کتاب تنگ ماهی اثر صحرا مختاری نقد شد

اعضای مراکز کانون بندرعباس کتاب" تنگ ماهی " اثر صحرا مختاری را با حضور نویسنده نقد کردند.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان استان هرمزگان، اعضای مراکز فرهنگی هنری بندرعباس کتاب " تنگ ماهی " اثر صحرا مختاری را با حضور نویسنده‌ی این کتاب نقد کردند.
صحرا مختاری نویسنده‌ی کتاب تنگ ماهی گفت: این کتاب را با هدف آشنایی کودکان با شناساندن بیمه به کودکان نوشتم. درنظر من پرورش کودک کاری است که باید از روی عشق و احساس انجام داد.
وی افزود: نوشتن برای کودک را جزیی از وظایف خود می دانم و من به عنوان یک مادر دوست دارم اطلاعاتی را در زمینه‌های مختلف مثل بیمه، سرمایه گذاری و.. در قالب داستان را به کودکان سرزمینم بدهم.
مختاری خاطر نشان کرد:کودکان سرمایه‌های بالقوه جامعه انسانی به شمار می‌روند و امروزه در کشورهای پیشرفته سرمایه گذاری‌های کلانی در راستای آموزش و پرورش کودکان صورت می‌گیرد و در این میان بسیاری از روانشناسان معتقد هستند که درونی کردن و نهادینه شدن بسیاری از معانی و مفاهیم در فرد باید از همان سنین کودکی صورت بگیرد.
نویسنده کتاب تنگ ماهی افزود: با توجه به تخصص خودم در زمینه‌ی بیمه دوست داشتم این اطلاعات ومهارت‌های زندگی را درقالب داستان به کودکان منتقل کنم و در این مسیراز نقدهای کودکان برای بهتر شدن کتاب‌های دیگری که مد نظر دارم استفاده خواهم کرد.
مختاری خطاب به کودکان گفت: دراین کتاب سعی کردم موضوع‌هایی را که شما دوست دارید مثل مهربانی ، احترام به حقوق کودک ، امیدهاو مهربانی ‌ها را لحاظ کنم و به صورت غیر مستقیم به بیمه عمر و سرمایه‌گذاری اشاره کنم.
مولف این کتاب گفت: معنی سرمایه‌گذاری این است که برای هدف‎های بیشتر پولی را کنار بگذاریم تا در آینده از آن استفاده کنیم و در واقع زمان را برای خودمان بخریم.
نازنین زهرا عضو مرکز شماره‌ی 4 بندرعباس گفت: دراین داستان شما به صورت غیر مستقیم به دور اندیشی در آینده اشاره کرده بودید که من خیلی خوشم آمد ولی در خصوص بیمه عمر و سرمایه گذاری توضیح خاصی نداده بودید.
تعدادی از اعضا معتقد بودند که داستان از هیجان برخوردارنبود و نویسنده چند موضوع را با هم‌ در یک داستان استفاده کرده بود.
از نظر آن‌ها داستان خیلی خوب وزیبا از آغاز فصل بهار شروع شده بود و شکستن تنگ ماهی و انتظار پسر برای تنبیه مادر تنها اتفاق داستان بودکه با خوشرویی مادر و جایگزین کردن یک تنگ دیگر رفع شد.
اعضای شرکت کننده در این نقد از امید و مهربانی که در داستان بود احساس رضایت کردند و از این‌که مادر علی او را تنبیه نکرده خوشحال بودند.
به نظر اعضا اگرنویسنده از تخیل بیشتری در داستان استفاده می‌کرد بهتر بود و تنها قسمتی که در داستان تخیل به کار رفته بود زمانی بود که ماهی‌ها روی زمین افتادند و با خودشان فکر کردند که زنده می‌مانند یا می‌میرند.
اکثر اعضا تصویر گری کتاب را بسیار زیبا و مرتبط دانستند و معتقد بودند متن و تصاویر هم‌خوانی خوبی با هم داشته است.
جلسه نقد کتاب " تنگ ماهی " عصر چهارشنبه باحضورنویسنده کتاب، اعضای مراکز 5 گانه بندرعباس، کارشناسان کانون ، مربیان و والدین در سالن کتابخانه‌ی مجتمع فرهنگی هنری آفرینش بندرعباس نقدشد.
 شروع این داستان با فصل بهار آغاز می‌شود و پسر کوچولو با مادرش به چیدن سفره هفت سین مشغول است. مادرش از او می‌خواهد که تنگ ماهی را بیاورد که تنگ ماهی از دست
 او می افتد و می شکند.
 علی نگران این است که مادرس عصبانی ولی مادربا یک تنگ دیگر از راه می‌رسد و با مهربانی می‌گویدپسرم من یک تنگ دیگررا قبلا خریداری کرده‌ام که اگر اتفاقی افتاد در منزل داشته باشیم.
 ودر ادامه نویسنده داستان در خصوص بیمه عمرو سرمایه گذاری توضیح مختصری رابه مخاطب خود می‌دهد. این کتاب به صورت دو زبانه فارسی وانگلیسی در قطع کوچک و برای گروه سنی« الف و ب » نوشته شده است.
صحرا مختاری متولد مازندران می‌باشد که مدت 15 سال است در بندرعباس سکونت دارد.وی لیسانس حسابداری و مدیر فروش بیمه عمر و سرمایه گذاری شرکت بیمه... می‌باشد .
وی مقاله نویس و مربی آموزش دهنده‌ی مسایل مربوط به بیمه می‌باشد وبه صورت حرفه‌ای در صنعت بیمه مشغول است.
مختاری کار نویسندگی در حوزه‌ی کودک را تازگی آغاز کرده است وقصد دارد اطلاعات بیمه‌ای وسرمایه‌گذاری را در قالب داستان به کودکان آموزش دهد.