کد خبر: 275947
تاریخ انتشار: ۱۰ دی ۱۳۹۶ - ۱۶:۲۷
بازدید 736
برگزاری مراسم باران خواهی در مرکز ۲۲ تهران

اعضای کودک و نوجوان کتابخانه شماره ۲۲ کانون استان تهران در این ویژه‌برنامه ضمن آشنایی با سنت‌های کهن ایرانی در طلب باران به خوانش فرازهای از دعای صحیفه سجادیه پرداختند.

در بخشی از دعای صحیفه سجادیه امام سجاد(ع) که موضوع آن طلب باران در هنگام خشک‌سالی است، آمده: اللَّهُمَّ اسْقِنَا الْغَیْثَ ، وَ انْشُرْ عَلَیْنَا رَحْمَتَکَ بِغَیْثِکَ الْمُغْدِقِ مِنَ السَّحَابِ الْمُنْسَاقِ  لِنَبَاتِ أَرْضِکَ الْمُونِقِ فِی  جَمِیعِ الْافَاقِ « خداوندا ما را به باران سیراب کن و رحمت خویش را بر ما بگستر. در همه جای زمین برای گیاهان زیبا و خوش‏منظر ابری بارنده روانه کن‏.»

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان تهران، با توجه به خشک‌سالی فصل پاییز و کاهش بارش برف و باران، آلودگی هوا و افزایش آلاینده‌های جوی، ویژه‌برنامه‌ای با مشارکت اعضا نوجوان و باسابقه و دیگر اعضای کودک و نوجوان این مرکز برگزار شد.

بنا براین گزارش، در این مراسم که روز چهارشنبه ۶ دی‌ماه با حضور ۶۰ نفر از اعضای کودک و نوجوان برگزار شد، فاطمه گلچین مربی فرهنگی این کتابخانه با اشاره به کمبود باران در ایران و دعوت اعضا به استفاده بهینه از آب، به پیشینه سنت باران خواهی در ایران و ادعیه ائمه اطهار در رابطه با نزول رحمت الهی اشاره کرد.

سپس اعضای نوجوان به معرفی آئین و مراسم دعای باران اقوام مختلف ایرانی همچون پخش نذوراتی از قبیل شیرینی، آش و اجرای مراسم عروسک بوکه باران که در برخی مناطق ایران رایج است پرداختند.

پس‌ازآن کودکان و نوجوانان حاضر در برنامه همراه باهم و دعای نزول باران را از فراز نوزدهم صحیفه سجادیه خواندند و دست‌های دعایشان را به آسمان برداشتند و برای بارش باران رحمت الهی و سیراب کردن زمین‌های خشک و رودخانه‌های کم آب دعا کردند.

از میهمانان این برنامه «امیرحسین انصافی» هنرمند و بازیگر عرصه نمایش و خیمه‌شب‌بازی بود. انصافی با اشاره به دوران عضویت خود در کانون، پیشرفت کاری و موفقیت‌هایش را به سبب حضورش در کانون عنوان کرد و از اعضا خواست تا قدر روزهایی که در کانون سپری می‌کنند را بدانند.

وی سپس با خواندن ترانه‌های فولکلور اقوام مختلف ایران با موضوع باران و باران خواهی، لبخند شادی را بر لبان میهمانان نشاند.

پایان‌بخش این ویژه‌برنامه، پذیرایی و خوردن آش نذری و گرفتن عکس‌های یادگاری بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 0 =