همدلی؛ رمز موفقیت جشنواره قصه‌گویی

نخستین گردهمایی رابطان بیست‌وپنجمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی در سالن کنفرانس مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، در این مراسم که با حضور رابطان استانی سراسر کشور برگزار شد، مسئولان برگزاری جشنواره علاوه بر ارائه اطلاعات مربوط به نحوه برگزاری جشنواره به سوال‌های رابطان استانی پاسخ دادند.

دانش قصه‌گویی را صادر ‌کنیم

در ابتدای این گردهمایی فرهاد فلاح، معاون فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و رئیس بیست‌وپنجمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی با اشاره به اهمیت برگزاری جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی در عرصه ملی و بین‌المللی گفت: قصه پایه و اساس همه تولیدات فرهنگی در سراسر جهان است. اگر قصه و قصه‌گویی از جامعه‌ای حذف شود، آن جامعه عملا دستاوردی نخواهد داشت. به عبارت دیگر تمامی فرهنگ‌ها، تاریخ‌ها و تحلیل‌ها از بطن یک قصه بیرون آمده است؛ همین امر انگیزه‌ای است تا ما نیز در قالب جشنواره قصه‌گویی به سمت تحولات فرهنگی حرکت کنیم.

به گفته وی در دنیای مدرن، قصه‌گویی دیگر یک ابزار سرگرمی نیست بلکه قصه به مثابه ابزاری برای بیدارکردن انسآن‌ها و آگاهی‌بخشی به آن‌ها، بصیرت‌بخشی و ساخت یک منظومه فکری است؛ ابزار مدرنی که در دنیای کنونی باید همسو با نیازها و علوم پیشرفته حرکت کند.

نگاه مبتکرانه به جشنواره قصه‌گویی

فلاح در خصوص جشنواره قصه‌گویی تأکید کرد: نگاهمان در جشنواره قصه‌گویی باید مبتکرانه و خلاقانه باشد. فرایند قصه‌گویی را نباید پیچیده کنیم. معرفی شهرهای خلاق در حوزه قصه‌گویی گام مهمی است که انگیزه ارائه ایده‌های نو و خلاقانه را در علاقه‌مندان به قصه‌گویی ایجاد و به تبع آن بستری رقابتی برای رقابتی سالم فراهم می‌کند؛ شکی نیست که این اتفاق موجب رشد و تعالی قصه‌گویی در کشور خواهد شد.

وی قصه‌گویی را یک دانش تخصصی دانست که با توجه به وجود قومیت‌ها، گویش‌ها و زبآن‌های مختلف و متنوع در ایران، این ظرفیت وجود دارد که قصه‌گویی به یک دانش تخصصی تبدیل شود و از این رهگذر بتوانیم به نقطه‌ای پایدار درحوزه قصه‌گویی دست پیدا کنیم. این یک واقعیت است که پس از برگزاری 24 دوره جشنواره قصه‌گویی، اکنون باید بتوانیم قصه‌گویی را در قالب یک دانش به کشورهای دیگر صادر کنیم.

همدلی؛ رمز موفقیت جشنواره قصه‌گویی

ضرورت جمع‌آوری تاریخ شفاهی قصه‌گویی

فلاح نبود آینده پژوهشی در حوزه قصه‌گویی را یکی از خلاء‌های حوزه کودک و نوجوان در کشور عنوان کرد و افزود: داده‌ها و آمارهای ما در حوزه قصه‌گویی کامل نیست؛ هم اکنون در کشور، افراد صاحب سبکی در حوزه قصه‌گویی هستند که نام و نشانی از آن‌ها در هیچ‌کجا ثبت نشده است یا به عبارتی، تلاشی برای جمع‌آوری تاریخ شفاهی قصه‌گویی در ایران صورت نگرفته است. افراد با تجربه‌ای در کشور هستند که تجربه‌های آن‌ها در حوزه قصه‌گویی می‌تواند چراغ راه آینده باشد و مسیر درست و روشنی را پیش‌روی علاقمندان قصه‌گویی قرار دهد.

