ارایه الگوهای مناسب به مخاطبان، اساس کار فرهنگی است

مدیرکل کانون استان گیلان ارایه الگوهای مناسب به نسل کودک و نوجوان را پایه و اساس فعالیت‌های فرهنگی دانست و تاکیدکرد: معرفی اُسوه‌های ایثار و شهادت به آینده‌سازان در صدر برنامه‌های این نهاد فرهنگی قراردارد.

به‌گزارش روابط‌عمومی اداره کل کانون استان گیلان، سیدجلیل میرعظیمی در نشست با مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان گیلان  با اشاره به رسالت فعالان عرصه فرهنگ افزود: تقویت باورهای دینی مخاطبان و نهادینه‌سازی فرهنگ ایثار و شهادت در میان آینده‌سازان، از اهم‌برنامه‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان محسوب‌می‌شود.

مدیرکل کانون استان گیلان فعالیت‌های کتاب‌محور و خلاقانه را از شیوه‌ای اثربخش در مسیر فرهنگ‌سازی عنوان‌کرد و با بیان‌این‌که معرفی الگوهای مناسب به کودکان و نوجوان با بهره‌گیری از روش‌های هدف‌مند مربیان کانون صورت‌می‌گیرد، گفت: آشناسازی هرچه بهتر فرزندان ایران اسلامی با شخصیت‌های برجسته‌ای که با کم‌ترین امکانات، دست‌آوردهای بزرگی را برای اسلام و ایران به‌ارمغان‌آوردند، رهاورد این فعالیت‌ها به‌شمارمی‌رود.

وی در همین‌حال به دشواری‌های کار در حوزه کودک و نوجوان پرداخت و با خاطرنشان‌کردن این موضوع که ارایه تصویری روشن و گویا از رخدادهای هشت‌سال دفاع‌مقدس به آینده‌سازان کاری دشوار و نیازمند بهره‌گیری از ظرافت‌هاست، تصریح‌کرد: برای پیش‌گیری از گسست‌های میان‌نسلی و نیل به اهداف، هم‌افزایی و هم‌گرایی مجموعه‌های فعال در این عرصه ضرورت‌دارد.

میرعظیمی بر همین‌اساس نیز افزایش همکاری‌های مشترک کانون پرورش فکری کودکان و نوجوان و بنیاد حفظ‌ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان را با اهمیت توصیف‌کرد و ضمن اشاره به گستره فعالیت‌های مراکز فرهنگی‌هنری ثابت، فراگیر، سیار شهری و روستایی و کتاب‌خانه‌های پستی این مجموعه‌گفت: ارتقای سطح همکاری‌های مشترک‌می‌تواند در ایجاد اُنس و الفت هرچه‌بیش‌تر کودکان و نوجوانان با کتاب، ارتقای توان‌مندی‌های آنان و پیش‌گیری از آسیب‌های اجتماعی موثرباشد.

این مدیرفرهنگی در همین‌حال، اشاره‌ای به برخی از فعالیت‌های اخیرکانون درعرصه نهادینه‌سازی فرهنگ ایثار و شهادت‌داشت و ضمن یادآورشدن برگزاری همایش «از نسل باران»، در سالگرد بازگشت آزادگان به ایران اسلامی افزود: آغاز فرآیند برگزاری بیست‌وپنجمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی کانون پرورش فکری نیز بستری مناسب برای افزایش همکاری‌ها درجهت تقویت باورهای دینی کودکان و نوجوانان، آشنایی افزون‌تر آنان با اسطوره‌های ایران اسلامی است.

ارایه الگوهای مناسب به مخاطبان، اساس کار فرهنگی است

هنر، ابزار مانایی دست‌آوردهای دفاع مقدس

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان گیلان نیز با استقبال از افزایش تعامل و همکاری با کانون پرورش فکری اظهارکرد: مخاطبان این مجموعه فرهنگی، از مهم‌ترین گروه‌های سنی برای  فرهنگ‌سازی به‌شمارمی‌روند و ضرورت دارد برای شکل‌گیری شخصیت‌ آنان بر اساس الگوهای ایرانی و اسلامی، هم‌افزایی و تلاش مضاعفی داشته‌باشیم.

