کد خبر: 275622
تاریخ انتشار: ۲۹ آذر ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۵
بازدید 1095
عبدالرحمن‌اونق: زیاد بخوانید تا بهتر بنویسید

در برنامه "دوپنجره دولبخند" کانون پرورش فکری استان گلستان، نویسنده اثر فریاد آق‌اویلی در پاسخ به سوالات نوجوانان گمیشانی در خصوص چگونه بهتر بنویسیم بیان نمود: زیاد بخوانید تا ضمن آشنایی با اندیشه‌های متنوع، بهتر بنویسید.

به گزارش روابط عمومی اداره‌کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان گلستان، در نشست تخصصی نقد کتاب فریاد آق‌اویلی ویژه اعضای نوجوان کتاب‌خانه‌های‌سیار روستایی کانون گمیشان که با حضور عبدالرحمن‌اونق نویسنده اثر در روستای بصیرآباد برگزار شد، نوجوانان دختر نظرات خود را درباره حوادث و اتفاقات داستان با نویسنده درمیان گذاشته و نویسنده نیز با نظرات و پیشنهادات آنان آشنا شد.

اونق در پاسخ به این سوال که چگونه فریاد آق‌اویلی از ذهن آن متولد شد بیان نمود: مایل بودم با این داستان به زندگی ترکمن نشینی اشاره داشته باشم و سختی و رنج‌ها و آداب و سنن این منطقه را در این قالب بیان نمایم.

نویسنده فریاد ‌آق‌اویلی خطاب به نوجوانان گمیشانی گفت: همه شما سرشار از خلاقیت و استعدادهای ناب هستید و بایستی از طریق مطالعه و نوشتن در دفعات مکرر بر تقویت آن بکوشید.

عبدالرحمن‌اونق در پاسخ به سوال یکی از علاقه‌مندان داستان‌نویسی که پرسید خانواده تا چه اندازه می‌تواند در نویسندگی ما تاثیرگذار باشد، گفت: خانواده کتاب‌خوان نقش بسزایی در علاقه‌مندسازی فرزند به مطالعه دارد. وقتی فرزند خانواده‌ی خود را در حال خواندن کتاب می‌بیند و متوجه ارزش کتاب نزد آن‌ها می‌شود، مطمئنا خود نیز به کتاب علاقه‌مند شده و همان‌طور که بیان نمودم می‌تواند در مسیر نویسندگی حرکت نماید.

در این نشست عبدالرحیم‌سیفی مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان گلستان ضمن ابراز خرسندی از ارتباط خوب و موثر نوجوانان با نویسنده و طرح سوالات و پیشنهادات کاربردی، برنامه "دوپنجره دولبخند" را راهی مفید برای انس بیشتر بچه‌ها با کتاب دانست و اظهار داشت: کانون در هر فصل تلاش می‌کند که با دعوت از شاعران و نویسندگان توانمند و شهیر کشور ضمن آشنایی بچه‌ها با نویسنده مورد علاقه خود، نقاط ضعف و قوت نویسندگان را در کارگاه‌های نقد کتاب به آنان یادآور ‌شود و در این ارتباط چهره به چهره شاهد آثاری با توجه به نیاز بچه‌ها باشیم.

ایشان یکی از راه‌های موفقیت در زندگی را خوب دیدن و خوب گوش‌کردن بیان نمود و از بچه‌ها خواست تا برای تقویت قدرت بیان در خود، ابتدا خوب ببینند و گوش نمایند و سپس به اظهار نظر بپردازند.

گفتنی است در بخش پایانی این نشست، سیده‌محدثه‌حسینی و راحمه‌شهریاری در برنامه‌ای تحت عنوان "ستاره‌های سیار" ویژه اعضای مکاتبه‌ای تشریح نمودند که چگونه بچه‌ها می‌توانند به عضویت بخش مکاتبه‌ای کانون درآمده و به بیان پیشنهادات و نظرات خود از طریق ارسال نامه بپردازند.

هم‌چنین در این بخش از بچه‌ها درخواست شد که فرض نمایند مادر آن‌ها در بستر بیماری به سر می‌برد و ادامه داستان را با توجه به فرازهای که در پی بهبودی آن حاصل خواهد شد در این قالب برای کارشناس بخش مکاتبه‌ای ارسال نمایند.

خوانش متن ادبی، قرائت قرآن و مقاله، تصویرسازی کتاب و امضای آن توسط نویسنده، جشن امضای کتاب فریاد آق اویلی و اهدای آن به تمامی دانش آموزان و اهدای لوح تقدیر به مولف کتاب از دیگر برنامه‌های این روز بود.

گفتنی است عبدالرحمن اونق نویسنده رمان‌های کودک و نوجوان متولد استان گلستان و شهر گمیشان است که تاکنون آثار زیادی را هم‌چون راز خایر خوژه (رمان)، آوای صحرا (رمان)، در عمق شبهای تار (رمان نوجوانان)، سورتیک (مجموعه داستان)، قصه‌های ترکمن، حماسه گور اوغلی (رمان دوجلدی)، سماجت (مجموعه داستان، ترجمه)، دایره سرخ و فریاد آق‌اویلی را به رشته تحریر در آورده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 1 =