بررسی موضوع تولید ادبیات برای کودکان با نیازهای ویژه در صفحه اینستاگرام کانون کردستان

به مناسبت گرامیداشت هفته ی معلولین و با بهره گیری از امکانات فضای مجازی به گفت و گو با صباح سلطانی نویسنده و منتقد و عضو انجمن معلولین باران نشستیم.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون استان کردستان، در این نشست که با اجرای سهیل مقیمی مربی ابی مراکز قروه و سریش آباد برگزار شد، پیرامون ادبیات برای مخاطبین ویژه و گفت و گو در رابطه با اندیشه ها و خواسته های کودکان ونوجوانان با نیاز های ویژه صحبت شد.

بنا براین گزارش، صادق حسین زاده (مدیر انجمن معلولین باران ) به شعار محوری هفته ی معلولین در سال جاری ( پیش به سوی دنیای فراگیر-دسترس پذیر و پایدار بعد از بیماری کرونا با راهبری و مشارکت افراد دارای معلولیت)اشاره کرد و گفت :موضوع معلولیت یک پدیده اجتماعی و مبتنی بر جامعه پذیری است. لذا جامعه معلولین باید همیشه در کنار دیگران حضور داشته باشند و قطعا این مهم منجر می شود به شناخته شدن ، معرفی شدن و کشف استعدادهایشان.

حسین زاده همچنین افزود : باید به دنبال ارتقای جایگاه اجتماعی معلولین باشیم و بسترهایش را فراهم کنیم و شرایط و امکانات و فرصت ها به صورت برابر در اختیار معلولین قرار بگیرد  تا آن ها هم زمینه ی رشد پیدا کنند.

وی با تشکر از کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گفت : کانون نگاه حرفه ای به موضوع داشته و در حوزه ی معلولیت به صورت حرفه ای تلاش های ارزشمندی انجام میدهد.

صباح سلطانی نویسنده و منتقد و عضو انجمن معلولین باران در پاسخ به این سوال که آیا معلولیت در طی کردن مسیر نوشتن شما ناهمواری ایجاد کرده، گفت : اگر واقع بینانه نگاه کنیم نقص جسمانی یک نوع محدودیت و تفاوت هایی با دیگر افراد ایجاد می کند اما در نوشتن برای من ، پدیده ی معلولیت یک نوع همراهی و محرک بوده است.با توجه به موضوع بحث در جلسه که ادبیات با مخاطب ویژه بود، وی  با روایت یک قصه از داستانی که خودشان با موضوع محدودیت در شنوایی نوشته بودند، تلاش کردند تا با ورود به موضوع محدودیت توجه مخاطبان را به ویژگی هایی جلب کنند که در زندگی خویش چطور باید با معلولین رابطه برقرار کنیم چراکه همه ما در طول زندگی با این اشخاص برخورد خواهیم داشت.

سلطانی در پایان صحبت هایش گفت: کانون پرورش فکری در حوزه ی مطالعه و ترویج و فرهنگ و ادب فعالیت می کند و به همین جهت مربیان کانون می توانند سفیرانی باشند برای اینکه  از بستر فرهنگ و هنر و ادب برای شناخته شدن معلولین بهره بگیرند.آن ها را معرفی کنند، اندیشه ها، خواسته ها و  نیازهایشان را در جامعه طرح کنند.

در این جلسه  سپیده فدایی ( از دیگر اعضای انجمن ) به آموزش ساده و ابتدایی چند حرکت ساده به زبان اشاره برای ارتباط با افراد ناشنوا پرداختند. با هدف اینکه اشخاص دارای معلولیت مثل افراد دیگر، جزیی از جامعه هستند و وظیفه شهروندی در قبال آنها حکم می کند که روش ارتباط با این اشخاص را بدانیم تا چنانچه زمانی در کوچه یا خیابان و یا یک مهمانی با چنین شخصی روبرو شدیم و نیاز به ارتباط با وی داشتیم، این ارتباط در کمال شایستگی برقرار شود.

در پایان جلسه زهره حنیفی از قصه گویان توانمند در انجمن معلولین باران مخاطبین را مهمان شنیدن قصه کرد و گفت : تمام تلاش ما این است که خواستن توانستن است را به واقعیت تبدیل کنیم تا در قالب شعار نماند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 2 =