تعامل کانون و مدارس می‌تواند منجر به رشد فعالیت‌های پرورشی شود

اعضای شورای موسسان مدارس غیر دولتی در البرز بر تاثیر کانون بر رشد فعالیت های پرورشی در مدارس تاکید کردند.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان البرز، مهری فلاح، سرپرست اداره کل کانون البرز، در ابتدای این نشست ضمن تبریک اعیاد شعبانیه و خوانش بخشی از سرود کانون «این خانه خانه‌ی ماست/کانون مهربانی ست» به میهمانان خیر مقدم گفته و کانون را خانه‌ی همه‌ی کودکان و نوجوانان و خادمان آن‌ها دانست.

 این مقام مسوول گفت ما سعی داریم با تمام دستگاه‌هایی که به حوزه‌ی کودک و نوجوان مربوط می‌شوند تعامل سازنده داشته و فعالیت‌های تخصصی خود را از طریق این دستگاه‌ها به جامعه‌ی هدف که کودکان و نوجوانان استان هستند، انتقال دهیم.

 وی با اشاره به فعالیت‌هایی که در حال حاضر در حوزه‌های فرهنگی، هنری و ادبی در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان انجام می‌شود، این فعالیت‌ها را ابزاری برای آشنایی کودکان و نوجوانان با کتاب و کتابخوانی به عنوان اصلی‌ترین فعالیت کانون معرفی کرده و به سطح همکاری با مدارس و اجرای ویژه برنامه‌ی طرح کانون – مدرسه اشاره و هدف کانون را کشف و پرورش استعدادهای کودکان و نوجوانان بر مبنای تعلیم و تربیت اسلامی و آموزه های دینی عنوان کرد.

 فلاح با اشاره به اینکه کانون این آمادگی و ظرفیت را دارد که از طریق فعالیت در زنگ انشا و هنر، به رشد بچه‌ها کمک کند،  افزود اگر دانش آموزان به محیط کانون بیایند یا مربیان کانون در مدارس حضور پیدا کنند، ما می‌توانیم اوقات فراغت دانش آموزان را به صورت بهینه پر کنیم.

سرپرست کانون البرز در بخش بعدی سخنانش به فرآبند محور بودن فعالیت‌های کانون اشاره کرده و با معرفی آسمان نما، رصدخانه، سفالگری، نقاشی و بخش هنرهای نمایشی افزود اگر چنانچه کودکان و نوجوانان به مراکز کانون مراجعه کنند فعالیت‌های فرایندی فرهنگی هنری ادبی برای آنها اجرا خواهد شد و در پایان می توانیم در قالب یک نمایشگاه دستاوردهای دانش آموزان را به نمایش بگذاریم تا خود آنها، والدین و اولیای تربیتی، با توانمندی‌های این نسل آشنا شوند.

 برگزاری شب‌های درصدی با حضور اولیا، اردوهای یک روزه علمی – نمایشی، در مراکز کانون،استفاده از ظرفیت موسیقی و سرود در ایجاد نشاط و شادابی، پوشش خبری مناسب برنامه‌ها در قالب تعامل با صدا و سیما جهت معرفی استعدادهای کودکان و نوجوانان استان، برگزاری دوره‌های تربت مربی و معرفی ظرفیت قصه‌گویی به عنوان یکی از فعالیت‌های اثربخش و شاخص کانون کانون البرز از دیگر مواردی بود که از سوی این مقام مسؤول مطرح شد.

 فلاح در پایان سخنانش از اولویت و رویکرد کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان، جهت خدمت‌رسانی به مناطق کم برخوردار در سال ۱۴۰۱ و تجربه‌ی موفق برگزاری نمایشگاه کودکان البرز و شناساندن آسیب‌های اجتماعی از طریق برگزاری نمایشگاه کودکان این مناطق گفت ما معتقدیم که به همان اندازه باید به کودکان و نوجوانان مناطق برخوردار نیز توجه شود چرا که این کودکان و نوجوانان نیز برای شکوفایی خلاقیت شان نیازمند فرصت‌هایی هستند و با توجه به امکاناتی که در اختیار دارند، باید فعالیت‌های خلاقانه‌تری برایشان اجرا شود .

والی‌پور، رییس اداره‌ی مدارس غیر دولتی استان البرز نیز در سخنانی ضمن تبریک اعیاد شعبانیه و تشریح دایره فعالیت مدارس و مراکز غیردولتی، هیئت امنایی، آموزش از راه دور و بزرگسالان غیر دولتی تعداد تقریبی این واحدها را دو هزار واحد و دانش آموزان حاضر در آنها را حدود ۱۲۰ هزار دانش آموز در استان عنوان کرد.

 وی میزان فعالیت‌های پرورشی فرهنگی و هنری در مدارس غیر دولتی را نیازمند افزایش دانسته و گفت بر اساس خط مشی‌های سازمان باید الگو و شاخص‌های مناسب برای فعالیت‌ها تعیین شود.

