اولین نشست از سلسله نشست‌های سیر مطالعاتی با موضوع «جستار نویسی»

اولین نشست از سلسله نشست‌های سیر مطالعاتی پیرامون مباحث کتاب «رها و ناهوشیار می نویسم» در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان زنجان برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری استان زنجان ؛ فاطمه سلیمانی عنوان کرد: این نشست از برنامه‌های کشوری پیش‌بینی شده درکتاب برنامه عملیاتی سال جاری است که با هدف دانش‌افزایی و ترغیب کارشناسان و مربیان ادبی به مطالعه‌ی مباحث مطرح شده در کتاب "رها و ناهوشیار می‌نویسم" نوشته «ادِر لارا» در راستای  آموزش هنر جستارنویسی  برنامه‌ریزی و صبح روز سوم تیرماه با مشارکت مربیان ادبی استان و همراهی تعدادی از کارشناسان ادبی سراسر کشور در قالب برخط و در فضای اسکای روم برگزار شد.  

در ابتدای این نشست  فاطمه سلیمانی؛ کارشناس ادبی استان با ارائه‌ی کلیاتی از مباحث کتاب مورد نظر، ضمن بیان ضرورت برگزاری این نشست و لزوم آشنایی مربیان با مباحث روز ادبی، به ارائه ی مطالبی پیرامون شگردهای جستارنویسی، نحوه پرداختن به قصه‌ی شخصی و تبدیل آن به جستار، خاطره پردازی و نقش آن در پیشبرد جستار روایی و کارکرد حواس، لحن، چشم انداز، شهود و دیدگاه در طرح کلی جستار پرداخت.

سلیمانی ضمن بیان ضرورت مطالعه در این حوزه برای بررسی آثار اعضا از منظر نوع ادبی، به ویژگی جستار، انواع جستار، شباهت و تفاوت آن با انواع دیگر ادبی از قبیل مقاله، خاطره و داستان اشاره کرد.

بررسی روایت اول (تار یحیی) از کتاب رنجین کمان غلامرضا طریقی از منظر زبان، موضوع، دیدگاه، مسئله و شهود با مشارکت فعال مربیان ادبی و همینطور بررسی داستان فیلم وال (از فیلم‌های مطرح جایزه اسکار) از منظر موضوع، دغدغه‌ی شخصی و کشمکش، برای روشن شدن نحوه‌ی پرداخت به قصه شخصی در هنر جستارنویسی، از برنامه‌های دیگر این نشست کارگاهی بود.

 اولین نشست از سلسله نشست‌های سیر مطالعاتی با موضوع «جستار نویسی»

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 3 =