دو پنجره کانون گلستان با حضور یوسف قوجق رنگ داستانی گرفت

یوسف قوجق، نویسنده آثار کودک و نوجوان در نشست ادبی دو پنجره کانون پرورش فکری استان گلستان حضور یافت و با جمعی از اعضای مراکز کانون این استان دیدار و گفت‌و‌گو کرد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، قوجق در این برنامه که به مناسبت هفته کتاب و کتاب خوانی برگزار شد، ضمن پاسخ‌گویی به پرسش‌های مخاطبان آثارش گفت: علی‌رغم توسعه رسانه‌های دیداری و شنیداری، همچنان کتاب از جایگاهی ویژه در نزد عموم مردم برخوردار بوده و هیچ چیزی نمی‌تواند جایگزین لذت لمس و خواندن کتاب شود. مطالعه دقیق هر کتاب، یک دوره کامل آموزش داستان‌نویسی برای مخاطبان محسوب می‌شود.
وی ضمن ابراز خرسندی از علاقه‌مندی نوجوانان به کار نویسندگی از آنان خواست تا با نوشتن خاطرات روزانه خود، گنجینه‌ای برای فردای دوران نویسندگی خود فراهم سازند، چرا که یک نویسنده خوب ابتدا یک خاطره‌نویس خوب بوده است.
این نویسنده صاحب‌نام حوزه کودک و نوجوان کشور در بخش دیگری از برنامه، به گفت‌وگو با نوجوانان پرداخت و پس از شنیدن نقد و نظرهای آنان در باره آثارش به ویژه عنوان، محتوا، طرح جلد و فرهنگ ترکمن در رمان «لالو» گفت: وقتی که با نگاهی عمیق‌تر به محتوا و مضامین کتاب توجه شود، معانی پنهان زیادی برای ارایه آشکار می‌شود. «لالو» نماد هنر و دانش است و نقش آن در این اثر ایستادگی در برابر افکار خرافه و گمراهی‌های موجود و هم چنین نجات جامعه از گمراهی مورد توجه بوده است.
از نکات قابل توجه در این رمان می‌توان به ارتباط شعر آغازین با موضوع داستان، وجود ضرب‌المثل‌ها و اصطلاحات جالب اشاره کرد و خرافات و عقاید باطل را به عنوان ایده اصلی داستان بیانگر واقعیت‌هایی دانست که به قلم قوجق روایت شده است.
در ابتدای این نشست عبدالرحیم سیفی مدیرکل کانون پرورش فکری استان گلستان ضمن قدردانی از یوسف قوجق برای حضور در این دیدار، برگزاری برنامه دو پنجره و دعوت از نویسندگان را پیوند انس‌آمیز مخاطبان با خالق اثر دانست و از این‌گونه نشست‌ها به عنوان بستری مناسب برای ترغیب علاقه‌مندان به مطالعه نام برد.
شایان توجه است که تاکنون آثار متعددی از یوسف قوجق منتشر شده که از آن جمله می‌توان به «کجاوه»، «لالو»، «نبرد در قلعه گوک تپه»، «پرنده‌ها دوباره اوج می‌گیرند» و «هدیه‌ام آشیانه پرنده است» اشاره کرد.