جنگ همچنان ادامه دارد

به مناسبت گرامیداشت روز شعر و ادب فارسی، مرکز آفرینش‌های ادبی استان خراسان‌رضوی صد و بیست و نهمین انجمن نویسندگان نوجوان آفتاب را با حضور بهناز ضرابی‌زاده با نقد آثار اعضا و بررسی ایده‌های خلاق در نگارش داستان‌های دفاع مقدس برگزار کرد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری استان خراسان‌رضوی، کارشناس ادبی، مکاتبه‌ای استان با اعلام این خبر گفت: این نشست که با حضور ۳۸ عضو نوجوان و عصر پنجشنبه ۲۵ شهریور ماه برگزار شد با پیام مدیر کل استان خراسان‌رضوی در خوش آمد به حضور مدیر کل کانون پرورش فکری استان همدان همراه شد.

ابراهیم زره‌ساز در پیام خود گفت: قلم زدن در حوزه دفاع مقدس بسیار سخت است. حوزه دفاع مقدس با آن همه قصه‌ها و رویدادها و اتفاقات مختلف و شخصیت‌های پرطمطراقی که هر کدام می‌توانند داستان‌های ویژه‌ی خود را داشته باشند؛ خیلی کار را برای نویسنده سخت می‌کند. چون که کتاب پُل ارتباطی است بین اتفاقات و رویدادهایی که با یک موضوع ویژه رخ داده و نویسنده باید آن را در قالب پیامی به آیندگانی که آن وقایع را ندیدند برساند تا آن‌ها متوجه ماجراها شوند. این کار را سخت می‌کند چون براساس واقعیت‌ها این اتفاقات باید تبدیل به نوشته و کتاب شوند. من هم در دوره‌ای در کنار خاطره نویسان و پژوهشگران و نویسندگان حوزه دفاع مقدس بودم. برگزاری شب‌های خاطره در مشهد باعث آشنایی من با شهدا، ایثارگران و جانبازانی شد که اتفاقات گوناگون و ویژه‌ای را رقم زدند. آشنایی با این شخصیت‌ها می‌تواند موثر و راهگشا باشد تا از زندگی این بزرگواران تأسی بگیریم.

زره‌ساز ادامه داد: خانم ضرابی‌زاده از محبت و حضور شما در انجمن ادبی آفتاب تشکر می‌کنیم و  امیدوارم اعضا این فرصت را غنیمت بدانند و از آن بهره ببرند.

مدیر کل کانون پرورش فکری استان همدان با تشکر از پیام مدیر کل استان اظهار امیدواری کرد که آنچه از ما به جا می‌ماند مایه افتخار کشور بزرگمان ایران باشد.

در ادامه انجمن، داستان «ساخت ایفل» توسط امیر حسین میرزایی و  داستان «پرنده دوز» اثر زهرا بیژن یار خوانده و توسط اعضا و مهمان انجمن نقد و بررسی  شد.

ضرابی‌زاده در توضیح خود گفت: از خواندن آثارتان لذت بردم و از شنیدن صدایتان خرسند شدم. درود بر شما که می‌نویسید و دغدغه نوشتن را دارید.

نویسنده دختر شینا گفت: اینکه چرا شروع داستان قوی انتخاب می‌شود و حتی زاویه دید  و روایت هم هنرمندانه است اما اثر به متن ادبی یا واگویه‌های عاشقانه تبدیل می‌شود؛ دلیل بر نداشتن طرح منسجم و قوی است. براساس یک نقشه راه درست می‌توان یک داستان مدرن نوشت. حتما اگر طرح اشکال دارد داستان باید بازنگری شود.

همچنین شخصیت‌ها باید بتوانند به خوبی خود را معرفی کنند و داستان در دل خودش یک قصه داشته باشد. داستان باید آنقدر قوی باشد که نویسنده، سوال‌های در ذهن مخاطب را پاسخ بدهد و همچنان ذهن مخاطب را درگیر کند و اگر مخاطب داستان نتواند پاسخ‌ها را دریافت کند باید دوباره به اثر برگشت و آن را اصلاح کرد.   

نویسنده کتاب «گلستان یازدهم» گفت: نویسنده داستان «پرنده دوز» با موضوع خوبی که برای داستان انتخاب کرده است باعث می‌شود هر گاه پرچم و عَلَم و بیرق‌ها را ببینیم به یاد این داستان بیافتیم و این نشان تاثیرگذاری داستان است.

این اثر با وجود کوتاهی، نشان از توان نویسنده دارد. موضوع خوب است اما طرح داستان کامل نیست و داستان پایانه ندارد. مخاطب انتظار دارد که با توجه به تم مذهبی داستان، حادثه‌ و اتفاقی برای قهرمان داستان رخ بدهد و داستان با پایانه تحول شخصیت و یا یک اتفاق قشنگ همراه شود.

دارنده‌ی نشان طلایی جایزه ادبی اوراسیا درباره ایده‌های خلاق در نگارش داستان‌های دفاع مقدس صحبت خود را با اعضا ادامه داد و گفت: تا اسم دفاع مقدس می‌آید افراد فکر می‌کنند باید بروند در دل جنگ و از بمباران‌ها و شهرهای تسخیر شده بنویسند. نه اینطور نیست جنگ همچنان ادامه دارد. خیلی‌ها مانند خانواده شهدا، جانبازان و ایثارگران همچنان زندگی‌شان تحت تاثیر عواقب و مسائل جنگ است. از این روزها و این افراد بنویسید.  

نویسنده «عروسکم گم شده» گفت: حتما کتاب‌های خوب و فاخر را پیدا کنید و آن را بخوانید. فیلم‌های خوب و مستند را ببینید. علاوه بر فیلم و کتاب، مصاحبه با افرادی که جنگ را درک کرده‌اند به شما کمک می‌کند. این افراد را کشف کنید و شیوه‌های خلاق مصاحبه را یاد بگیرید. پای صحبت‌شان بنشینید و به آن‌ها کمک کنید تا خاطرات‌شان را یاد بیاورند. مثلا اولین باری که به جبهه اعزام شدید یا اول باری که مجروح شدید... اول باری که در جبهه دل‌تان برای خانواده‌تان تنگ شد...اولین نامه‌ای که دریافت کردید و سوالاتی از این دست که شاید رزمنده فراموش کرده اما شما به او کمک کردید تا این خاطرات را به یاد بیاورد.

عزت صدیقی لویه در پایان توضیحات خود گفت: این انجمن که با حضور حسین تولایی کارشناس انجمن‌های ستاد در کشور و محبوبه بزم آرا معاون فرهنگی اداره کانون پرورش فکری استان برگزار شد با استقبال ۳۸ عضو انجمن ادبی همراه بود و ساعت ۱۹:۳۰ پنجشنبه بیست و پنجم شهریورماه به کار خود پایان داد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 12 =