گرامی‌داشت هفته ملی کودک در استان‌های البرز، ایلام و چهارمحال و بختیاری

همزمان با هفته ملی کودک مراکز مختلف کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در استان‌های مختلف برنامه‌های متنوعی را اجرا کردند.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، استان‌های البرز، ایلام و چهارمحال و بختیاری نیز در بخش‌های مختلف ویژه برنامه‌های متنوعی را به مناسبت هفته ملی کودک تدارک دیدند.

برگزاری نشست «کودک و سلامت روان» در کانون استان البرز

سرپرست اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان البرز در پیامی هفته ملی کودک را تبریک گفت. در بخشی از متن پیام مهری فلاح آمده است: «هفته ملی و روز جهانی مزین به نام کودک فرصتی است برای اهمیت به جایگاه کودکان، چرا که کودکان طیف وسیعی از جامعه را تشکیل داده و به عنوان نهال آینده کشور در حال رشد و پرورش هستند، آینده ساختنی است.

زمانی می‌توانیم جامعه و جهانی لبریز زیبایی‌، خیال و نشاط برای کودکان رقم بزنیم که نیازهای به‌روز آنها را درک کرده و با توجه به شناخت دنیا و ایمان به توانمندی‌هایشان شرایط شکل‌گیری شخصیت پایدار آنها را در آینده رقم بزنیم.

کودکان تشنه مهربانی، راستی و حقیقت هستند. این سرمایه‌های انسانی و آینده‌سازان ایران در کودکی نیاز به محیطی سرشار از آرامش، تفاهم و محبت در سایه‌ محافظت و امنیت دارند تا قدم‌ها و مسئولیت‌های نوجوانی، جوانی و بزرگسالی‌شان را با اطمینان بیشتری بردارند. دنیای کودکی آنها شروع زندگی در جهانی است که آدم‌ بزرگ‌های جامعه، خانواده، اجتماع و محیط‌های آموزشی و تفریحی برایش رقم می‌زنند.

برای یادآوری این مهم، هیچ روزی بهتر از هفته ملی کودک و هیچ روزی بهتر از ۱۶ مهر هر سال نیست که ما بر این باوریم که هر روز ما روز کودک است و اندیشه‌ی بزرگان ایران زمین همین باشد. و این ایام بهانه‌ای برای برداشتن گام‌هایی اساسی برای داشتن و نگه داشتن سرمایه‌های انسانی کشور اسلامی عزیزمان ایران باشد. تا هر سال بهتر از سال قبل و مهیا و کارآزموده حرکت کنیم که هرحرکتی خود، یک شادمانی و یک تبریک روز کودک محسوب می‌شود. انشالله»

همچنین جمعی از کودکان البرزی در تالار شهیدان نژادفلاح کرج روز جهانی کودک را جشن گرفتند و مجریان این برنامه با اجراهای نمایشی و آهنگین لحظات پر شور و نشاط و آموزنده‌ای را برای کودکان رقم زدند.

گرامی‌داشت هفته ملی کودک در استان‌های البرز، ایلام و چهارمحال و بختیاری

در ادامه برنامه‌های هفته ملی کودک دانش‌آموزان دبستان «بنیاد برکت» اولین شرکت‌کنندگان ویژه برنامه‌های کتابخانه سیار کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در استان البرز بودند.

مناطق مهدی‌آباد و فرامرزیه نیز دیگر مناطقی بود که کتابخانه سیار در آنجا حضور یافت. گروه نمایش اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی با اجرای نمایش زنده «مادربزرگ و نمکی» و نمایش خلاق، کتابخانه سیار کانون را در این اجرا همراهی کرد. بازی، مسابقه، سرگرمی و اهدای کتاب و هدایای فرهنگی از دیگر برنامه‌های واحد سیار کانون البرز بود .

گرامی‌داشت هفته ملی کودک در استان‌های البرز، ایلام و چهارمحال و بختیاری

در این ویژه‌برنامه که با همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان البرز برگزار شد، جمعی از هنرمندان این سازمان نمایش «مادربزرگ و نمکی» و نمایش خلاق با موضوع «کتاب و کتابخوانی» را برای کودکان اجرا کردند.

اجرای کاردستی، بازی و مسابقه، معرفی روز جهانی و هفته ملی کودک، از دیگر برنامه‌هایی بود که از سوی کارکنان بخش سیار کانون برای این کودکان اجرا شد.

در برنامه‌ای دیگر واحد آموزش و پژوهش اداره‌کل کانون پرورش فکری استان البرز باتوجه به نام‌گذاری دومین روز از هفته‌ ملی کودک که در روزشمار این هفته به نام روز «کودک، حقوق اجتماعی، آموزش، امنیت و سلامت»، نامگذاری شده است نشست آموزش مجازی تخصصی باعنوان «کودک و سلامت روان» را با همکاری ویژه جهاد دانشگاهی استان البرز و اساتید این حوزه برگزار کرد.

