بهره گرفتن از خیال و عناصر آن در شعر سرایی حیاتی است

چهاردهمین نشست مجازی انجمن شاعران نوجوان هونیا آفرینش های ادبی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان کردستان با حضور ثریا عبدی شاعر و منتقد ادبی در بهمن ماه همزمان با دهه مبارک فجر انقلاب اسلامی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون استان کردستان ، این نشست مجازی با اشتراک گذاری آثار اعضا نوجوان آغاز شد و کارشناس برنامه ثریا عبدی به نقد و بررسی اشعار اعضا پرداخت.

ثریاعبدی در باب ساختارشناسی و رعایت فرم شعر سپید گفت: برای اینکه یک اثر را شعر سپید بدانیم باید ردپایی از ایجاز،آهنگ درونی، واج آرایی،تصویر سازی و کشف ( نگاه خلاقانه به پدیده ها و کشف ارتباطات جدید و منطقی میان آنها و نشان دادن تصویری از مفاهیم و پرهیز از توصیفات طولانی نثرگونه )، رعایت اندیشه ی کلی و ارتباطات عمودی و افقی را در آن ببینیم.

عبدی همچنین افزود : هنگام سرودن باید در کلام و کلمه به شدت صرفه جویی کنیم و در عوض اندیشه را وسعت ببخشیم و زوایای ناپیدای پدیده ها را در یابیم و در نهایت حذف و اضافات ، به خصوص در رعایت قالب شعر سپید بسیار اهمیت دارند.

وی که بسیار  نکته سنج و دقیق به بررسی آثار بچه ها پرداخته بود گفت : استفاده از خیال و عناصر آن یک مورد اساسی در شعرسرایی است و رعایت کردنش حیاتی است. در واقع جای خالی آرایه‌ها و کلام مخیل یا مستقیم‌گویی در بیان اندیشه‌های شاعرانه، در شعر حفره‌ی بزرگی ایجاد می‌کند.

کارشناس برنامه در تکمیل این بحث و جهت ماندگاری آن در ذهن اعضا گفت : در یک اثر حتی اگر عاطفه قوی باشد و اسکلت‌بندی ظاهری بدون ایراد باشد، باز هم عدم حضور تصویرسازی‌های شاعرانه، خیال انگیز و خلاقانه، حفره ای است که ممانعت ایجاد می‌کند از شعر شدن اثر و آن را به نثری عادی بدل می‌سازد. لذا در شعرسرایی باید توجه کنیم که علاوه بر انتقال مفهوم به انتقال تاثیر و لذت هم بیندیشیم.

عبدی همچنین در صحبت هایش به این نکته اشاره کرد که شعر کلامی است خیال‌انگیز که بیان‌گر اندیشه و عاطفه‌ی ماست و در قالبی آهنگین جای می‌گیرد و باید ساختار منسجم مشخصی داشته و زبانش یکدست باشد،  این موارد با مطالعه و تمرین مستمر به دست می‌آیند و ماحصل ترکیبشان با کشف‎ها و خلاقیت‌های شاعر، شعری موفق است. در این میان استفاده از آرایه‌ها در خدمت زبان و اندیشه، باید یکدست بوده و در جان کلام به زیبایی بنشیند ویکی از عملکردهای خوب شاعر  حفظ ارتباطات افقی و عمودی و نگاه تازه به کلمات و کشف پیوندهای جدید در کلام است، 

عبدی به مناسبت فرارسیدن دهه مبارک فجر در مورد ادبیات که سردمدار و تاثیرگذار بوده گفت :  چه پیش از انقلاب در ترسیم و بازگویی شرایط و بوجود آمدن فضای آرمان گرایی و حرکت به سوی کمال و چه بعداز انقلاب ادبیات تأثیر و نقش مهمی داشته است.  وی ادامه داد : بعداز انقلاب جریانی بوجود آمد به اسم شعر انقلاب. مثل شعر دفاع مقدس و ادبیات پایداری که با بوجود آمدن جنگ در ادبیات معاصر ما پا گذاشت. شعر انقلاب در همه ی مقاطع تاریخی ایران این ویژگی را داردکه تقریبا یکدست و کامل و در جهت آرمان ها و هدف های والا بودخ و سخنگوی احساسات و افکار و جهت گری های ملتی که شاعر از متنش برخواسته و به آن وابسته است ، می باشد.

وی در رابطه با زنجیره ی کلمات در اشعار گفت: زنجیره‌ی کلمات در بندهای یک شعر باید محکم و گویا باشد، یک شاعر خوب ، بار معنایی واژه‌ها را می‌شناسد و از اتمسفری که در اطراف خود دارند به نفع اندیشه‌اش استفاده می‌کند. در ضمن استفاده از تکنیک‌های زبانی، آرایه‌ها، وزن و آهنگ در صورتی زیبا و قابل قبول است که جزئی از یک کلیت واحد باشد، در این میان، آرایه‌ی مراعات نظیر ابزار مهمی برای حفظ ارتباطات افقی و عمودی در زنجیره‌ی کلام است.

ثریا عبدی همچنین در رابطه با موسیقی برای اعضا صحبت کرد و گفت : در آثار سپید موسیقی درونی باید بسیار پررنگ باشد و در ذهن خواننده طنین اندازد، جناس، تکرار و واج‌آرایی مواردی هستند که در رسیدن به این مهم، شاعر را یاری می‌کنند و البته زمانی می‌توانند در بطن اثر موفق عمل کنند که حاوی کشف و تصویرسازی و خلاقیت باشند.

وی همچنین گفت :شعر انقلاب زبان یک ملت و شرح حال یک امت بود . شعر انقلاب شعر مردمی است چون شاعر این شعر همدوش و همزبان مردم زمان خود است شعر انقلاب اسلامی تاریخ منظوم انقلاب است که در آن فراز و نشیب هایی هست که همه ی مردم شاهدش هستند و در آن حضور فعال دارند و همه ی وقایع در آن به گونه ای عنوان شده است.

گفتنی است در این نشست ثریا عبدی اشعاری از شاعران معاصر فروغ فرخزاد، شاملو ، نیما و اخوان برای اعضا قرائت کرد و دفتر چهاردهمین جلسه انجمن شاعران نوجوان هونیا بسته شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =