لزوم فرهنگ‌سازی با بهره‌گیری از ظرفیت‌های فرهنگی و رسانه‌ای

طی نشست مدیران کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و صداوسیمای مرکز گیلان، بر ضرورت فرهنگ‌سازی با بهره گیری از ظرفیت‌های غنی فرهنگی ایران اسلامی و رسانه‌ملی تاکیدشد.

به گزارش روابط‌عمومی اداره کل کانون استان، این نشست به‌منظور هم‌افزایی و فرصت‌سازی جهت استفاده موثر و هم‌زمان از بسترهای فرهنگی و رسانه‌ای کشور و استفاده از ظرفیت‌های متقابل برای تربیت نسلی متعهد، متخصص و انقلابی صورت‌گرفت.

فرهنگ‌سازی، درگرو رفاقت‌های فرهنگی‌ است

مدیرکل کانون استان گیلان در این هم‌نشینی فعالان عرصه فرهنگ،  از ابزارهای موثر و الگوهای مناسب فرهنگی  ایران اسلامی برای فرهنگ‌سازی سخن‌گفت و بر لزوم پرهیز از عملکرد جزیره تاکیدکرد.

سیدجلیل میرعظیمی با بیان‌این که حرکت‌های فرآیندمحور و مبتنی بر «رفاقت‌های فرهنگی» نقش‌به‌سزایی در نیل به اهداف فرهنگی و پرورش کشور دارد، اضافه‌کرد: همراهی کانون و پرورش فکری و رسانه‌ملی، تصویری از این هم‌گرایی اثربخش ارایه‌می‌کند.

او در ادامه صحبت‌های خود به عناوین برنامه‌ها و گستره‌ فعالیت‌های کانون پرورش فکری اشاره و با تاکید بر موثربودن آموزش‌های غیرمستقیم و کتاب‌محور این نهاد فرهنگی‌گفت: این ظرفیت‌های گسترده می‌تواند با بهره‌گیری از قابلیت‌های مربیان مراکز فرهنگی‌هنری ثابت، کتاب‌خانه‌های پستی، مراکز فرهنگی‌هنری فراگیر، سیار شهری و روستایی کانون و استفاده از ابزار رسانه و فرصت‌های مجازی، به ارتقای سطح آگاهی‌های جامعه و توان‌مندسازی هرچه بیش‌تر نسل کودک و نوجوان کمک‌کند.

وی درهمین‌حال، تهاجم فرهنگی و آسیب‌های اجتماعی متوجه نسل کودک و نوجوان را موردتوجه ‌قرارداد و با خاطرنشان‌کردن سیاست‌های دشمنان اسلام و انقلاب برای ارایه الگوهای نامناسب به فرزندان ایران اسلامی‌گفت: ظرفیت‌های غنی فرهنگی کشور و شخصیت‌های برجسته‌ای چون سردار شهید، حاج‌قاسم سلیمانی، محمدحسین فهمیده و علی‌لندی می‌تواند با برنامه‌ریزی فعالان فرهنگی به‌عنوان اسطوره‌های ایرانی‌اسلامی و الگوهای مناسب به کودکان و نوجوانان معرفی‌شود.

سیدجلیل میرعظیمی این مهم را از سیاست‌های تزلزل‌ناپذیر کانون عنوان‌کرد و با اشاره به برگزاری جشنواره‌های بین‌المللی قصه‌گویی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گفت: بیست‌وپنجمین دوره این جشنواره طی سال‌جاری نیز با رویکرد معرفی هرچه‌بیش‌تر فرهنگی غنی‌ایرانی‌اسلامی و آشناسازی جامعه با الگوها و شخصیت‌های تاثیرگذار در عرصه‌های مختلف برگزارمی‌شود.

وی مخاطبان  این رویداد بین‌المللی را تمامی گروه‌های سنی اعلام‌کرد و با اشاره به دیگر دست‌آوردهای این حرکت‌فرهنگی اظهارکرد: شکوفاسازی استعدادها، ایجاد پیوندهای میان‌نسلی با بهره‌گیری از ابزار فرهنگ و هنر، ثمره برگزاری جشنواره قصه‌گویی کانون است.

نقش موثر کانون در توسعه و ترویج فرهنگ مطالعه و کتاب‌خوانی، خدمات‌رسانی موثر این مجموعه به مخاطبان شهرها، مناطق روستایی و کم‌تر برخوردار شهری، از دیگر مواردی بود که سدجلیل میرعظیمی به آن اشاره‌داشت و وی با خاطرنشان‌کردن سیاست‌های مسئولان این مجموعه برای نقش‌آفرینی به‌عنوان مرجع حوزه کودک و نوجوان و تربیت کودکان و نوجوانان مومن، متعهد، انقلابی تاکیدکرد: برای نیل به این اهداف از همراهی تمامی مجموعه‌ها و فعالان فرهنگی استقبال‌می‌کنیم.

