نشست تخصصی بررسی آیین بومی و سنتی خراسان رضوی با تکیه برآیین های محرم برگزار شد

نشست تخصصی بررسی آیین‌های بومی و سنتی خراسان رضوی، با تاکید بر آیین‌های محرم، به مناسبت دهه اول محرم با حضور مسئولان مراکز، مربیان و همکاران ستاد بصورت حضوری و مجازی در تاریخ‌های ۹ و ۱۰ مرداد در سالن کنفرانس اداره کل برگزارشد.

به گزارش اداره‌کل روابط عمومی استان خراسان رضوی، ابراهیم زره‌ساز، مدیر کل استان ضمن اشاره به حساسیت موضوع هویت در پرورش کودکان و نوجوانان بر نقش کانون در این حوزه به خصوص در انجام فعالیت های مهمی چون قصه‌گویی تاکید کرد و گفت: توجه به قصه‌های بومی و محلی و تهیه آرشیوی ماندگار از این قصه‌ها به عنوان منبع فعالیت‌های مهمی چون قصه‌گویی یکی از وظایف ماست. همچنین ایشان در خصوص حفظ، ترویج  و اشاعه آیین‌های بومی، محلی و سنتی به عنوان یک بخش اساسی هویت محلی و منطقه‌ای و استفاده موثر از این محتوای مهم در شکل‌گیری هویت اصیل مورد تاکید قرار داد.

در ادامه هوشنگ جاوید، پژوهشگر آیینی، در روز نخست این نشست با بیان تعاریف فرهنگ، خرده فرهنگ، آیین و میراث گفت: فرهنگ هر کشوری خود افراد هستند و نقش متولیان فرهنگ به عنوان یک عنصر فرهنگی در ساخت هویت فرهنگی مهم است.

این پژوهشگر ضمن اشاره به ابعاد مختلف فرهنگ و آیین‌هایی که مبنا و پشتوانه تفکری داشتند به ارائه مصادیقی چون عروسک جانماز پرداخت که این روزها از بین رفته است. وی بر کارکرد این عروسک که پر کردن اوقات کودک در زمان نماز خواندن والدین بود، بر تفکر و اندیشه ای نهفته در آن تاکید کرد.

هوشنگ جاوید در روز دوم این نشست به آیین‌های ویژه محرم اشاره کرد. ایشان ضمن بیان بخش‌های مختلف آیین‌های محرم چون ادبیات سوگواری، تاریخ سوگواری، هنرهای سوگواری، نقاشی سوگواری، معماری ویژه سوگواری، وقف، نذر و آشامیدنی‌های سوگواری به جزئیات این آیین‌ها در فصول مختلف سال پرداخت و گفت: اگر محرم در فصل تابستان باشد نوع آشامیدنی‌های سوگواری با نوع آشامیدنی‌های سوگواری در فصل زمستان متفاوت است و این نشان از توجه و دقت به جزئیات در بکارگیری عناصر فرهنگی در این آیین‌ها دارد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 14 =