وی به نقش تسهیل‌گری تهران در برگزاری جشنواره قصه‌گویی در بخش استانی اشاره کرد و گفت: امسال تصمیم داریم به سمت تعیین پایتخت قصه‌گویی برویم. در این راستا دبیرخانه‌های استانی باید تلاش کنند تا نهادها و سازمآن‌های استان را به نوعی با جشنواره قصه‌گویی همراه کنند. به‌طور طبیعی زمانی که مسئولان استانی با جشنواره استانی همراه شوند، می‌توانند با ایجاد زیرساخت‌ها و امکانات لازم برای برگزار هر چه بهتر جشنواره، به بهبود کیفی و کمی جشنواره کمک کنند.

فلاح معتقد است که به‌رغم برگزاری 24 دوره از جشنواره قصه‌گویی، همچنان این جشنواره به جایگاه واقعی خود دست نیافته و اثربخشی لازم را به‌ویژه در بخش بین‌الملل نداشته است. این امر نیز محقق نخواهد شد مگر با همکاری و همدلی رابطان استانی و همه دلسوزان عرصه قصه‌گویی.

قصه؛ ابزاری برای رشد اقتصاد قصه‌گویی

معاون فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و رئیس بیست‌وپنجمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی در ادامه به ضرورت توجه هر چه بیشتر به بخش بین‌المللی جشنواره قصه‌گویی اشاره کرد و از دبیرخانه‌های استانی خواست تا به ابعاد بین‌المللی جشنواره توجه بیشتری داشته باشند. به‌خصوص اینکه از ظرفیت‌های کشورهایی مانند تاجیکستان، ازبکستان، قرقیزستان که از نظر زبان و فرهنگ اشتراک‌های فراوانی با ایران دارند به نحو احسن استفاده شود.

اقتصاد قصه‌گویی نیز از جمله مباحثی بود که فلاح در گردهمایی رابطان استانی با تأکید بر آن گفت: در حال حاضر در کشورهایی مانند آمریکا یکی از ابزارهایی که برای جریان‌های مهم اقتصادی مورد استفاده قرار می‌گیرد، قصه است. نشآن‌های بزرگ در جهان از قصه برای تبلیغ و توسعه کسب و کار خود استفاده می‌کنند. برای مثال قصه تولد یک برند یا قصه زندگی خالق یک برند، جذابیت‌هایی را برای مخاطب ایجاد می‌کند که می‌تواند یک جریان اقتصادی بزرگ به سود آن برند را یجاد کند.

وی در پایان اظهار امیدواری کرد که قصه‌گویی به جایگاه واقعی خود بازگردد؛ قصه‌های کهن و در قالب و دیدی نو به مخاطبان عرضه شود و جشنواره امسال بتواند سکوی پرشی برای نمایش توانمندی‌ها و استعدادهای بالقوه حوزه قصه‌گویی در ایران و جهان باشد.

همدلی؛ رمز موفقیت جشنواره قصه‌گویی

لزوم حفظ مرجعیت کانون در حوزه کودک و نوجوان

در ادامه این گردهمایی فروهر معدنی، مدیرکل آفرینش‌های فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و دبیر اجرایی بیست‌وپنجمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی با اشاره به حساسیت‌های بخش دبیرخانه‌های استانی جشنواره گفت: ضروری است تا دبیرخانه‌های استانی در راستای هدف برگزاری جشنواره امسال که «عمومی‌سازی و مردمی‌سازی» عنوان شده، حرکت کنند. در این زمینه باید گروه‌ها و مکآن‌های هدف به‌خوبی شناسایی شود و با برنامه‌ریزی دقیق، مخاطبان بیشتری پای قصه قصه‌گویان بنشینند.

وی از ابزارهایی مانند جشن‌های کتابخآن‌هایی، قصه‌گویی در اماکن عمومی، همراه کردن مسئولان استانی با قصه‌گویی و... به عنوان راهکارهای جذب مخاطب و جذاب‌تر شدن قصه‌گویی در سطح استان نام برد و افزود: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان باید تلاش کند در همه حوزه‌های کودک و نوجوان مرجعیت خود را حفظ کند؛ این امر میسر نخواهد شد مگر با تلاش بی‌وقفه همه استآن‌های کشور.

