به مناسبت هفته پژوهش کارگاه‌ زیست‌شناسی در شهرکرد برگزار شد

به همت کارگروه علمی استان، در هفته پژوهش، مربیان و کارشناسان کانون استان چهارمحال و بختیاری با ابزار و وسایل کارگاه‌های زیست‌شناسی آشنا شدند.

به گزارش روابط عمومی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان چهارمحال و بختیاری، حجت الله آسمند مدیر کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان هدف از برگزاری این کارگاه علمی و عملی را توجه به نقش و اهمیت علوم پایه به‌ویژه زیست‌شناسی در زندگی بشر توانمندسازی  اعضای مراکز در زمینه مباحث کاربردی کتب زیست شناسی هدایت اعضا به سمت آموزش پژوهش محور و ایجاد خودباوری و اعتماد به نفس در اعضا ایجاد علاقه و انگیزه در بین اعضا برای شناخت و دریافت ارتباط موثر با علم زیست شناسی آموزش مفاهیم اساسی زیست شناسی از راه انجام آزمایش و ساخت دست سازه‌ها و فعالیتهای عملی شناسایی استعداد های برتر  اعضای مراکز در زمینه زیست شناسی بستر سازی ایجاد فضای پرشور و فعال علمی در بین اعضای پژوهشگر نوجوان حرکت در راستای ایجاد ارتباط و تبادل اطلاعات بین اعضاو مربیان با بهره گیری از ظرفیت های کارگاه‌های علمی کانون دانست.

به مناسبت هفته پژوهش کارگاه‌ زیست‌شناسی در شهرکرد برگزار شد

 آسمند همچنین در راستای تجهیز کارگروه علمی استان به ابزار و وسایل کمک آموزشی زیست شناسی  اشاره وبا بیان این خبر، بر ضرورت آشنایی کودکان و نوجوان با علم زیست شناسی بصورت تخصصی تاکید کرد.

به مناسبت هفته پژوهش کارگاه‌ زیست‌شناسی در شهرکرد برگزار شد

زیست‌شناسی یکی از محورهای اصلی علوم پایه است که نقش موثری در شناخت محیط اطراف دانش آموزان، کنجکاوی و پرورش خلاقیت آنها ایفا می‌کند. زیست شناسان علاوه بر تلاش برای پی‌بردن به رازهای آفرینش، سعی می‌کنند یافته‌های خود را در بهبود زندگی انسان به کار برند.
تلاش برای یافتن راه‌های تولید غذای بیشتر، شناسایی، پیشگیری و درمان بیماری‌ها، تولید سوخت‌های زیستی و تجدید پذیر و کمک به حفظ تنوع زیستی تنها گوشه‌ای از کاربرد زیست شناسی در دنیای امروز است.

در این کارگاه که با تلاش فاطمه صالحی مسوول کارگروه علمی استان تشکیل شد ۲۷ نفر از کارشناسان و مربیان مسوول و فرهنگی کانون استان شرکت داشتند.
لیلا غفاری مسوول مرکز باباحیدر و مربی کارگاه‌های تخصصی زیست شناسی اعضای استان، مدرس این دوره و مسوول بخش زیست شناسی کارگروه علمی استان، ضمن تشریح  سرفصل های آموزشی کارگاه های زیست شناسی، ابزار مرتبط را معرفی کرده و طریقه‌ی استفاده از این ابزار را به صورت عملی به شرکت کنندگان آموزش داد.
مباحث نظری مطرح شده در این کارگاه شامل، آشنایی با ساختار سلول، سلول های بنیادی، تفاوت ها و شباهت های سلول های گیاهی و جانوری، اندام ها و دستگاه های بدن انسان، اجزای گیاهان، زیستگاه جانداران، زنجیره های غذایی و استتار در طبیعت بود.
در ادامه  بصورت عملی برای  رابطین علمی استان، ابزارهای مختلفی هم چون میکروسکوپ بیولوژی، لوپ یا استریو میکروسکوپ، اسلایدهای گیاهی و جانوری، دوربین رابط بین میکروسکوپ و سیستم رایانه ای، مولاژهای دستگاه های گوارش،  اسکلتی، گل، برگ، ساقه و پوسترهای متنوع و کاربردی بدن انسان، گیاهان و جانوران معرفی و طریقه‌ی کار با آن‌ها گفته شد.
 در پایان نیز شرکت کنندگان، نمونه‌هایی از اسلایدهای آماده و هم‌چنین نمونه‌های زنده‌ی گیاهان و جانوران را توسط میکروسکوپ‌ها مشاهده کردند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 9 =