برگزاری سی‌امین نشست انجمن شاعران نوجوان آینه‌های ناگهان کانون گتوند

سی‌امین نشست انجمن شاعران نوجوان آینه‌های ناگهان مرکز فرهنگی هنری گتوند برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی کانون خوزستان، سی‌امین انجمن شاعران نوجوان آینه‌های ناگهان مرکز فرهنگی هنری کانون گتوند با حضور کوکب حسین زاده شاعر و منتقد ادبی، مربیان و جمعی از اعضای انجمن برگزار شد.

حسین زاده با اشاره به آیه یک سوره علق (اقْرَأْ بِاسْمِ رَبِّکَ الَّذِی خَلَقَ) خواندن و قلم را اولین حلقه اتصال انسان به خداوند متعال دانست و افزود؛ خواندن، نوشتن و قلم به دست گرفتن نهایت زیبایی و حقیقت اتصال انسان به خداوند را در بردارد و این مسئولیت اهل قلم را بیشتر کرده است، زیرا به واسطه قلم است که فرهنگ و اخلاق در جهان گسترش پیدا خواهد کرد.

دبیر باسابقه زبان و ادبیات فارسی؛ آشنایی با اوزان شعر فارسی و اشعار کلاسیک و سنتی را برای نوجوانان لازم است و رعایت ردیف، قافیه و شناخت انواع قافیه را از الزامات سرودن معرفی کرد.

وی تسلط بر اوزان عروضی، موسیقی کناری، تمرین و تکرار در شعر کلاسیک را یکی از مهم‌ترین عوامل پیشرفت شاعران نوجوان عنوان کرد و شعر نیمایی را از جمله قالب‌هایی دانست که شاعران نوقلم با سرودن آن می‌توانند استعداد خود را بسنجند.

حسین زاده با تأکید بر الزام اندیشه در شعر تشریح کرد؛ دو عنصر عاطفه و اندیشه اگر در شعر بکار گرفته شود می‌تواند شیوایی کلام را صدچندان کند به طوری که این زیبایی اندیشه در شعر سنتی به‌صورت افقی منتقل می‌شود و در شعر سپید به صورت عمودی انتقال می‌یابد.

او در ادامه از ویژگی‌های شعر سپید و عناصر آن با اعضا به سخن گفت و آن‌ها را به واج‌آرایی و تکرار در این نوع شعر تشویق کرد.

مهمان سی‌امین نشست انجمن شاعران نوجوان آینه‌های ناگهان کانون گتوند در پایان انتخاب کلمات مناسب با بار عاطفی متناسب با شعر و خلق تصاویر شاعرانه با استفاده از تشبیه را، یکی از مهم‌ترین دلایل ماندگاری هر اثر شاعرانه‌ای عنوان کرد.

این رویداد ادبی که به سرپرستی سکینه ظهراب‌زاده، مربی ادبی کانون گتوند تشکیل شده بود، با نقد و بررسی آثار اعضا پایان یافت.

برگزاری سی‌امین نشست انجمن شاعران نوجوان آینه‌های ناگهان کانون گتوند

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 3 =