معاون فرهنگی کانون: نظام سلطه توانایی درک حقیقت جمهوری اسلامی را ندارد

با حضور مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، فرمانده مرکز بسیج فرهنگیان آموزش‌وپرورش، مدیر دفتر مرکزی حراست و معاونان کانون به مناسبت هفته دفاع مقدس از رزمندگان و فرزندان شهدای کانون قدردانی شد.

به گزارش اداره کل روابط ‌عمومی و امور بین‌الملل کانون، فرهاد فلاح معاون فرهنگی کانون در ابتدای این نشست بیان کرد: شاید اگر این مناسبت‌ها نبود، خیلی از این محافل و دورهمی‌ها را نیز امروز نداشتیم. در میان عرفاً دعایی از امام سجاد (ع) وجود دارد که می‌فرمایند «خدایا چیزها را همان گونه که‌ هستند، به‌ من‌ بنما؛ پس‌ حقیقت‌ را نشانم‌ بده». چرا که ‌میان واقعیت و حقیقت تفاوت وجود دارد و تحلیل ما از مسائل و موضوع‌ها یک چیز است و واقعیت چیز دیگری است. وقایعی مانند انقلاب اسلامی و دفاع مقدس واقعیتی به همراه دارند که ما از آن تنها بحث امنیت را درک می‌کنیم، درحالی‌که حقیقت چیز دیگری است. هنوز نظام سلطه، جمهوری اسلامی را نشناخته و قادر به درک حقیقت‌های آن نیست. حقیقتی وجود دارد که نظام سلطه توانایی درک آن را ندارد.

معاون فرهنگی کانون: نظام سلطه توانایی درک حقیقت جمهوری اسلامی را ندارد

او ادامه داد: بزرگی می‌گفت شاید یکی از دلایل موفقیت سردار شهید سلیمانی این بود که اسیر علم نبود. آن اندازه که در دین ما نسبت به تحصیل علم و علم‌آموزی تبلیغ و ترویج شده و الزام در آن وجود دارد، هیچ دین، تفکر و آیینی به آن اشاره نداشته است. اما آنچه که باعث گرفتاری انسان می‌شود ماندن در علم است. امام خمینی (ره) می‌فرمایند: علم بالاترین حجاب انسان است. خود این علم که چراغ هدایت و پیشروی انسان است بزرگترین حجاب پیشروی انسان بوده و شاید یکی از دلایل موفقیت حاج‌قاسم نیز همین بود که خود را متکی به علم صرف نکرد و صرفاً بر اساس محاسبه‌های علمی تصمیم نمی‌گرفت و اقدام نمی‌کرد.

معاون فرهنگی کانون اظهار کرد: دشمنان ما محاسبه‌های علمی دارند و برنامه‌ریزی می‌کنند و با پژوهش و ظرفیت‌سنجی پیش می‌روند. در واقع دشمن در سطح کلان برنامه‌ریزی می‌کند، اما همواره ناکام است و این حقیقتی است که باعث پیروزی ما در دفاع مقدس و مانایی آن می‌شود.

فلاح گفت: عنصری در قرآن کریم وجود دارد که ما خیلی به آن توجه نکرده‌ایم. ما در مواجه با منظومه دینی با هزاران گزاره مواجهیم که در عمل نمی‌دانیم کدام را اولویت قرار دهیم. گزاره‌ای که به آن توجه نشده و در ابتدای سوره بقره به آن اشاره شده عنصر غیب است. غیب در واقع همان حقیقت پنهان است که درباره آن چیزی نمی‌دانیم.

او افزود: حساب و کتاب پنهانی که اگر ایمان به آن داشته باشید هدایت شامل حال شما می‌شود دارای دو ویژگی است. هدایت اول ایمان است و هدایت دوم عنایتی است که خداوند به شما اعطا می‌کند. در واقع هدایت ویژه شامل افرادی می‌شود که باور داشته باشند و دلشان پیوند خورده با جایی باشد که دیده نمی‌شود و این در روزی روزانه هر فردی نیز قرار داده شده است.

