انجمن هنرهای تجسمی اعضای نوجوان کانون سمنان راه‌اندازی شد

نخستین انجمن هنرهای تجسمی اعضای نوجوان مراکز فرهنگی‌هنری کانون پرورش فکری استان سمنان راه‌اندازی شد.

به گزارش روابط‌عمومی اداره‌کل کانون استان سمنان، نخستین انجمن هنرهای تجسمی اعضای نوجوان مراکز فرهنگی‌هنری کانون پرورش فکری این استان با دعوت از کبری شهودی کارشناس آفرینش‌های هنری کانون کشور و استقبال پر شور ۶۰ عضو نوجوان و ۱۰ مربی کارگاه هنری، چهارشنبه پنجم تیرماه ۱۳۹۸ در مرکز فرهنگی‌هنری کانون شهمیرزاد راه‌اندازی شد.

نبی‌اله خدابخشی مدیرکل کانون استان سمنان ضمن قدردانی از کارشناسان، مربیان هنری و اعضای نوجوان، هدف از راه‌اندازی این انجمن را علاوه بر شناسایی استعدادهای هنری و فراهم‌سازی زمینه‌ی پرورش آنها، یادگیری کار گروهی و تجربه رقابت سالم و آشنایی بهتر و عمیق‌تر کودکان و نوجوانان با ادبیات و هنر عنوان و تأکید کرد: هنر تبلوری از حس زیبایی‌شناسی و خلاقیت‌های انسانی است که در خدمت انسان‌ها قرار گرفته و اگر جامعه‌ای به این مهم توجه داشته باشد ذوق، ابتکار، آفرینندگی، بیداری فرهنگی و نگرش دوباره به خویش را گسترش داده‌است.

مدیرکل کانون استان سمنان، یکی از ویژگی‌های بارز انسان را تفکر خلاق دانست و گفت: هنرمند می‌تواند با پیدا کردن زیبایی‌های خلقت و تصویرگری آن به انسان آرامش ‌بخشد و قوه تخیل فعال را در او تقویت کند و زمینه‌ساز جستجوگری انسان به‌سوی خالق خویش بوده و در شکل‌گیری خلاقیت مثبت و اثربخش او هم بسیار مؤثر باشد.

خدابخشی در ادامه، هنرهای تجسمی را مجموعه‌ای گسترده و تأثیرگذار برشمرد و افزود: در هنرهای تجسمی و بازخوانی آن، تجسم زیبایی‌های هستی، انگیزه، عشق، طراوت، امید، مهربانی و محبت به‌وضوح دیده می‌شود و کانون پرورش فکری با اشاعه و تمرین آن سعی دارد شعار «خوب زندگی‌کردن، تمرین می‌خواهد» را محقق سازد و این با تلاش صادقانه‌ی کانونی‌ها و فعالیت‌های عاشقانه‌ی مربیان فرهیخته و کارشناسان و اعضای پر انرژی و امیدوار قابل دسترسی است.

کارشناس آفرینش‌های هنری کانون کشور در این آیین، ضمن ابراز خرسندی از حضور دوباره در جمع اعضا و مربیان کانون استان سمنان و قدردانی از حمایت مدیرکل و زحمات راحله دانایی کارشناس آفرینش‌های هنری و مربیان کارگاه‌های هنری این استان درخصوص اهمیت خیال و مبانی هنر برای اعضای انجمن هنرهای تجسمی سخن گفت.

شهودی، خیال‌پردازی در هنر و ادبیات و تأثیر آن بر زندگی کودکان و نوجوانان را یکی از مقوله‌هایی دانست که بایست در کارگاه‌های هنری به آن پرداخت.

وی در ادامه با توجه به خیال‌پردازی‌های کودکان و نوجوانان به‌عنوان یک مسئله مهم از مربیان خواست تا در کارگاه‌های هنری با جدی‌گرفتن خیال، زمینه‌ی رسیدن به طراحی‌های کاربردی‌تر را فراهم ‌کنند.

شهودی هم‌چنین با اشاره به شیوه‌های نوین آموزش هنر به کودکان، تأکید کرد: مربی برای رسیدن به تربیت هنری و تحقق روش‌های پرورش خلاقیت در کودکان لازم است پاسخ‌گویی به سؤالات آنها را به‌عنوان رسالت اصلی خود بداند و با بیان برخی سؤالات کودکان، ذهن آن‌ها را به چالش کشیده و با اجرای فعالیت «بازی نقاشی»، اعضا را با شیوه‌های نوین نقاشی در کارگاه‌های هنری آشنا کند.

وی با بیان معنی لغوی واژه انجمن مبنی بر گروه افرادی که برای هدفی مشترک گرد هم جمع می‌شوند، به تأثیر طبیعت در طراحی و نقش هنر در معماری اشاره و با پخش تصویرهای متنوعی از طبیعت به تعریف مبانی هنر ازجمله نقطه، سطح، رنگ، خط و... پرداخت و تصریح کرد: استفاده از تکنیک‌های هنری مانند چاپ، کولاژ، نقاشی‌های تصادفی، اسکراچ‌بورد و... می‌تواند به خلاقیت هنری کودکان کمک کند.

کارشناس آفرینش‌های هنری و دبیر انجمن هنرهای تجسمی کانون استان سمنان نیز با ارائه گزارش کوتاهی از روند شکل‌گیری انجمن و اهداف آن، به بیان اهمیت و جایگاه کارگاه نقاشی در مراکز فرهنگی‌هنری و نقش مربیان این کارگاه در شناسایی استعدادهای هنری پرداخت.

دانایی با اشاره به استقبال ۷۵ عضو نوجوان از انجمن هنرهای تجسمی بر ضرورت برنامه‌ریزی برای رسیدن به اهداف این انجمن، حفظ و نگهداری کارت عضویت، حضور مستمر و فعال در کارگاه‌های آموزشی و... تأکید کرد.

گفتنی است؛ همنوازی و سرودخوانی اعضای نوجوان کانون شهمیرزاد، برگزاری ۶ کارگاه آموزشی، تجلیل از اعضای نوجوان، بازدید از نمایشگاه «به رنگ فیروزه‌ای» و... از دیگر برنامه‌های این آیین بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 7 =