قصه‌گویی عمر انسان را زیاد می‌کند

آسیه صادقی از مادربزرگ‌های حاضر در این دوره از جشنواره قصه‌گویی معتقد است قصه تنها دنیایی است که ارزش وارد شدن دارد و صمیمیت و آرامشی که قصه به انسان می‌بخشد بزرگ‌ترین کارکرد آن است.

به گزارش اداه کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، در نوزدهمین دوره جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی پدربزرگ و مادربزرگ‌ها نیز در بخش ملی قصه‌گویی می‌کنند. هدف این بخش ایجاد پیوندی میان قصه‌گوی نسل قدیم با نسل جدید است. از میان 446 اثر رسیده در این بخش در نهایت 10 اثر از پدربزرگ و مادربزرگ‌ها برای مرحله نخست و اجرا برگزیده شد.
آسیه صادقی، مادربزرگ قصه‌گوی 66 ساله است که 6 فرزند و 13 نوه دارد. اهل دم‌شهر، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان میناب در استان هرمزگان و بیش از 40 سال است که برای اهالی روستا چه کوچک و چه بزرگ قصه می‌گوید.
او که دخترش یاسمن عباسی، یکی از مربیان فرهنگی کانون در میناب است، می‌گوید: از کودکی مادرم همیشه ما خواهرها و برادرها را به‌ویژه در شب‌های بلند زمستان دور هم جمع می‌کرد و برای‌مان قصه می‌گفت. محفل گرمی که همیشه با قصه‌گویی مادرم در خانه ما برقرار بود و هنوز هم است.
صادقی درباره تجربه و محفل‌های قصه‌گویی‌اش می‌گوید: یک گروه قدیمی از اهالی روستا از 60 تا 100 ساله هستیم. هفت خانم و پنج آقا که از گذشته تا امروز هر دو یا سه شب یک‌بار دور هم جمع می‌شویم. از خاطره‌های قدیمی و قصه‌های بومی می‌گوییم. همین محفل و با دوستان بودن سبب شده است که هرگز علی‌رغم اصرار بچه‌ها از روستا به شهر نروم و همیشه همین‌جا بمانم.
او درباره منبع بیشتر قصه‌هایی که می‌گوید توضیح داد: اغلب قصه‌ها، قصه‌های عامیانه و شفاهی هستند که دوران کودکی و جوانی از قدیمی‌ها و پدر و مادرم شنیده‌ام. موضوع بیشترشان روایت‌های دینی، داستان ائمه و پیامبران و قصه‌های بومی و شفاهی منطقه میناب است.
این مادربزرگ قصه‌گو معتقد است دور هم جمع شدن به بهانه قصه شنیدن یا قصه گفتن طول عمر آدم‌ها را زیاد می‌کند. هرچه قصه‌های بیشتری بشنویم کمتر دل‌مان از دیگران جدا می‌شود.
دوتا از نوه‌های خانم صادقی به نام‌های حورا و زلفا در حال حاضر عضو کانون میناب هستند و قصه‌گویی می‌کنند و قصه گفتن را هم از مادربزرگ‌شان آموخته‌اند.
صادقی در باره تاثیر سنت قصه‌گویی در زندگی افرادی که ساکن شهرهای بزرگ هستند و به دلیل مشکلات روزمره از چنین محفل‌هایی دور افتاده‌اند، توضیح داد: قصه گفتن و قصه شنیدن باعث می‌شود آدم‌ها از دغدغه‌ها و مشکلات روزمره‌شان دور شوند. حتی اگر پنج تا 10 دقیقه را به این کار اختصاص دهیم خیلی راحت‌تر از مشکلات‌مان عبور می‌کنیم.
او ادامه داد: قصه دنیایی پر از عاطفه و صمیمیت است. یکی از ارزشمندترین زمان‌های زندگی انسان وقتی است که قصه می‌گوید یا قصه می‌شنود؛ چراکه قصه تنها دنیایی است که ارزش دارد وارد آن بشویم. دنیایی که به انسان صمیمت و آرامش می‌دهد. همین نکته بزرگ‌ترین کارکرد قصه است.
نوزدهمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان از 27 بهمن 1395 آغاز شده است و  تا اول اسفند در مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری واقع در خیابان حجاب تهران ادامه دارد.