نیاز نظام آموزشی کشور به برنامه مدون قصه‌گویی

پژوهش‌گر و مدرس دانشگاه با تاکید بر نیاز نظام آموزشی کشور به اجرای یک برنامه مدون برای قصه‌گویی، اهمیت و کارکردهای قصه‌گویی را در یک نشست تخصصی تشریح کرد.

به گزارش اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، محمد گودرزی‌دهریزی در نشست تخصصی «کارکرد قصه‌گویی در انتقال مفاهیم تربیتی و درسی» در دانشگاه فرهنگیان سمنان گفت: ادبیات با کارکرد رفتاری خود تلاش می‌کند درقالب قصه و داستان، مفاهیم و ارزش‌ها را به نمایش بگذارد و ضمیر ناخودآگاه انسان را درگیر کند.

وی با تاکید بر این موضوع افزود: زمانی که فردی را نصیحت می‌کنیم ضمیر خودآگاه او فعال می‌شود که بعد از مدتی نیز به فراموشی سپرده می‌شود و به همین خاطر نصیحت، تاثیر زیادی ندارد.

او ادامه داد: زمانی  که به شکل غیر مستقیم و با عمل خود ارزش یا مفهومی را به نمایش می‌گذاریم ضمیر ناخودآگاه چشم را باز می‌کند و این مهم در درون فرد نهادینه می‌شود.

مدرس دانشگاه در این نشست تخصصی که بیش از ۲۱۰ دانشجومعلم دانشگاه فرهنگیان سمنان حضور داشتند با اشاره به اهمیت قصه در زندگی کودکان بر نقش مهم و اساسی قصه و روایت در شکل‌گیری شخصیت به‌ویژه قالب احساسی و عاطفی کودکان تاکید کرد.

وی با بیان این‌که باید قصه‌گویی از سنین نوزادی برای کودکان آغاز شود خاطرنشان کرد: هرچه قصه‌گویی برای کودکان از سنین پایین‌تر آغاز شود اثرگذاری آن در زندگی آینده کودک بیشتر است.

گودرزی در ادامه افزود: مهم‌ترین دوره زبان‌آموزی و مهم‌ترین دوره‌ای که تمام موفقیت‌های تحصیلی یک کودک را تا آخر عمر تضمین می‌کند از تولد تا ۲ سالگی است و باید در این دوران به کودک توجه ویژه‌ای داشت.

او تصریح کرد: تمام نورون‌های مغزی کودک از تولد تا دو سالگی شکل می‌گیرد و اگر قصه‌گویی و زبان‌آموزی در این دوره برای کودک آغاز شود تمامی کلمات و واژه‌ها در ذهن و مغز او جا گرفته و در زندگی تحصیلی خود موفق‌تر از دیگران خواهد بود.

نویسنده کتاب «آوازی برای وطن» با تأکید بر فواید قصه و قصه‌گویی در زندگی کودک خاطرنشان کرد: قصه بیشتر از سایر وسایل تربیتی بر آموزش و پرورش کودکان اثرگذار است و تاکنون بیش از ۲۰ کارکرد تربیتی برای قصه شناخته و معرفی شده است.

وی اظهار داشت: کنش روایی، نمایشی، عادت‌زدایی و تمثیلی برخی از کارکردهای تربیتی قصه است.

گودرزی‌دهریزی همچنین با اشاره به کارکرد و کنش روایی قصه در تربیت کودکان گفت: ساختارشناسی ذهن کودک به گونه‌ای است که روایت و داستان را بهتر از توصیف می‌پذیرد و نویسنده در روایت ابتدا کودک را جذب و درگیر کرده و بعد در فضایی که فضای غفلت نامیده می‌شود پیام آموزشی خود را به کودک القاء می‌کند و کودک به صورت غیرمستقیم این پیام را در ذهن خود دریافت می‌کند.

گودرزی بیان داشت: متأسفانه جایگاه قصه‌گویی در نظام آموزش و پرورش کشور بسیار کم رنگ است و برنامه‌ای به‌صورت مدون برای قصه‌گویی در نظام آموزش و پرورش وجود ندارد.

وی با اشاره به اهمیت قصه در زندگی کودکان گفت: ضرورت دارد تا نظام آموزشی کشور به این مهم توجه بیشتری داشته و یک ساعت آموزشی ویژه قصه و قصه‌گویی را در دوره‌های آموزشی دبستان تدوین کند.

استاد دانشگاه فرهنگیان به نقش بسیار مهم و تأثیرگذار والدین در شکل‌گیری شخصیت کودکان اشاره و اضافه کرد: والدین باید در عین رسیدگی به فعالیت‌های خود ساعتی را به کودکان‌شان اختصاص دهند و به نیاز آنان توجه کنند.

این نویسنده کتاب کودکان و نوجوانان در پایان تصریح کرد: والدین اگر می‌خواهند آینده تحصیلی موفقی را برای فرزندان خود رقم بزنند باید سعی کنند کودکان خود را به قصه و روایت آشنا کنند و از همان بدو تولد ذهن کودکان خود را پرورش دهند.

نشست تخصصی «کارکرد قصه‌گویی در انتقال مفاهیم تربیتی و درسی» همزمان با مرحله منطقه‌ای بیستمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی، ویژه معلمان، دانشجومعلمان، مربیان و کتاب‌داران در دانشگاه فرهنگیان سمنان (پردیس شهید رجایی) برگزار شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 6 =