بررسی مولفه‌های اقلیمی‌نویسی در آثار داستانی

کارگاه نقد و بررسی آثار اعضای برگزیده سومین جشنواره داستان آفرینش کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با عنوان «داستان‌های دیار» با حضور مریم اسلامی شاعر و نویسنده کودک و نوجوان برگزار شد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، دومین نشست از کارگاه نقد و بررسی آثار برگزیده به دبیری زهرا دیانتی مربی ادبی استان اصفهان و مریم اسلامی کارشناس ادبی مدیریت آفرینش‌های ادبی و هنری کانون با حضور برگزیدگان ارشد این دوره از جشنواره برگزار شد.

اسلامی در ابتدای این کارگاه از اهمیت جغرافیا و بومی‌نویسی برای نوجوانان صحبت کرد و بر اهمیت ادبیات به عنوان ظرفیتی برای انعکاس زیست بوم و اقلیم و انتشار آن در دنیا تاکید کرد.

بررسی مولفه‌های اقلیمی‌نویسی در آثار داستانی

او با اشاره به مولفه‌های بومی‌نویسی گفت: جهانی شدن از کانال بومی شدن میسر می‌شود. هیچ ظرفیتی مانند داستان نمی‌تواند ما را در فهم آداب، رسوم، عقاید، رفتار و کردار مردم آمریکای لاتین یاری دهد. پاریس قدیم را در رمان «بینوایان» می‌توانیم به وضوح ببینیم، همان‌طور که کرمان را در داستان‌های هوشنگ مرادی‌کرمانی، تهران را در داستان‌های جلال آل‌احمد و صادق هدایت می‌توانیم فهم کنیم. اصفهان را در «شب هول» هرمز شهدادی و رشت و باران‌هایش را در داستان «گیله مرد» بزرگ علوی ببینیم و باورها و عقاید و رسوم بسیاری را در داستان‌هایی مثل «عزاداران بَیَل» و یا آثار محمود دولت‌آبادی می‌توان به روشنی و وضوح دریافت کرد.

بررسی مولفه‌های اقلیمی‌نویسی در آثار داستانی

در ادامه داستان‌های «ناری» شکیلا تقی‌اوغلی مشکین‌شهر، «سیزده‌ای که به در نشد» یلدا پاشایی همدان، «خفقان» محدثه جنتی اصفهان، «پیش از عهدنامه نصوح پاشا» معصومه علیزاده آذربایجان غربی، «مشنوم» مبیناسادات علوی خراسان رضوی، «تهران تنها شد» فاطمه‌زهرا زارعی تهران، «پیت خالی» محدثه غفاری قم خوانش شد.

کارگاه‌های نقد و بررسی آثار حاضر در جشنواره در سه بخش نوجوان و دو کارگاه ارشد صبح روز دوشنبه ۳۰ مرداد ۱۴۰۲ همزمان با سومین روز از برگزاری اردوی آموزشی جشنواره داستان آفرینش در اردوگاه دلگشا شهر چالوس برگزار شد.

بررسی مولفه‌های اقلیمی‌نویسی در آثار داستانی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 12 =