استاندار یک کتاب‌خانه و از سوی یک بنیاد خیریه بختیاری‌ها نیز یک کتاب‌خانه سیار روستایی به زودی راه‌اندازی می‌شود.
بر اساس این گزارش راه‌اندازی 50 مرکز جدید فرهنگی‌هنری ثابت کانون طی امسال و سال آینده، افتتاح مراکز فراگیر ویژه کودکان و نوجوانان دارای نیازهای ویژه در سراسر کشور از جمله در مرکز شماره 3 کانون شهرکرد، استفاده بیشتر از فن‌آوری‌های نوین، ادامه انتشار کتاب‌های الکترونیک،  راه‌اندازی کتاب‌خانه دیجیتال و تولید برنامه‌های کاربردی موبایل و تبلت(اپلیکیشن) از دیگر خبرهایی بود که مدیرعامل کانون در این سخنان خود به آن اشاره کرد.
بخش دیگری از زمان این سخنرانی به گفت‌و‌گو با مربیان و کارشناسان کانون گذشت و حاجیان‌زاده به خواسته‌ها و پرسش‌های همکاران خود در حوزه‌های اداری و مالی و مشکلات شغلی و معیشتی آنان پاسخ گفت.
در ابتدای این نشست، مدیرعامل کانون به روح پاک عبدالصالح جهانبازی کارشناس روابط عمومی کانون استان - که به تعبیر وی فرزندی از خانواده کانون بود که در منا شهادت گونه به دیدار معشوقش پرواز کرد همچنین فاطمه رحیم‌خانی یکی از مربیان این استان که بر اثر بیماری به دیار معبود شتافت – سلام و درود فرستاد و از مربیان کانون خواست همان‌گونه که این دو عزیز برای ایجاد نشاط و نشاندن لبخند بر لبان کودکان تلاش می‌کردند، آن‌ها نیز علی‌رغم این غم سنگین، مسیر آنان را ادامه دهند.

کانون چهارمحال و بختیاری در مسیر توسعه
در ابتدای این جلسه مدیرکل کانون استان نیز - که از روز 6 تیر امسال به این سمت منصوب شده است - گزارشی از فعالیت‌های صورت گرفته در این مدت ارایه کرد و گفت: در 23 مرکز کانون استان دارای 25 هزار عضو، 250 هزار جلد کتاب و در کانون زبان ایران نیز دارای 3500 زبان‌آموز هستیم.
به گفته‌ی فرزاد رحیمی بحث تخصیص اعتبارات عمرانی با پیگیری‌های صورت گرفته نسبت به سال قبل رشد قابل توجهی داشته و تنها برای ساخت کانون زبان ایران - که اکنون خاکبرداری آن آغاز شده - 300 میلیون تومان از سوی استانداری اختصاص داده شده است.
وی هم‌چنین افزود: نوسازی و تکمیل مراکز فعلی و سالن آمفی تئاتر دو مرکز را آغاز کرده‌ایم که از این راه 220 متر مربع به فضاهای کانون اضافه شده است؛ در عین حال مناسب‌سازی ساختمان مرکز شماره 3 کانون شهرکرد برای راه‌اندازی مرکز فراگیر، افتتاح خیابان کودک به پیشنهاد زنده‌یاد عبدالصالح جهانبازی و امضای تفاهم‌نامه همکاری با سازمان منابع طبیعی، محیط زیست و بنیاد نخبگان و آموزش و پرورش برای مشارکت در طرح شهاب(شبکه هدایت استعدادهای برتر) از دیگر فعالیت‌های کانون در ماه‌های گذشته بوده است.
او هم‌چنین از موسسه‌ی خیریه ارشد بختیاری - که یک وسیله نقلیه مناسب را برای راه‌اندازی کتابخانه سیار روستایی در کوهرنگ به کانون اهدا کرده است - قدردانی کرد.
در سفر دو روزه مدیرعامل به استان چهار محال و بختیاری محمد رستمی مشاور امور مجلس مدیرعامل و مجتبی دانشور مدیرکل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون نیز حضور داشتند.
دیدار با استاندار، بازدید از مراکز شماره 1 و 3 شهرکرد و فارسان، کانون زبان ایران و ملاقات عمومی و خصوصی با مربیان و کارشناسان کانون، حضور در آیین ویژه چهلمین روز درگذشت زائر منا عبدالصالح جهانبازی کارشناس روابط عمومی کانون استان و نثار گل بر مزار آن عزیز در شهر گوجان از دیگر برنامه‌های سفر مدیرعامل طی روزهای 27 و 28 آبان 1394 به استان چهارمحال و بختیاری بود.