 این مقام مسوول با اشاره به ظرفیت های موجود در اداره کل آموزش و پرورش، شورای هماهنگی موسسان مدارس غیر دولتی و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان از جمله حضور مسئولان دلسوز افزود در کنار ما که کار رسمی اداری داریم عزیزان نیز به شکل صنفی با این تشکیلات همکاری می‌کند که درصدد هستیم برنامه‌های متفاوت و مختلفی را اجرا کنیم و به فعالیت‌های کارگروه پژوهشی و فرهنگی در ذیل شورای موسسان اشاره کرد و افزود همکاری با کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در این شورا تعریف خواهد شد و نظرات و پیشنهادات مطرح شده را با دعوت از مدیر کل و مسوولان آموزش و پرورش استان،  بررسی و از انعقاد تفاهم نامه با کانون در جهت رشد خلاقبت دانش آموزان استقبال می‌کنیم.

وی با اشاره به ضرورت شناسایی نیازهای کودکان و نوجوانان در حوزه پرورشی و ضرورت بازتعریف آن‌ها گفت باید از تخصص نیروهای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به ویژه در زمینه‌هایی مثل هنر نمایشی، استفاده کنیم.

ضرورت مهارت آموزی به دانش آموزان دیگر موردی بود که توسط این مقام مسئول در قالب فعالیتهای فوق برنامه و مکمل مورد توجه قرار گرفت.

علی‌ اکبر حلیمی رییس شورای موسسان مدارس غیر دولتی نیز که سابق بر این، مسئولیت اداره کل آموزش و پرورش استان البرز را نیز بر عهده داشته است، ضمن تبریک ولادت حضرت ابوالفضل از اهتمام و پیگیری‌های سرپرست کانون و مسئول مدارس غیر دولتی استان جهت برگزاری نشست ارزشمند قدردانی کرده و ضمن اشاره به آشنایی قبلی با کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ابراز امیدواری کرد که در مدت باقیمانده تا پایان سال تحصیلی بتوان از فعالیت‌های کانون در مدارس در قالب تفاهم نامه استفاده کرد؛ برگزاری مسابقات کتابخوانی، مقاله نویسی، بررسی ظرفیت کانون زبان و وحدت رویه و همدلی از مواردی بود که توسط این مقام مسئول مطرح شد.

هاشمیان از موسسان مدارس غیر دولتی و دیگر عضو شورا نیز ضمن اشاره به احساس مسئولیت در قبال دانش آموزان گفت دوران کرونا دورانی بود که بچه ها از مسیر ریل گذاری شده برای تعلیم و تربیت خارج شدند و اکنون با همکاری‌های اینچنینی با کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان می توانیم شرایطی را فراهم آوریم تا بچه‌های امروز بتوانند فعالیت های کارشناسی شده را انجام دهند و به درستی مسیرشان مشخص شود.

 سبزعلی پور، دبیر شورا نیز ضمن تشکر از برگزاری جلسه مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان را اتاق فکری برای آموزش و پرورش خواند که می تواند برای تربیت کودکان موثر باشد وی همچنین ابراز امیدواری کرد که بچه ها در فرایند حضور در فعالیت های کانون به مهارت های مختلف دست یابند.

 وی همچنین گفت فعالیت های کانون باید در تعامل سازنده و به نحو شایسته به کودکان و نوجوانان معرفی شود.

زهره اکبری، کارشناس مدارس غیر دولتی اداره کل آموزش و پرورش استان و دیگر عضو شورا هم در این نشست که ظهر روز شنبه ۶ اسفند ۱۴۰۱ در محل کتابخانه نوجوان مرکز مجتمع آفرینش های کانون البرز برگزار شد، در خصوص فرایند تعلیم و تربیت در سه بخش شناسایی، جذب و نگهداشت اعضا اشاره کرد و افزود خوشحالیم که در تعامل با کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ظرفیت‌های دانش آموزی به ویژه در مدارس غیردولتی شناسایی شده و استعدادها هدایت و سپس نگهداشت شوند تا دانش آموزان به خودباوری لازم برسند.

 در پایان این نشست که همزمان با چهارم شعبان و روز ولادت حضرت ابوالفضل (ع) برگزار شده بود، همچنین از اسماعیل نمک شناس به عنوان یکی از جانبازان جنگ تحمیلی با توجه به «روز جانباز»، تجلیل شد.

تعامل کانون و مدارس می‌تواند منجر به رشد فعالیت‌های پرورشی شود

بخش پایانی حضور اعضای شورای موسسان مدارس غیردولتی البرز نیز به بازدید از کتابخانه های کودک و نوجوان، آسمان نما، رضد خانه و سالن همایش های مرکز مجتمع آفرینش های فرهنگی، هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان اختصاص داشت.

تعامل کانون و مدارس می‌تواند منجر به رشد فعالیت‌های پرورشی شود

تعامل کانون و مدارس می‌تواند منجر به رشد فعالیت‌های پرورشی شود

تعامل کانون و مدارس می‌تواند منجر به رشد فعالیت‌های پرورشی شود

تعامل کانون و مدارس می‌تواند منجر به رشد فعالیت‌های پرورشی شود

تعامل کانون و مدارس می‌تواند منجر به رشد فعالیت‌های پرورشی شود

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 4 =