معدنی ادامه داد: باید تلاش کنیم فضا برای افراد و علاقه‌مندان جدید باز شود. تعیین سهیمه کانونی و غیرکانونی در جشنواره امسال نیز در راستای تحقق همین هدف انجام شده است.

مدیرکل آفرینش‌های فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در پایان با تشریح و ارائه توضیح‌های کامل در مورد شیوه‌نامه برگزاری جشنواره بیست‌وپنجم، اظهار امیدواری کرد که با همت و تلاش مضاعف، امسال نیز همانند سال‌های گذشته جشنواره‌ای در خور توجه و شایسته نام کشور در عرصه بین‌المللی برگزار شود.

همدلی؛ رمز موفقیت جشنواره قصه‌گویی

رابطان پیگیر و مطالبه‌گر باشند

در ادامه این گردهمایی الهام دارابی، مشاور فنی رئیس بیست‌وپنجمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی بر پیگیری و مطالبه رابطان استانی و ارتباط مستمر با مسئولان کانون را ضروری دانست و تاکید کرد: با توجه به حجم سنگین فعالیت‌های پیش از برگزاری جشنواره، طبیعی است که مسئولان و متولیان برگزاری جشنواره دغدغه‌های ذهنی فراوانی داشته باشند و بنابراین لازم است رابطان استانی برای به نتیجه‌ رسیدن درخواست‌ها و خواسته‌های خود، پیگیر و مطالبه‌گر باشند.

وی از رابطان خواست در جریان برگزاری جشنواره قصه‌گویی، مدیریت زمان را در نظر داشته باشند. صفر تا صد فعالیت‌های خود را به صورت مستند تهیه و تنظیم کرده و آرشیو منظمی در اختیار داشته باشند.

دارابی همچنین بر اهمیت فضای مجازی در رشد کیفی و کمی جشنواره قصه‌گویی تأکید کرد و افزود: رابطان باید فضای رقابتی سالمی را در استان و محل برگزاری جشنواره ایجاد کنند. ایجاد انگیزه و جذب مخاطب نیز از اقدام‌هایی است که رابطان باید مدنظر داشته باشند و برای گسترش و رشد فرهنگ قصه‌گویی از تمامی ظرفیت‌های استانی خود استفاده کنند.

مشاور فنی رئیس بیست‌وپنجمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی در پایان، برگزاری یک جشنواره موفق را منوط به تلاش و کوشش فردی و جمعی دانست و اظهار امیدواری کرد که جشنواره امسال با بالاترین سطح کیفی در کشور برگزار شود.

مستندسازی؛ ضرورت بخش علمی جشنواره

مینا ذاکرشهرک، مسئول کمیته علمی بیست‌وپنجمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی در ادامه این نشست با طرح موضوع مدیریت دانش گفت: در سال‌های گذشته تلاش کردیم تا بستری در قالب‌های مختلف فراهم کرده و در جشنواره قصه‌گویی تولید دانش کنیم، اما باید بدانیم که تولید دانش به تنهایی کافی و مفید نیست بلکه ما باید در چرخه مدیریت دانش قرار بگیریم.

به گفته وی اولین مرحله تولید دانش، کشف دانش است و در مرحله بعد باید دانش کشف شده، مستندسازی شود. سپس مستندسازی ازسوی متخصصان تحلیل و بررسی و پس از آن اشاعه داده شود. اگر مراحل یادشده به درستی طی شود،‌ بی‌شک ما در چرخه مدیریت دانش قرار خواهیم گرفت.

ذاکر افزود: امسال تلاش شده است در جریان جشنواره بیست‌وپنجم قصه‌گویی نیازها به صورت مستند تهیه و در اختیار کمیته علمی جشنواره قرار گیرد.

همدلی؛ رمز موفقیت جشنواره قصه‌گویی

محتوای فاخر به ارتقاء سطح جشنواره کمک می‌کند

روح‌الله عباسی‌نژاد مسئول کمیته صیانت و حفاظت بیست‌وپنجمین جشنواره قصه‌گویی نیز در ادامه این گردهمایی با بیان اهمیت و جایگاه قصه‌گویی در آیه‌ها و احادیث گفت: قصه‌گویی، سرگرم‌سازی نیست؛ بلکه اهداف والاتری را دنبال می‌کند که مهم‌ترین آن انتقال پیام است.