«معصومه نصیری»، دکترای روانشناسی، درمانگر کودک و نوجوان و عضو مرکز مشاوره جهاد دانشگاهی استان البرز و مدرس در این نشست تخصصی ضمن تعریف «سلامت روان»، به بیان اهداف و ضرورت پرداختن به این حوزه اشاره کرد.

برگزاری مهرواره ساخت عروسک‌های بومی در کانون استان ایلام

در آستانه گرامیداشت هفته ملی کودک با هدف تکریم جایگاه کودکان و نوجوانان و همچنین معطوف کردن نگاه حمایتی مسئولان ارشد استانی به این قشر و نیازهایشان، تعدادی از کودکان و نوجوانان منتخب مراکز کانون به همراه مدیرکل و جمعی از کارکنان این اداره‌کل با نماینده ولی فقیه و امام جمعه ایلام دیدار و گفت‌وگو کردند.

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه ایلام در این دیدار گفت: دشمن از همان زمان پیروزی انقلاب تاکنون و به ویژه در سال‌های اخیر برای جذب جوانان، نوجوانان و نخبگان ما به سمت خود هزینه‌های زیادی صرف کرده است و مشکلات درون کشور و زیبایی‌های فریبنده اما توخالی غرب را با بزرگنمایی به این اقشار تاثیرگذار نشان می‌دهد.

گرامی‌داشت هفته ملی کودک در استان‌های البرز، ایلام و چهارمحال و بختیاری

حجت‌الاسلام الله‌نور کریمی‌تبار در دیدار با تعدادی از کودکان و نوجوانان عضو کانون پرورش فکری اظهار داشت: انقلاب اسلامی با پیروزی خود تمام معادلات و مکاتب سیاسی جهان را بر هم زد و با شنا کردن برخلاف جریان‌های بلوک شرق و غرب، حکومتی جدید را بنا نهاد که به مذاق سرمداران جهانی خوش نیامد.

نماینده ولی فقیه در استان ایلام ادامه داد: مراکز کانون پرورش فکری همچون مدارس، خانه تعالی‌بخش کودکان و نوجوانان محسوب می‌شود و در این دوره سنی حساس مربیان باید فرزندانی خلاق، مستعد، متعهد به دین و کشور را پرورش دهند.

در این دیدار برخی از اعضای کودک و نوجوان عضو کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان ایلام دغدغه‌ها و مطالبات خود را با موضوع مراکز کانون و جامعه با نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه ایلام در میان گذاشتند.

همچنین به مناسبت هفته ملی کودک مهرواره ساخت عروسک‌های بومی با پوشش اسلامی و با هدف تقویت باورهای دینی مذهبی و فرهنگ بومی محلی در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شهرستان بدره با حضور مدیرکل کانون استان، امام جمعه، فرماندار و جمعی از مسئولان اداره‌ها و نهادهای دولتی، والدین،کودکان و نوجوانان برگزار شد.

در این مهرواره که با استقبال کودکان و نوجوانان روبه‌رو شد، مربیان این مرکز ضمن اجرای برنامه‌های شادی‌بخش و متنوع فرهنگی هنری؛ بر اهمیت پوشش و حجاب ایرانی-اسلامی و رعایت هنجارهای اجتماعی تاکید کردند.

مهرواره ساخت عروسک‌های بومی با پوشش ایرانی-اسلامی تا پایان هفته ملی کودک در مرکز فرهنگی هنری بدره برای کودکان و نوجوانان برپاست.

کانون ایلام همچنین نمایشگاه آثار کودکان و نوجوانان اعضای مراکز کانون پرورش فکری را برگزار کرد. فاطمه رستگار در حاشیه گشایش این نمایشگاه گفت: خدمت‌رسانی کمی و کیفی به کودکان و نوجوانان و تحقق این امر از اهداف مهم درکانون است .

وی با بیان اینکه کودکان ارزشمندترین و مهم‌ترین سرمایه‌های جامعه‌ محسوب می‌شوند، تاکید کرد: تمامی بزرگسالان اعم از والدین، مسئولان دستگاه‌های مختلف، معلمان و مربیان باید در راستای تقویت خردورزی، خلاقیت، تعهد و مسوولیت پذیری و تقوای این هدیه‌های پاک خداوند نقش‌آفرین باشند.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ایلام ادامه داد: نشاط‌بخشی به این قشر به عنوان آینده‌سازان ایران اسلامی از مهم‌ترین اولویت‌های دستگاه‌ها از جمله کانون محسوب‌ می‌شود و بر همین اساس، تکیه بر شادی، نشاط و آموزش همراه با بازی و نوآوری همواره در دستور کار برنامه‌های کانون قرار دارد.