این مسئول فرهنگی درپایان ضمن قدردانی از نگاه فرهنگی مدیرکل صدا و سیما و آشنایی وی با اهداف برنامه‌های کانون  و پخش تیزرهای تولیدی این مجموعه با محوریت کتاب و اربعین حسینی گفت: آگاهی مسئولان با فعالیت‌های کانون پرورش فکری تسهیل‌کننده و تعهدآوراست و نقش موثری در پیش‌برد اهداف فرهنگی این مجموعه دارد.

آنتن رسانه استانی در اختیار فعالیت‌های کانون است

مدیرکل صدا و سیمای مرکز گیلان نیز با ابراز خرسندی از این نشست، به پیشینه تعامل با کانون و شناخت خود از توان‌مندی سرمایه‌های انسانی این مجموعه فرهنگی اشاره و استفاده ظرفیت‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان را فرصتی برای فرهنگ‌سازی ارزیابی‌کرد.

تقی‌ربانی در همین‌ارتباط به مخاطبان این مجموعه را موردتوجه ‌قرارداد و با بیان این‌که فرهنگ‌سازی در میان نسل کودک و نوجوان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، تصریح‌کرد: تربیت دینی آینده‌سازان از رسالت‌های مجموعه‌ها و فعالان فرهنگی است و چنانچه از ظرفیت‌ها موجود برای تربیت دینی آنان استفاده‌نشود، به‌یقین در پیشگاه الهی مقصرخواهیم‌بود.

مدیرکل شبکه استانی باران درهمین‌زمینه از ضرورت حرکت‌های هم‌افزا و بهره‌گیری از آموزه‌ها و شیوه‌های ایرانی‌اسلامی در طرح‌ریزی و اجرای برنامه‌های فرهنگی صحبت‌کرد و افزود: با توجه به فرهنگ غنی‌کشور و ظرفیت‌های موجود، ضرورت‌دارد برای جلوگیری از دریافت خوراک فکری جامعه از فرهنگ و رسانه‌های بیگانه جلوگیری‌شود.

ربانی برهمین‌اساس نیز نقش مجموعه‌های فرهنگی هم‌چون کانون پرورش فکری را مهم و تاثیرگذار ارزیابی‌کرد و با اشاره به پیشینه روشن این نهاد فرهنگی گفت: لازم است با شناسایی ظرفیت‌ها، اطلاع‌رسانی و آگاهی‌بخشی به کودکان، نوجوانان و خانواده‌ها، برای برجسته‌سازی هرچه این مجموعه فرهنگی تلاش‌کنیم.

او تاکیدکرد: آنتن رسانه استانی در اختیار فعالیت‌های کانون است و بدون هیچ محدودیتی، از انعکاس برنامه‌های هدف‌مند و تولید محتوای مناسب با همکاری کانون پرورش فکری برای نسل کودک و نوجوانان استان گیلان استقبال‌می‌کنیم.

این مدیراستانی در تشریح این سخنان، به برخی از بسترهای موجود جهت مشارکت و همکاری اشاره و از آمادگی صدا و سیما برای تولید برنامه‌های مشترک با همراهی مربیان و اعضای مراکز فرهنگی هنری کانون سخن‌گفت.

او هم‌چنین، معرفی کارشناسان، مربیان و اعضای برگزیده کانون برای حضور در برنامه‌های مختلف شبکه استانی باران را سازنده خواند و اضافه‌کرد: این امر فرصتی برای آشنایی هرچه‌بیش‌تر جامعه با جشنواره‌ قصه‌گویی، فعالیت‌های کتاب‌محور و دیگر برنامه‌های  این مجموعه فراهم‌می‌کند.

وی درهمین‌حال، پوشش حداکثری ویژه‌برنامه‌های کودک و نوجوان محور کانون را از اهداف رسانه ‌استانی عنوان‌کرد و افزود: دعوت ‌از برنامه‌سازان صدا و سیما برای پوشش خبری و تصویری برخی از کارگاه‌های آموزشی نیز مورد استقبال‌خواهدبود.

مدیرکل صدا و سیمای مرکز گیلان در پایان با تاکید مجدد بر اهمیت فعالیت‌های کودک و نوجوان محور کانون افزود: موجب‌افتخار است که منعکس‌کننده برنامه‌های کتاب‌محور کانون پرورش فکری باشیم .

لزوم فرهنگ‌سازی با بهره‌گیری از ظرفیت‌های فرهنگی و رسانه‌ای

گفتنی‌است طی این دیدار که عصر روز دوشنبه، ۱۲ شهریور ۱۴۰۲ در اتاق مدیریت صدا و سیمای مرکز گیلان صورت‌گرفت.    

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 4 =