کد خبر: 312804
تاریخ انتشار: ۲۰ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۴:۵۸
نشست سالانه اعضای مکاتبه‌ای برگزار شد

مرکز آفرینش‌های ادبی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان خراسان رضوی هم‌زمان با دهه فجر نشست سالانه اعضای مکاتبه‌ای با عنوان «نامه‌های مهربان» را برگزار کرد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان‌رضوی، این نشست ظهر چهارشنبه  ۲۰ بهمن ۱۴۰۰ و با استقبال ۵۷ عضو مکاتبه‌ای برگزار شد.

عزت صدیقی کارشناس ادبی مکاتبه‌ای استان ضمن اعلام این خبر گفت: فرزانه رحمانی کارشناس مسئول ادبی مکاتبه‌ای ستاد با حضور در برنامه از اهمیت نامه نوشتن سخن گفت. او با اشاره به دهه فجر گفت: نامه‌های امام(ره) که از نوفل لوشاتو ارسال می‌کردند الان یک گنجینه محسوب می‌شود. روزگاری نامه نوشتن یک آئین بود. نامه‌های حضرت علی (ع) به مالک اشتر و به فرزندشان امام حسن (ع)، نشان از اهمیت نامه نوشتن است. وقتی نامه‌ای دریافت می‌کنید به این معنی است که کسی به ما فکر کرده و زمانی برای نوشتن با زیباترین خط خود و یا پاکنویس کردن آن و استفاده از کلماتی با احساس که مخصوص ماست را صرف کرده است و این‌ها همه با متن‌های فضای مجازی بسیار متفاوت است.

رحمانی ضمن اشاره به اهمیت دستخط‌های فارسی آن را موجب تقویت زبان دانست و تاکید کرد نامه نوشتن یک یادگاری است که سال‌ها می‌ماند.   

ابراهیم زره‌ساز مدیر کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در این نشست ضمن خوش‌آمد گویی به کارشناسان و اعضای مکاتبه‌ای با اشاره به اهمیت نامه و نامه نوشتن گفت: نامه‌های بسیاری از جمله نامه‌های امامان اکنون اسناد بسیار ارزشمندی است که پیوسته می‌توان به آن رجوع کرد.  

محبوبه بزم‌آرا معاون فرهنگی اداره کل کانون پرورش فکری با یادآوری روزهای عضویت خود در بخش مکاتبه‌ای به بیان خاطرات این بخش و احساس صمیمت و اعتماد اعضای مکاتبه‌ای به پاسخگوی خود سخن گفت. بزم‌آرا هم‌چنین به آرشیو غنی مستندات مکاتبه‌ای اشاره کرد که جایگاه و ارزش پژوهشی بسیاری دارند.  

 صدیقی افزود در ادامه برنامه، بهاره قانع‌نیا مربی و پاسخگوی ادبی ضمن اجرای کتابخوانی، طرح ادبی برگزار کرد تا اعضای مکاتبه‌ای با بخشی از برنامه‌های ادبی در کارگاه‌های حضوری آشنا شوند. هم‌چنین اعضای سیاری و دانش‌آموزانی که هنوز عضو مکاتبه‌ای نبودند و مایل به آشنایی با این فعالیت هستند با نوشتن طرح ادبی و ارسال آن، عضو این مرکز شوند.

خوانش اثر و بیان خاطرات و احساس خود هنگام دریافت نامه توسط ستاره طلوع، متینا حریفی، امیرمحسن بهنام شعربافان، یاسمن محمدیار، تینا سادات طباطبایی، سیده مریم حسینی مدقق، کوثر انسانی، حامد کول‌آبادی و فریناز ایراندوست بخشی از برنامه بود.

در ادامه شاعرِ کتاب «دانه و هندوانه» که از اعضای پیشین بخش مکاتبه‌ای بود بخش‌هایی از نامه پاسخگوی خود را خواند. اسدالله اسحاقی در این نشست گفت: بهترین خاطرات کودکی من «نامه نگاری» بوده است به نحوی که با پستچی دوست شده بودم. او از صبر و انتظاری که برای دریافت نامه‌ها تحمل می‌کردند و تاثیر آن در شکل‌گیری شخصیت کودکان سخن گفت و  پیشنهاد داد که آرشیو نامه‌های قدیم حفظ و در قالب نمایشگاهی به مخاطبان ارائه شود و یا نشستی با اعضای پیشین بخش مکاتبه‌ای برگزار شود و اهمیت این نامه‌ها در مسیر رشد آن‌ها بررسی شود.    

عاطفه رنگ‌آمیز طوسی از پاسخگویان استان، در پایان برنامه ضمن معرفی بایدهای بخش مکاتبه‌ای و دلایل برگشت نامه‌ها به نکات مهم در ارسال نامه‌ها اشاره کرد.

لازم به توضیح است «نامه مهر» به اعضا معرفی شد و نشست ساعت ۱۴:۳۰ به کار خود پایان داد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 9 =