بچه‌ها قصه‌های شاد می‌خواهند

قصه‌گوی هندی در نوزدهمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی با اشاره به اهمیت قصه‌گویی در دنیای امروز، گفت: وقتی ما برای همدیگر قصه می‌گوییم، گویی که با قلب‌هایمان با یکدیگر صحبت می‌کنیم، نه زبان‌هایمان و این موضوع یکی از ویژگی‌های قصه است.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، شرین متیوس که 15 سالی می‌شود قصه‌گویی را به صورت جدی دنبال می‌کند، گفت: سال‌های زیادی است که به عنوان یک قصه‌گو، روان‌شناس و مربی آموزشی، بحث قصه‌گویی را دنبال می‌کنم و خوشحال هستم که در این سال‌ها با تکیه بر تجاربی که کسب کرده‌ام، توانستم کودکان زیادی را خوشحال کنم.
وی ادامه داد: او که یک موسسه آموزشی با محوریت قصه دارد، در آنجا به کودکان آموزش داده می‌شود که چگونه قصه بگویند، همچنین والدین می‌آموزند که چگونه قصه‌های خوب و تاثیرگذار برای فرزندانشان بخوانند و چه نکته‌هایی را در قصه‌ها بگویند و چه موضوع‌هایی را نگویند.
متیوس با بیان این‌که قصه‌گویی در دوران کودکی به رشد شخصیت افراد کمک می‌کند، عنوان کرد: وقتی قصه‌های خوب و شاد برای بچه‌ها می‌گوییم، زمانی که بزرگ شدند، ما شاهد بزرگ‌سالان شاد و خوشحال هستیم و افرادی که ناراحت هستند، کسانی هستند که در دوران کودکی قصه‌های ناراحت کننده برایشان تعریف کرده‌اند و این خیلی بدتر می‌شود زمانی که این افراد قصه‌های غمگین را برای خود تکرار کنند.
این قصه‌گوی هندی افزود: من می‌خواهم به بچه‌ها قصه‌های شاد آموزش دهم تا وقتی بزرگ شدند ما شاهد انسان‌هایی شاد هستیم و ما در دنیای امروز به آدم‌های شاد نیاز داریم و قصه می‌تواند کمک خوبی برای ما باشد.
او که برای نخستین بار است به تهران آمده و در جشنواره قصه‌گویی شرکت کرده است، عنوان کرد: من وقتی به ایران آمدم، متوجه شدم که مردم شما خیلی به قصه‌گویی اهمیت می‌دهند و این موضوع را جدی می‌گیرند و می‌توان گفت این جشنواره فرصت بسیار خوبی برای کودکان ایرانی است که ممکن است این فرصت در کشورهای دیگر نباشد و این کار بزرگی است که برای کودکان ایرانی انجام می‌شد.
به گفته متیوس، زمانی که این کودکان بزرگ شدند، آن‌ها نسبت به کودکانی که از نعمت قصه‌گویی محروم هستند، خیلی متفاوت‌تر فکر می‌کنند و این تفاوت در زندگی آینده آن‌ها تاثیر به‌سزایی دارد، قصه‌گویی نه تنها بچه‌ها را بلکه بزرگ‌سالان را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد.
این قصه‌گوی هندی با بیان این‌که معمولا برای کودکان و بانوان قصه می‌گویم، گفت: من معمولا داستان‌های تاثیر برانگیز برای آن‌ها تعریف می‌کنم، این‌روزها مردم در معرض نگرانی‌های زیادی قرار دارند و نیاز به آرامش و تفکر دارند، در این میان قصه‌ها انسان‌ها را به یکدیگر مرتبط می‌کند، راه و مسیر زندگی را به آن‌ها نشان می‌دهد و می‌آموزد که چگونه می‌توانند آرامش داشته باشند.
نوزدهمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی 27 بهمن با حضور 68 قصه‌گوی ایرانی و خارجی در مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان فعالیت خود را آغاز کرده و تا 1 اسفند ادامه دارد.