کودک با قصه‌گویی هنر خوب گوش کردن را تمرین می‌کند

نخستین نشست‌های تخصصی بیستمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی در شهر تبریز در حالی برگزار شد که کارشناسان به نقش تربیتی قصه‌گویی اشاره داشتند.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، در حاشیه‌ی رقابت‌های منطقه‌ای جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی دو نشست تخصصی با عنوان‌های «تقویت هنر گوش دادن در فرایند قصه‌گویی و تاثیر آن در تربیت» و «کارکردهای قصه‌گویی در تربیت مخاطب کنش‌گر» برگزار شد.

لازمه ارتباط قصه‌گو با کودکان صداقت در کلام است

«تقویت هنر گوش دادن در فرایند قصه‌گویی و تاثیر آن در تربیت» عنوان نشستی بود که محمد سیمزاری سخنرانی آن را بر عهده داشت.

این پژوهش‌گر و نمایش‌نامه‌نویس در خصوص این‌که قصه یک واسطه تربیتی است، گفت: «بُعد اصلی قصه که متاسفانه مورد غفلت واقع شده است هنر یاد دادن خوب گوش کردن است. مربیان کانون پرورش فکری کارشان تربیت کودکان و نوجوانان است و در این راستا باید از فعالیت قصه‌گویی برای تربیت استفاده کنند.»

وی خاطرنشان کرد: «قصه‌گویی به مسئله هنر گوش کردن تاکید دارد و از سوی دیگر گوش دادن به قصه تفاوت‌های زیادی با شنیدن دارد. چرا که شنیدن اکتسابی بوده و باید آن را یاد بگیریم، تخصص ما را تقویت کرده و احساس خوب می‌آفریند و باعث ایجاد ارتباط موثر می‌شود. با قصه‌گویی کودک، هنر گوش کردن را تمرین می‌کند و بعد از شنیدن آن چالش فکری و طرح سوال در او برانگیخته می‌شود.»

سیمزاری در پایان سخنان خود گفت: «لازمه ارتباط قصه‌گو با کودکان صداقت در کلام بوده و قصه‌گو باید این مهارت را داشته باشد تا کودک را به درون قصه ببرد و با قهرمان قصه هم‌ذات‌پنداری کند.»

قصه در تربیت کودکان و نوجوانان نقش اساسی دارد

«کارکردهای قصه‌گویی در تربیت مخاطب کنش‌گر» دیگر نشستی بود که محمد گودرزی دهریزی و رحیم بدری در آن سخن گفتند.

محمد گودرزی دهریزی، نویسنده کتاب کودک و نوجوان و پژوهش‌گر و مدرس دانشگاه گفت: «با همه رشدی که در فن‌آوری داریم باز قصه حرف اول را می‌زند و نظام تعلیم و تربیت دنیا به قصه‌گویی اهمیت می‌دهند و بر آن تاکید دارند.»

گودرزی دهریزی ادامه داد: «استخوان‌بندی عاطفی و احساسی کودک به‌واسطه قصه شکل می‌گیرد و در سنین پایین این اثرگذاری بیش‌تر است، اگر کودکی در خردسالی قصه زیاد بشنود یا بخواند در آینده او تاثیر به‌سزایی دارد.»

وی بزرگ‌ترین سرمایه آموزشی هر کودک در مدرسه و دانشگاه را میزان واژه‌هایی دانست که در دوران کودکی در مغزش لانه‌گزینی کرده و هر چه تعداد واژه‌های نادر در وی زیاد باشد در آینده رشدش بیشتر می‌شود.

او تصریح کرد: «قصه مهم‌ترین ابزاری است که معنی واقعی زندگی را به کودک یاد می‌دهد و این قصه‌های اصیل و ناب هستند که این معنی را در کودکان نهادینه می‌کند.»

گودرزی اضافه کرد: «اولین کنشی که در قصه وجود دارد کنش روایی است و قصه‌گو از این طریق با کودک ارتباط بهتری برقرار می‌کند و با استفاده از روایت در کودک ایجاد علاقه و او را درگیر قصه کند.»

وی کنش دوم را کنش نمایشی عنوان کرد و گفت: «این کنش، ضمیر ناخودآگاه کودک را نشانه قرار می‌دهد و کودک در این کنش، رفتار را می‌بیند و آن را جذب و اسکن می‌کند و در زمان مشخص بروز می‌دهد کنش عادت‌زدایی یکی دیگر از کنش‌هاست چرا که چیزی که از روی عادت انجام می‌شود کیفیت خود را از دست می‌دهد و باید نهادینه و درونی شود.

او در پایان سخنانش خاطرنشان کرد: در داستان و قصه عنصری وجود دارد که «آشنازدایی» نام دارد و این آشنازدایی عادت‌های ذهنی را بر هم می‌زند و تصویری نو و تازه در ذهن ما متبادر می‌سازد.»

در ادامه این نشست، مدیر امور پردیس‌های استان آذربایجان شرقی، گفت: «یکی از مهم‌ترین و موثرترین ابزار تربیتی برای کودکان و نوجوانان به‌خصوص در دوره پیش‌دبستانی استفاده از روش قصه‌گویی است.

رحیم بدری اضافه کرد: قصه می‌تواند موجب شکوفایی مفاهیم اساسی زندگی کودکان شود و بدین‌وسیله می‌توانیم این مفاهیم را در آن‌ها درون‌سازی کنیم و با این امر موجب برانگیخته شدن عواطف‌شان می‌شویم.»

وی در پایان خاطرنشان کرد: «آموزش از طریق قصه بهترین راه برای تربیت کودکان است و اما مهم‌ترین و تاثیرگذارترین مسئله‌ای که به آن باید توجه شود محتوا و موضوع قصه‌ها است که باید از نظر روان‌شناسی کارشناسی شود و به جنبه‌های انسانی و عاطفی متمرکز شده تا بتوانیم به بچه‌ها ویژگی‌های خوب انسانی را منتقل کنیم.»

بیستمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی منطقه یک به میزبانی کانون استان آذربایجان شرقی روز پنج‌شنبه ۲ آذر ‌سال 1396 با برگزاری آیین پایانی و تجلیل از برگزیدگان به کار خود پایان داد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 3 =