نقش میراث فرهنگی در تقویت هویت ملی با فعالیت های مراکز کانون

دوره آموزشی « میراث فرهنگی و فعالیت‌های کانون» باهدف آشنایی کودکان و نوجوانان با میراث فرهنگی، در اواخر آبان ماه 1397 با حضور مربیان فرهنگی کانون استان تهران برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان تهران، این دورۀ دوروزه به مدت 12 ساعت در روزهای20 و 21 آبان ویژه مربیان فرهنگی و  26 و 27 برای گروه دوم از  مربیان برگزار شد.

«لیلا کفاش زاده» مدرس و کارشناس پژوهشگاه میراث فرهنگی، ضمن بیان تعاریف مختلف از میراث فرهنگی، به تشریح این مقوله به عنوان آثار مادی و معنوی به‌جامانده از گذشتگان پرداخت و عناوینی همچون انواع میراث فرهنگی ملموس و ناملموس، جایگاه این میراث در تعریف هویت ملی، ارائه نمونه‌های موفق آموزش میراث فرهنگی به کودکان در موزه‌های داخل و خارج از کشور، آشنایی با اقوام و فرهنگ‌ها، در این دو روز موردبررسی قرار گرفت.

کفاش زاده، همچنین بر تنوع گسترده و فراوانی میراث فرهنگی در ایران و حفظ آثار غیرملموس همچون قصه‌گویی که یکی از فعالیت‌های مهم و اثرگذار در مراکز کانون است تأکید کرد و نکاتی پیرامون راه‌های حفظ زبان، لهجه، گویش، قصه‌ها، لالایی‌ها، بازی‌ها و دست‌ساخته‌های متعدد اقوام مختلف ایران را به نسل آینده و همچنین معرفی این آثار به جهان یادآور شد.

وی در این دوره آموزشی بر نقش مربیان کانون در حفظ و پاسداشت میراث فرهنگی اشاره کرد و بابیان این مطلب که بسیاری از فعالیت‌های کانون در حوزۀ آثار غیرملموس می‌گنجد اظهار امیدواری کرد که ارتباط گسترده بین کانون و پژوهشگاه میراث فرهنگی، زمینه‌ساز ثبت این آثار ارزشمند باشد.

بررسی فعالیت‌هایی با مضامین میراث فرهنگی، معرفی آثار غیرملموس به کودکان و نوجوانان، از دیگر موضوعات مطرح‌شده در این کارگاه بود. 

در بخش عملی این دوره آموزشی، مربیان حاضر، در قالب گروه‌های 3 نفره در کارگاه  «آشنایی با روش‌های خلاق در حوزه میراث فرهنگی» که توسط «الهه حریریان» مربی موزه عروسک تهران تشکیل شد شرکت کردند.

از دیگر بخش‌های این دوره آموزشی بازدید از موزه ملی و میراث فرهنگی ملموس برای گروه اول و بازدید از موزه قران برای گروه دوم بود.

دوره آموزشی « میراث فرهنگی و فعالیت‌های کانون» به مدت 12 ساعت در روزهای20 و 21 آبان ویژه مربیان فرهنگی و  26 و 27 برای گروه دوم از مربیان فرهنگی در مرکز آموزش کانون استان برگزار شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 2 =