فلاح یادآور شد: آنچه تأثیرگذار است و نظام جمهوری اسلامی ایران را با همه دشمنی‌هایی که با آن می‌شود و با تمام کج‌سلیقگی‌هایی که در حوزه مدیریت پیش می‌آید؛ پایدار نگه داشته است، حضور و وجود گزاره‌های پنهانی است که به آن توجه نداریم. رمز پیروزی ما در دفاع مقدس و انقلاب اسلامی ایمانی است که منشأ آن برگرفته از غیب است.

معاون فرهنگی کانون همچنین با بیان این‌که دفاع مقدس عنایت الهی را به همراه داشت، اظهار کرد: زمانی که امام خمینی (ره) شروع به قیام کردند نه رسانه‌ای داشتند و نه آموزش و پرورشی. ایشان با دست‌خالی با امداد الهی و لطف خداوند توانستند موفق شوند. این محاسبه پنهانی است که اگر دلی مستکبر باشد در آن این محاسبه وجود ندارد و نظام سلطه نیز خالی از آن است.

فلاح در پایان خاطرنشان کرد: امیدوارم این روزها برای ما الهام‌بخش باشد و چشم ما را به حقایق باز کند و با چشم‌باز استقامت کرده و راه را پیش ببریم.

معاون فرهنگی کانون: نظام سلطه توانایی درک حقیقت جمهوری اسلامی را ندارد

عرصه فرهنگ، عرصه واقعی جهاد است

در ادامه روح‌الله عباسی‌نژاد، مدیر دفتر مرکزی حراست کانون نیز درباره ویژگی‌های معنوی دفاع مقدس گفت: اولین خصوصیت معنوی دوران دفاع مقدس نصرت الهی بود، چرا که به لحاظ مقایسه ای، هیچ توازنی بین وضعیت عراق با ما از حیث برخورداری نیرو و ادوات نظامی نبود و آنها چندین برابر ما نیرو و تجهیزات داشتند، لذا برتری ما به خاطر نصرت الهی بود. خصوصیت دوم؛ آرمان‌خواهی مقدس بود. جمهوری اسلامی به دنبال عزت، کرامت و حرمت و همه آرمان های ارزشی و اعتقادی بود، نه توسعه طلبی و جنگ افروزی و این ویژگی دوم دفاع مقدس بود.

کار بزرگ امام(ره) چه در شکل گیری انقلاب و چه در مدیریت جنگ تحمیلی،جریان‌ساز و حتی تاریخ‌ساز شد، چرا که همه برای خدا بود. از جنگ ما فرهنگ جهاد، ایثار و عزت بیرون آمد.

او ادامه داد: یکی دیگر از ویژگی‌های این دوران، اتصال و اشتراک رهبری حکومت و هدایت میدانی عرصه جنگ بود که حضرت امام خمینی(ره) ، برعهده داشتند و این مهم، پیشران معنوی دوران دفاع مقدس بود. در ادامه نیز این اقتدار و همراهی مردمی بود که این دوران را طلایی کرد و آن مقطع، برهه معنوی و عاشقانه زندگی جوانان ما شد.

مدیر دفتر مرکزی حراست کانون همچنین بیان کرد: ماحصل این ویژگی‌ها، ساخت اسطوره‌های ارزشی و اعتقادی، ساخت مکتب شهادت و جهاد و ساخت و معرفی قهرمان‌هایی همچون سردار شهید حاج قاسم سلیمانی شد و جریان پیدا کرد. امروز هم عرصه فرهنگ، عرصه واقعی جهاد است و این مسیر همچنان باقی است. ما امروز بر سر سفره شهدا هستیم و وامدار کسانی که هستی خود را وانهادند تا ما در حرم جمهوری اسلامی در امنیت و عزت بمانیم. با این باور باید خیلی مراقب باشیم چرا آنها بر کارها و تهعدات ما ناظرند و اگر غفلت بشود در پیشگاه خداوند محاسبه و مواخذه خواهیم شد . امیدوارم که خداوند ما را شرمنده شهدا نکند و مرور زمان باعث نشود که از آن رویکرد فاصله بگیریم و از آن باورهای اعتقادی دور شویم.

