کد خبر: 311129
تاریخ انتشار: ۲۸ آذر ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۳
انجمن شاعران نوجوان هونیا دوازدهمین جلسه خود را برگزار کرد

همزمان با نزدیک شدن به طولانی ترین شب سال، دوازدهمین نشست مجازی انجمن شاعران نوجوان هونیا با حضور سولماز صادق زاده نصر آبادی شاعر و منتقد ادبی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون استان کردستان، در این جلسه ضمن گفت وگو در خصوص ایجاز، آثار اعضای فعال انجمن شعر نیز مورد  نقد وبررسی قرار گرفت.

سولماز صادق زاده در سخنانی به اهمیت ایجاز در شعر اشاره کرد و گفت: ایجاز یعنی بیان مقصود در لفظی که کوتاه تر از معنی باشد یعنی با حداقل الفاظ و حداقل واژها بتوانیم حداکثر معنی را بیان کنیم و مراقب باشیم که مبادا کلمه ای به هرز برود و در جایی قرار بگیرد که نباید باشد.

صادق زاده گفت: به قول شمس قیس رازی« لفظ اندک بود ومعنی بسیار»به طوری که صرفه جویی در لفظ به انتقال پیام خللی وارد نکند.

وی همچنین گفت : ما در ایجاز درباره ی شعر باید به ایجاز افقی و ایجاز عمودی توجه کنیم و اولین راهی که می تواند ما را به این نوع ایجاز برساند حذف است. پس از حذف دومین راه در رعایت کردن ایجاز ترکیب سازی و کار بعدی نحوه بیان است.

صادق زاده با دقت و حوصله و انرژی و متناسب با گروه سنی اعضا، هر سه نکته را در اشعار شاعران نوجوان هونیا بررسی کرد. ایجاد فضای صمیمی و تعاملی دوسویه با شاعران نوجوان به رد و بدل شدن پیشنهاداتی کاربردی و نکاتی مفید و ارزنده رسید.

گفتنی است در این نشست سولماز صادق زاده برای اعضا نمونه هایی از موجز گویی در شعر و بیان مقصود در کمترین واژگان را برای اعضا روخوانی کرد.

 با شعرخوانی اعضا وحافظ خوانی مربیان و دعوت مجدد اعضا و مربیان از حضور مجدد صادق زاده ،  دفتر دوازدهمین جلسه انجمن شاعران نوجوان هونیا بسته شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 5 =