به گفته وی ارائه یک محتوای فاخر در جشنواره قصه‌گویی به ارتقای کیفی این جشنواره کمک می‌کند و بنابراین باید در انتخاب قصه و قصه‌گو حساسیت‌های لازم لحاظ شود.

عباسی‌نژاد به رابطان جشنواره تأکید کرد تا برای پایش و پذیرش قصه‌گویان دقت لازم را داشته باشند. قصه‌هایی انتخاب شود که محتوای اخلاقی و سالمی داشته باشد چرا که در غیر این صورت، ممکن است یک قصه با محتوای ناسالم، در مسیر اهداف متعالی جشنواره انحراف ایجاد کند.

وی به موضوع عدالت در پایش قصه‌ها اشاره کرد و گفت: هرچه شاخص‌های انتخاب قصه شفاف‌تر و کلیدی‌تر باشد، بی‌تردید عدالت در پایش قصه‌ها دقیق‌تر خواهد بود. البته ناگفته نماند که انتقاد و نقد از نحوه پایش قصه‌ها همواره و در تمامی جشنواره‌ها وجود داشته است.

مسئول کمیته صیانت و حفاظت بیست‌وپنجمین جشنواره قصه‌گویی از رابطان جشنواره در پایان تببین و ترویج شیوه‌های مدرن در قصه‌گویی، احیای سنت قصه‌گویی و حفظ و تعالی این حوزه را وابسته به همکاری و همدلی همه جانبه فعالان این حوزه دانست و اظهار امیدواری کرد جشنواره امسال نیز همانند سال‌های گذشته در فضایی دوستانه و مملو از همدلی و مهربانی، یادگار ماندگاری در ذهن مخاطبان برجای بگذارد.

همدلی؛ رمز موفقیت جشنواره قصه‌گویی

حضور اتباع خارجی در جشنواره امسال

ابوالقاسم سلیمانی، مدیرکل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و مسئول کمیته روابط عمومی و بین‌الملل بیست‌ و پنجمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی در بخش پایانی این گردهمایی گفت: اکنون جشنواره قصه‌گویی در مرحله‌ای قرار گرفته که همانند مرواریدی در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان می‌درخشد. این درخشش ضرورت حفظ جایگاه جشنواره و ارتقاء آن را دوچندان می‌کند.

وی پس از تبیین وظایف کمیته روابط عمومی در جریان برگزاری جشنواره افزود: یکی از اتفاق‌های متفاوت جشنواره امسال تلاش چشمگیر برای حضور بیشتر اتباع خارجی در جشنواره است؛ این اتفاق خوشایند بی‌شک باعث تقویت بخش بین‌المللی و شناخته شدن هر چه بیشتر جشنواره به کشورهای دیگر می‌شود.

سلیمانی اطلاع‌رسانی و تولید محتوا را از ابزارهای مهم دیده‌شدن جشنواره قصه‌گویی دانست و گفت: در جشنوار امسال پایگاه خبری «آزنیک» در کنار روابط‌عمومی کانون مسئولیت پوشش خبری، اطلاع‌رسانی و تولید محتوای جشنواره را به عهده دارد.

وی در پایان همدلی و همراهی تمامی اعضای کمیته روابط عمومی و کارشناسان استانی در کنار سایر کمیته‌ها را، ضامن پوشش رسانه‌ای مناسب جشنواره قلمداد کرد.

شایان ذکر است که سجاد اسم‌حسینی، دبیر مجمع فعالان حوزه کودک و نوجوان و محمود علی‌گو مدیرکل دبیرخانه مرجع ملی کنوانسیون حقوق کودک وزارت دادگستری، مهمانان ویژه این گردهمایی بودند که تجربه‌ها و اطلاعات خود در حوزه کودک و نوجوانان را در اختیار رابطان استانی قرار دادند.

همدلی؛ رمز موفقیت جشنواره قصه‌گویی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 2 =