نمایش «آی تک» برگرفته از فرهنگ ملی و بومی اردبیل

حسن دادشکر و عادل بزدوده پیش‌کسوتان تئاتر کودک و نوجوان، نمایش «آی‌تک» را اثری مثبت دانستند که به فرهنگ ملی و بومی استان اردبیل می‌پردازد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، این نمایش با حضور فرهاد فلاح معاون فرهنگی کانون، حسن دادشکر و عادل بزدوده اجرای خود را آغاز کرد.

نمایش عروسکی «آی‌تک» به کارگردانی فاطمه برمال از تولیدات کانون استان اردبیل است و داستان شهریاری به نام آی‌تک را روایت می‌کند. آی‌تک هر چیزی را که می‌بیند می‌خواهد به دست آورد، تا اینکه یک روز آسمان را می‌خواد و...

حسن دادشکر کارگردان و پیش‌کسوت تئاتر کودکان و نوجوانان در مراسم آغاز نمایش «آی‌تک» بیان کرد: بدون اغراق می‌توانم بگویم مربیان هنری کانون همگی از میان عاشقان این کار انتخاب شده‌اند. کانون یعنی مربیانش، در واقع کانون بدون این مربی‌ها کانون نمی‌شد و نمی‌ماند. خوشبختانه بعد از انقلاب با دوره‌هایی که مربیان گذراندند علاقه‌ی ذاتی‌شان نیز دو برابر شد و با شوق به این حرفه می‌پردازند.

نمایش «آی تک» برگرفته از فرهنگ ملی و بومی اردبیل

وی در ادامه با اشاره بر اهمیت نمایش‌های استانی اذعان کرد: زمانی که من شاغل بودم یکی از آرزوهایم این بود روزی برسد که اجراهای منتخبی از مراکز سراسر ایران داشته باشیم و آن‌ها را به عنوان یک الگو به مخاطبانمان در سطح کشور ارائه دهیم و زمانی که سرپرست مرکز تئاتر کانون بودم این اولین طرح‌ام بود و تا مرحله‌ی اجرا نیز پیش رفت ولی به دلایلی انجام نشد.

دادشکر در تحلیل نمایش «آی‌تک» اظهار کرد: من اجرای گروه تئاتر کانون استان اردبیل را قبلا در جشنواره‌ی همدان دیده بودم و پیشنهادهایی هم دادم در کل بسیار کار خلاقانه و در تراز کانون است و از نظر طراحی صحنه، طراحی عروسک و اندیشه‌ی اجرا بسیار کار درخشانی است. البته اشکالاتی هم وجود دارد که به نوع اجرا برمی‌گردد که آن‌ها را هم می‌شود با هم‌فکری و گفت‌وگو رفع کرد و نمایش را به نقطه‌ی بی‌نقص و فرهنگ‌ساز رساند. یکی از نقاط مثبت این گروه‌ها پرداختن به فرهنگ ملی و بومی و استفاده از مواد و عناصر محلی آن استانی است که در افزایش فرهنگ عمومی کشور بسیار موثر است.

نمایش «آی تک» در سالن گلستان واقع در بوستان لاله هر روز ساعت ۱۸ در حال اجراست.

نمایش «آی تک» برگرفته از فرهنگ ملی و بومی اردبیل

حسن دادشکر در ادامه افزود: با تکیه بر ۳۸ سال تجربه‌ای که در کانون دارم عرض می‌کنم که کار هنری در کانون بسیار خوب جواب می‌دهد، این بسیاری که عرض کردم به این معنی نیست که کودکان و نوجوانان پس از تماشا قصد می‌کنند هنرمند تئاتر و بازیگر شوند بلکه در عرصه‌هایی مثل ایجاد ارتباط، انتقال فرهنگ درست و توانایی تشخیص کار فاخر از ضعیف و... بر کودکان و نوجوانان اثر می‌گذارد.

دادشکر با تاکید بر اهمیت کانون بیان کرد:‌ من شبی که یک گروه آلمانی را به تماشای نمایش «آیا پدربزرگ کت و شلوار پوشیده» دعوت کرده بودیم در مرکز قلب تهران در سی‌سی‌یو بودم. یک اثر فلسفی با محوریت «مرگ» برای کودکان بود. من آن شب برای حضور در نمایش برگه‌ی مرگ خودم را امضا کردم و گفتم مسئول هر اتفاقی که بیافتد هستم و آنژیوکت را کندم و به دیدن نمایش آمدم و آن شب حالم خوب شد. اگر با این شور و اشتیاق درباره‌ی نمایش حرف می‌زنم به این دلیل است که زندگی‌ام را به خاطر بچه‌های خوب ایران در این راه گذاشته‌ام. آرزویم این است که کانون همچنان مثل یک ستاره بدرخشد و مسئولیت‌اش را به خوبی انجام دهد.

نمایش «آی تک» برگرفته از فرهنگ ملی و بومی اردبیل

عادل بزدوده نویسنده، کارگردان و عروسک‌ساز دیگر سخنران این مراسم بیان کرد: اتفاقی که امروز شاهد آن بودیم یک کار بسیار خوب، تمیز و پرانرژی بود که یک قالب بسیار دوست‌داشتنی نیز داشت. در این مواقع باید ببینیم چگونه می‌توانیم از چنین کارهایی حمایت کنیم. برای یافتن پاسخ این سوال باید کانون با ارگان‌های بزرگ‌تر هم‌فکری کند تا برای آدم‌هایی که عمرشان را در کتابخانه‌ها با بچه‌ها می‌گذارند امکان دیده شدن بیشتر فراهم آورد.

وی ادامه داد: چیزی که ما امروز تماشا کردیم بین قصه و نمایش بود. مخاطب ما در اینجا کودک، نوجوان و خانواده است و باید بررسی کنیم چگونه می‌توانیم کاری را بسازیم که برای تمام این‌ها لذت‌بخش باشد.

عادل بزدوده بر اهمیت کانون اشاره کرد و گفت: زمانی که من و حسن دادشکر از طرف کانون به بوسنی هرزگوین رفته بودم پیرزنی آمد و گفت من این مرغک کانون را می‌شناسم و می‌دانم موسسه‌ی بسیار بزرگی است. در واقع بضاعت کانون بسیار بالاست و اصلی‌ترین‌ آن کتابخانه‌ها و مربیان فرهنگی، هنری و ادبی هستند. این دو اساس کانون هستند و امثال ما به آن‌ها متصل هستیم.

وی در ادامه تکمیل کرد: اگر خانواده‌ها می‌خواهند فرزندانشان آینده‌ی درخشانی داشته باشند در گام اول بچه‌ها را عضو کتابخانه کنند. در سراسر ایران کانون جایی است که بچه‌ها را درست تربیت می‌کند و آن‌ها را برای در خدمت جامعه بودن ترغیب می‌کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 2 =