معاون فرهنگی کانون: نظام سلطه توانایی درک حقیقت جمهوری اسلامی را ندارد

برقراری پل ارتباطی میان نسل اول و چهارم

در ادامه این نشست میرزاعلی سالاروند، فرمانده مرکز بسیج فرهنگیان آموزش‌وپرورش نیز گفت: یکی از افتخارهای بزرگ ما که در عصر ما و عصرهای آینده فراموش نخواهد شد هفته دفاع مقدس است. تاریخ را که نگاه کنید در زمان‌های گذشته با هر تنشی بخشی از خاک ایران ازدست‌رفته است و تنها دورانی که یک وجب از خاک ایران به دست اهریمن نیفتاد در همین دوران دفاع مقدس بوده است که خلق‌کننده آن نیز ایثارگرانی بودند که در این ایام ازخودگذشتگی کردند.

او با تبریک به اهالی کانون بیان کرد: موفقیت‌های اخیر در تولیدات کانون در سطح ملی و بین‌المللی مایه افتخار دستگاه تعلیم‌وتربیت است و در جایگاهی که انتظار می‌رود در جامعه قرار گیرد، قرار گرفته و این ناشی از روحیه جهادی و بسیجی‌گری مربیان و مدیران کانون است.

فرمانده مرکز بسیج فرهنگیان آموزش‌وپرورش به دو ویژگی مهم تولی و تبری اشاره کرد و گفت: توجه به ولایت و استکبارشناسی دو ویژگی مهم شناختی است که ان‌شاءالله آن‌ها را فراموش نکنیم.

او سخنان خود را با یک درخواست به پایان رساند و گفت: در یکی دو ماه گذشته در منطقه شلمچه پیکر شهید نوجوان دانش‌آموزی تفحص شد که در عملیات بیت‌المقدس حضور داشت، اما شناسایی نشده است. این شهید دانش‌آموز یک کتاب‌درسی به همراه داشته است که نشان می‌دهد در حین جنگ نیز مشغول به درس و تحصیل بوده است. باتوجه‌به این‌که کانون در تولیدات فرهنگی نقش‌آفرینی دارد، درخواست دارم تا به این کتاب نیز توجه ویژه‌ای داشته باشید چرا که با این کتاب می‌توان پل ارتباطی میان نسل اول و چهارم برقرار کرد. باید این دو را به هم پیوند داد که نیازمند یک کار تخصصی و ظریف است. همه دانش‌آموزان صاحب این کتاب هستند و این کتاب هویت آموزش‌وپرورش است.

معاون فرهنگی کانون: نظام سلطه توانایی درک حقیقت جمهوری اسلامی را ندارد

تأکید بر تربیت دینی دختران

در ادامه سمیه‌سادات ابراهیمی مدیرکل حوزه مدیرعامل و مشاور امور بانوان و خانواده کانون و فرزند شهید سردار سیدعلی ابراهیمی، در سخنانی درباره پدر گفت: پدرم در عملیات کربلای ۵، سال ۶۵ و در منطقه شلمچه به شهادت رسید. ویژگی بارز او به گفته هم‌رزمانش شجاعت بود و از سوی دیگر بسیار اهل مطالعه بود. او پیش از شهادت ۱۴ بار مجروح شد و در زمان‌هایی که به دلیل مجروحیت مجبور به استراحت بود مطالعه می‌کرد. در کتابخانه پدرم از کتاب‌های شهید دستغیب و اشعار اقبال لاهوری تا کتاب‌های موریس مترلینگ را می‌توان یافت.

او ادامه داد: ایشان همچنین توجه ویژه به تربیت فرزندان داشتند و همواره به مادر سفارش می‌کردند که تربیت دینی دختران جدی گرفته شود و بر این نکته نیز تأکید بسیار داشتند.

در پایان این مراسم نیز از رحمت بک‌زاده، اردشیر ریحانی، محمد کهنسال، اردشیر اسدبیگی، حشمت‌الله مداحی، محمود احمدی، مظاهر کرمی، قدرت زیادی، انعام عزتی، سعید زفعره، حمید پیرهادی، غلامعلی ابراهیمی‌نسب، حمیدرضا مردمی و فریدون احمدی که در زمان جنگ در جبهه حضور داشتند و همچنین از سمیه‌سادات ابراهیمی، رحما ‌بردبار و محمدحسین توسلی که فرزندان شهدای دفاع مقدس هستند، قدردانی شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 5 =