حسن‌حبیبی درهمین‌زمینه به اهمیت روش‌های‌ کار با کودک و نوجوان پرداخت و با تاکیدبراین مهم که پایه و اساس قرارگرفتن ابزار هنر و ادبیات می‌تواند در نیل به این اهداف موثرباشد، افزود: کتاب نیز ابزاری مناسب است که توجه به پیشرفت فن‌آوری‌های روز، گسترش فضای مجازی و شبکه‌های مجازی، جایگاه بی‌بدیل خود را حفظ‌کرده  و نقش موثری در فرهنگ‌سازی ایفامی‌کند.

وی در ادامه صحبت‌های خود به اهمیت آشناسازی نسل کودک و نوجوان با پیشینه افتخار آمیز کشور و استان پرداخت و اظهارکرد: شناخت بیش‌تر این نسل از حکومت‌ شیعی آل‌بویه، شخصیت‌های تاثیرگذاری چون میرزاکوچک‌خان و آگاهی‌ آینده‌سازان از نقش گیلانیان در پیروزی انقلاب اسلامی و جایگاه‌ مردمان این دیار در محور مقاومت، از اهدافی‌است که ضرورت‌دارد برای دست‌یابی به آن تلاش‌کنیم.

مدیر کل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع‌مقدس استان گیلان هم‌چنین، امیدآفرینی را درسایه تعامل و بهره‌گیری از ظرفیت‌های مجموعه‌های فرهنگی و دانشگاهیان مهم ارزیابی‌کرد و با اشاره به سخنان اخیر مقام معظم‌رهبری(مدظله‌العالی) در ارتباط با گذر مردم مسلمان ایران اسلامی از شیب‌تاریخی و نزدیکی به قله گفت: آگاهی فرزندان ایران اسلامی از این موضوع بایستی در تمامی برنامه‌ریزی‌ها مدنظرقرارگیرد.

حبیبی برهمین‌اساس نیز از برنامه‌های این اداره‌کل برای پیش‌گیری از مصادره مفاهیم انسانی هشت‌سال‌دفاع مقدس از سوی بیگانگان و آشناسازی جامعه به دست‌آوردهای این دفاع جانانه سخن‌گفت و تصریح‌کرد: عینی‌سازی اسطوره‌های دفاع مقدس و ارایه آموزه‌های این حماسه ماندگار در قالبی باورپذیر، از اهدافی‌است که از سوی دست‌اندرکاران این‌مجموعه دنبال‌می‌شود.

تشریح برنامه‌های بنیاد حفظ‌آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس برای حمایت از خالقان تولیدات فرهنگی، هنری و ادبی، اعلام‌آمادگی برای برپایی کارگاه‌های آموزشی مشترک و انتشار آثار کارشناسان، مربیان و اعضای کانون پرورش فکری در حوزه دفاع‌مقدس، از دیگر موضوع‌های بود که درسخنان سرهنگ‌پاسدار، حسن حبیبی موردتوجه قرارگرفت.

گفتنی‌است در این دیدار که روز شنبه، ۲۸ مرداد سال ۱۴۰۲ در اداره‌کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان گیلان در رشت صورت‌پذیرفت، اکرم‌السادات‌حسینی، سرپرست معاونت فرهنگی و حمیرا خدابنده، کارشناس‌مسئول آفرینش‌های ادبی کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان و هم‌چنین، حسین اسماعیلی مسئول کارگروه نگارش دانشنامه دفاع مقدس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان گیلان حضور داشتند و به طرح دیدگاه‌ها و نقطه‌نظرات پرداختند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 8 =