وی اضافه کرد: یکی دیگر از اهداف مهم برنامه‌های هفته ملی کودک تلاش برای تحقق شعار امسال با موضوع حال «خوش کودکی، رنگ خوش زندگی» است که در این راستا برنامه‌هایی گسترده، جذاب و متنوع برای بچه‌ها برگزار می‌شود.

مدیرکل کانون ایلام به برگزاری نمایشگاه آثار تولیدی اعضای مراکز اشاره کرد و گفت: این هفته نمایشگاه تولیدات هنری و خلاقانه اعضای کودک و نوجوان مراکز کانون به مدت هفت روز در معرض نمایش مدارس، والدین و مهدهای کودک قرار می‌گیرد.

در این نمایشگاه‌ها آثاری چون نقاشی، کاردستی با لوازم دورریز، سفالگری و نشریه دیواری گنجانده شده و ایستگاه‌های نقاشی و ادبی نیز برای بچه‌های بازدیدکننده برگزار می‌شود.

در کنار نمایشگاه‌ها برنامه‌های فرهنگی، هنری، ادبی، علمی، بازی و سرگرمی، معرفی شخصیت و وقایع، کتابخوانی، ایستگاه نقاشی، برپایی نمایشگاه آثار کودکان و نوجوانان، اختتامیه نخستین جشنواره فرهنگی، هنری، ادبی و پژوهشی استانی نماز کلید بهشت، پخش کلیپ و فیلم، اجرای برنامه‌های فرهنگی از سوی مربیان سیار روستایی در روستاها و مناطق محروم، برگزار خواهد شد.

اجرای برنامه‌های متنوع از سوی کتابخانه سیار در کانون استان چهار محال و بختیاری

آیین گشایش برنامه‌های هفته ملی کودک در سالن اداره‌کل کانون استان چهارمحال و بختیاری با حضور مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری، مدیرکل امور بانوان ‌استانداری، مدیرکل بهزیستی استان، رئیس حوزه هنری استان و نمایندگان تعدادی از دستگاه‌های عضو کمیته کودک و نوجوان استان برگزار شد.

گرامی‌داشت هفته ملی کودک در استان‌های البرز، ایلام و چهارمحال و بختیاری

در این برنامه حجت‌الله آسمند اظهار داشت: هفته ملی کودک بهانه‌ای است برای توجه بیشتر به کودکان از سوی مسئولان، تصمیم‌گیران، برنامه‌ریزان و والدین که مسئولیت سنگینی در این حوزه به دوش دارند.

وی افزود: قوانینی در مورد کودکان وضع می‌شود که امیدواریم به مرحله اجرا برسد و یکی از مهم‌ترین آن‌ها پیمان‌نامه حقوق کودک است که در راستای اهمیت به کودکان در سال ۱۳۶۸ در سازمان ملل متحد مصوب شد و توجه همه را به بهداشت، امنیت، سلامت و آسایش کودکان سوق داد.

برخی از بندهای این پیمان‌نامه کاملا با آموزه‌های دینی و اسلامی، آیات و احادیث ما هماهنگی و مطابقت دارد و در آن نکات ریز و درشت تربیتی و فکری مورد توجه قرار گرفته است.

آسمند با ابراز امیدواری در خصوص رعایت حقوق کودکان در تمام جهان در آینده خاطرنشان کرد: آنچه از دید عموم کودک‌آزاری است تنبیه بدنی و آخرین درجه کودک‌آزاری محسوب می‌شود اما مسائل مهم دیگری چون تحقیر، طرد، سرزنش، مشاجرات خانوادگی نزد کودک و... نیز از مصادیق کودک‌آزاری است که باید برای کاهش آن‌ها تلاش شود.

گرامی‌داشت هفته ملی کودک در استان‌های البرز، ایلام و چهارمحال و بختیاری

وی تصریح کرد: کودک‌آزاری خطرات زیادی را از لحاظ تربیتی و شناختی برای کودکان به همراه دارد که تا پایان عمر اثرات مخرب آن در زندگی شخصی، خانوادگی و جامعه موجب آسیب می‌شود و جامعه را با بحران روبرو می‌کند.

بر اساس این گزارش به مناسبت هفته ملی کودک ۱۵۰ عنوان برنامه در مراکز فرهنگی و هنری سطح استان برگزار می‌شود.

کتابخانه سیار نیز برای اجرای برنامه‌های زنده هنری و ادبی به مدت چهار روز در مناطق مختلف چهارمحال و بختیاری مستقر خواهد بود. در همین راستا شادپیمایی کتابخانه‌های سیار کانون با تحت پوشش قرار دادن مناطق مختلف، پیام شادی هفته ملی کودک با شعار «حال خوش زندگی، رنگ خوش زندگی» را به عموم شهروندان شهرکرد رساند. 

ویژه‌برنامه‌های هفته ملی کودک از ۱۶ تا ۲۲ مهر ۱۴۰۱ در مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون در خیابان حجاب و مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سراسر کشور برگزار می‌شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 6 =