کد خبر: 277854
تاریخ انتشار: ۲۳ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۴:۲۲
آشنایی با سفره هفت‌سین

اعضای طرح «کانون و مدرسه» در شهرستان تایباد با فلسفه سفره هفت‌سین آشنا شدند.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان رضوی، در روزهای پایانی سال، اعضای طرح «کانون و مدرسه» با همراهی مربیان کانون با فلسفه هر کدام از عناصر سفره هفت‌سین آشنا شدند.

طاهره سیدین مربی مسوول مرکز با اعلام این خبر گفت: چیدن سفره هفت‌سین در عید نوروز، عملی نمادین است که موجب شادابی شده و پیام‌های اخلاقی و تربیتی دارد و هر کدام از اجزای این سفره، نشانه مفاهیمی چون رویش، فراوانی، برکت و مانند این‌ها را در بر دارد.

او در ادامه افزود: در روزهای پایانی سال، فرصت را مغتنم شمرده و دانش‌آموزان و اعضای طرح «کانون و مدرسه» را با مفاهیم هر کدام از سین‌ها آشنا کردیم. آنان دانستند که در سفره هفت‌سین علاوه بر کلام‌الله مجید، سیب، سیر، سماق، سرکه، سمنو، سنجد و سبزه چیده می‌شود که هر کدام نماد چیزی هستند. به عنوان مثال؛ سیر نماد میکروب زدایی و پاکیزگی محیط زیست و سلامت بدن و نیز زدودن چشم زخم است که باید حتما بر سر سفره نهاده شود و سمنو که از جوانه‌های تازه رسیده گندم تهیه می‌شود، نماد فراوانی خوراک و غذاهای خوب و پر نیرو است و نیز نمادی برای زایش گیاهی و بارور شدن گیاهان است

اعضای طرح دانستند سیب، به عنوان نمادی از تندرستی و زیبایی و سرکه نمایانگر پاکی محیط، زدودن آلودگی و باطل کردن سحر و جادو در سفره نوروزی وجود دارد و سنجد که نماد عشق و محبت است در سفره نوروزی انگیزه زایش کیهانی است.

بچه‌ها معتقد بودند زیباترین عنصر در سفره هفت‌سین، سبزه است که موجب می‌شود حس تازگی و طراوت به انسان منتقل شود. آنان پس از فراگرفتن فلسفه وجودی تک تک هفت‌سین‌ها با ظروف یک‌بار مصرف گلدان‌های کوچک اما زیبایی تزیین کردند و ضمن خواندن سرود نوروز، مقداری گندم در گلدان کاشتند و به انتظار سبز شدن آن نشستند. آنان قرار گذاشتند پس از پایان نوروز، ماهی‌های سفره خود را در رودخانه رها کنند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 5 =