کد خبر: 326460
تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۱۷
زنگ قصه گویی در مراکز کانون استان کردستان به صدا درآمد

به مناسبت ثبت ملی قصه‌گویی ایرانی هم‌زمان با سراسر کشور زنگ قصه‌گویی با حضور مسئولین، مربیان، اعضا وخانواده هایشان در مجتمع کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سنندج نواخته شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون استان کردستان، به مناسبت رویداد ثبت ملی قصه‌گویی ایرانی در آیینی استانی و هم‌زمان با سراسر کشور  با هدف پاسداشت جایگاه قصه ایرانی ویژه برنامه ای در مجتمع فرهنگی و هنری کانون سنندج برگزار شد.

در ابتدای این آئین مدیر کل کانون استان کردستان در سخنانی گفت: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بعد از گذشت بیست‌ و چهار دوره برگزاری جشنواره قصه‌گویی در سطح ملی و بین‌المللی، موفق به ثبت ملی قصه‌گویی در پاسداری از میراث ناملموس ایران اسلامی شده است.

حمیدرضا گوهری افزود: قصه گویی بخشی از کودکی همه ما بوده است.درواقع داستان‌سرایی یکی  از قدیمی‌ترین وموثرترین اشکال آموزش است و انسان‌ها از این طریق، مفاهیم مهم را به نسل‌های بعد منتقل می‌کردند. قصه گویی علاوه بر مزایای آموزشی مزایای اجتماعی نیز داشته است. آنجا که نقال‌ها و قصه گویان با بیانی شیرین قصه می‌گفتند، کودکان و بزرگسالان را دورهم جمع می‌کردند. قصه گویی به والدین نیز این فرصت را می‌دهد تا زمان ارزشمندی را با فرزند خود بگذرانند. البته نحوه این قصه گویی نیز برای کودکان مهم است و در جذب کودکان به دنیای رنگارنگ قصه‌ها بی‌تاثیر نیست.

گوهری خاطر نشان ساخت: ما دو شکل تربیت داریم؛ از دو شیوه عمومی می‌توانیم برای تربیت فرزندان بهره بجوئیم. یکی روش‌های مستقیم است و دیگری روش‌های غیرمستقیم. روش‌های مستقیم ابزاری دارد که یکی از ابزارهای مهم آن گفتگو کردن با فرزندان است؛ ولی آن گفتگویی که قابل درک و فهم برای فرزندان باشد. برای اینکه بتوانیم مفاهیم اخلاقی و تربیتی را به کودکان آموزش دهیم باید با زبان خودشان سخن بگوییم یکی از روشهای آن قصه گویی و داستان خوانی است.

وی تصریح کرد: یکی از ابزارهایی که برای بچه‌ها در این دوره به عنوان ابزار تربیتی می‌شود استفاده کرد؛ قصه گویی و داستان خوانی است. شما می‌دانید که بچه‌ها ذهن تخیلی خوبی دارند. وقتی شروع می‌کنید برای فرزندانتان داستان گفتن و قصه گفتن را، خودشان را می‌برند وسط ماجرا. گاهی اوقات خودشان را در جای شخصیت اصلی داستان قرار می‌دهند. به تعبیری همزاد پنداری می‌کنند و از آن الگوگیری کرده و رفتارهای آن را در حرکات خود و رفتار و سلوکشان پیاده‌سازی می‌کنند و لذا ما والدین باید از ابزار داستان، به عنوان یکی از ابزارهای مهم تربیتی استفاده کنیم.

مدیر کل کانون استان کردستان ضمن دعوت از علاقه‌مندان برای شرکت در  این هنر آیینی و سنتی ایرانی  گفت: امروز به صورت همزمان در تمامی مراکز کانون استان کردستان زنگ قصه گویی نواخته مب شود .

قصه گویی اعضا و مربیان، دیوان نوازی، نمایش، نوای نی، مسابقه و کارگاه آموزشی قصه گویی از جمله برنامه های آئین ثبت ملی قصه گویی در مجتمع سنندج بود که مورد استقبال اعضا و خانواده هایشان قرار گرفت.

لازم به ذکر است، همزمان با سراسر کشور در تمامی مراکز کانون استان کردستان در ساعت 9:30 دقیقه صبح زنگ قصه گویی نواخته شد و مربیان و اعضا به اجرای قصه گویی و دیگر برنامه های فرهنگی پرداختند

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 9 =