نشست تخصصی بررسی وضعیت ادبیات کودک و نوجوان استان با حضور «عباسعلی سپاهی یونسی» برگزار شد

کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان خراسان جنوبی، به مناسبت روز ملی ادبیات کودک و نوجوان میزبان «عباسعلی سپاهی یونسی»شاعری برجسته از دیار خراسان بود و با حضور این چهره ادبیات کودک و نوجوان نشست‌های تخصصی ویژه اولیای تربیتی و اعضای مراکز برگزار کرد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری خراسان جنوبی؛ همزمان با روز ۱۸ تیر ماه ۱۴۰۲ و روز ادبیات کودک و نوجوان ، کانون پرورش فکری خراسان جنوبی با برگزاری نشست‌های تخصصی در حوزه ادبیات کودک و نوجوان میزبان «عباسعلی سپاهی یونسی» بود.

بر همین اساس صبح امروز با حضور این شاعر و جمعی از فعالان و نویسندگان حوزه ادبیات کودک و نوجوان و معاونت آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش استان، نمایندگانی از اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، اداره کل نهاد کتابخانه های عمومی، جهاد دانشگاهی و کارشناسان اداره کل کانون پرورش فکری نشست تخصصی بررسی وضعیت ادبیات کودک و نوجوان استان برگزار شد.

طاهره حمیدی مدیرکل کانون استان در این نشست به اقدامات مهم کانون در جهت توسعه و تقویت ادبیات کودک و نوجوان اشاره کرد و گفت: سه انجمن ادبی با مشارکت نوجوانان در استان فعال است که در طول سال با دعوت از میهمانان کشوری به صورت حضوری و مجازی جلسات نقد و بررسی آثار ادبی کودکان ونوجوانان را برگزار می‌کنند.

وی به برگزاری مهرواره‌های مختلف ادبی در سطح استانی اشاره کرد و گفت: مهرواه سربازان کوچک حاج قاسم، کرونا خند، لب خشک آب، ندر کار خوب و چندین مهراره ادبی با موضوعات روز ویژه کودکان ونوجوانان به مرحله‌ی اجرا در آمده است که ماحصل آن  به منظور تشویق صاحبان آثار ادبی در قالب در قالب کتاب‌های مختلف به چاپ رسیده است.

حمیدی ادامه داد: علاوه بر این کتابخانه‌های تخصصی کانون با هدف امانت کتاب‌های ویژه کودک و نوجوان، گردهمایی‌های ادبی، کارگاه‌های مختلف، فعالیت‌های واحد مکاتبه‌ای و جلسات نقد و بررسی کتاب از دیگر برنامه‌های کانون است که در کنار توسعه و ترویج فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی درحال انجام است.

وی افزود: تلاش ما در مجموعه کانون خانواده محور کردن فعالیت‌ها است و تلاش میکنیم با برنامه‌ریزی مناسب قدمهای خوب و مثبتی در حوزه ادبیات کودک و نوجوان برداریم.

مدیر کل کانون استان، عدم حضور ناشر تخصصی کتاب کودک ونوجوان، تیراژ پایین کتاب و قیمت بالا، پایین بودن کیفیت محتوایی و حمایت از آثار نویسندگان استان را از مشکلات این حوزه برشمرد و گفت: روز ادبیات کودک و نوجوان فرصت مناسبی است که فعالیت‌های مثبت دستگاه‌های متولی این حوزه بیان شود و ظرفیت این دستگاها جهت حرکت به سوی اهداف مشترک نمایان شود.

پس از آن «سپاهی یونسی»میهمان ویژه این نشست به بیان نظرات خود پرداخت و گفت: وجود نشریات و نشر کتاب‌های مختلف حوزه کودک و نوجوان باعث می شود که شاعران و نویسندگان این حوزه پرورش یافته و بروز و ظهور کنند و در این حوزه قدم بردارند.

در ادامه این نشست دکتر حسین زنگویی،مدرس دانشگاه، نویسنده و فعال ادبیات کودک و نوجوان استان نیز به بیان نظرات خود پرداخت و توسعه فعالیت‌های ادبی را با ایجاد انجمن‌ها و پاتوق‌های  کتاب خواستار شد و گفت: پرورش انسان‌های کتاب‌خوان از محصولات کانون و اعتماد خانواده‌ها از پشتوانه‌های کانون است.

وی ادامه داد: تولید محصولات ادبی باید مبتنی بر فطرت و طبیعت کودکان و نوجوانان و همچنین با توجه به موضوعات مهم اجتماعی روز نوشته و هدفمند باشد تا ماندگار شود.

نشست تخصصی بررسی وضعیت ادبیات کودک و نوجوان استان با حضور «عباسعلی سپاهی یونسی» برگزار شد

پس از زنگویی، دکتر مهدی حسنی معاون آموزش ابتدای اداره کل آموزش و پرورش بخشی از فعالیت‌های این اداره کل در بخش ادبیات کودک و نوجوان  را برشمرد و گفت: بخش ادبی طرح جابر، تالیفات در خصوص زیبا نویسی و روان نویسی، سفره کتاب، زنگ کتاب، طرح یار مهربان و... از مهمترن اقدامات انجام شده در آموزش و پرورش استان است و محصول نوشتار کودک و نوجوان تولید کتاب و مجموعه است.

وی ایجاد رغبت در دانش آموزان را نیازمند برنامه ریزی دانست و گفت: خانواده و اجتماع و از سوی دیگر خانواده دو بال برای پرواز و پرورش استعدادها و موفقیت کودکان ونوجوانان است که اگر همسو و هماهنگ عمل کنند در حوزه ادبیات کودک و نوجوان و سایر حوزه ها رشد می کنند.

نشست تخصصی بررسی وضعیت ادبیات کودک و نوجوان استان با حضور «عباسعلی سپاهی یونسی» برگزار شد

در ادامه این نشست نیز نماینده اداره کل نهاد کتاب‌خانه‌های عمومی استان طی پیشنهادی گفت: لازم است در کنار همه فعالیت‌ها به جمع‌بندی واحدی از هویت و احد استانی برای معرفی به کودکان و نوجوانان برسیم و از جزیره ای عمل کردن پرهیز و از بسیاری از آسیب‌ها پیشگیری کنیم.

وی مصرف کتاب‌های کودک و نوجوان استان را در جایگاه سوم دانست و ایجاد میدان کودک را با هدف نهادینه کردن فرهنگ ادبیات کودک و نوجوان را به عنوان مصوبه این جلسه و نشست پیشنهاد کرد.

 در ادامه سایر حاضرین در این نشست نیز به بیان نظرات و پیشنهادات خود پرداختند.

نشست تخصصی بررسی وضعیت ادبیات کودک و نوجوان استان با حضور «عباسعلی سپاهی یونسی» برگزار شد

نشست تخصصی بررسی وضعیت ادبیات کودک و نوجوان استان با حضور «عباسعلی سپاهی یونسی» برگزار شد

گفتنی است ویژه برنامه‌های روز ملی ادبیات کودک و نوجوان در مراکز کانون استان از روز گذشته با نشست انجمن ادبی آبی در شهرستان قاین با حضور این شاعر آغاز شده و پس از این جلسه نیز طی ویژه برنامه ی «برای تو می نویسم» و نشست چهره به چهره این نویسنده و شاعر برجسته کشوری با جمعی از کودکان ونوجوانان دیدار خواهد داشت.
 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =