کد خبر: 331435
تاریخ انتشار: ۱۸ مهر ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۰
طرح خادم‌یاری در مراکز کانون اجرا می‌شود

وبینار تبیین آیین‌نامه اجرایی فعالیت‌های کانون تعلیم‌وتربیت «خادم‌یاری» رضوی با کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان صبح روز سه‌شنبه ۱۸ مهر برگزار شد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، در این جلسه فرهاد فلاح معاون فرهنگی کانون پرورش فکری، احمد میرزاده مدیر مرکز خادم‌یاری و کانون‌های خدمت رضوی، ابراهیم زره‌ساز مدیرکل کانون خراسان رضوی، احسان مهدوی اشرف رئیس اداره‌های کانون‌های خدمت رضوی، مصطفی یعقوبی رئیس اداره خادم‌یاری، مرتضی صالحی مسئول طرح و برنامه خادم‌یاری، فروهر معدنی مدیرکل آفرینش‌های فرهنگی کانون و مدیران استانی کانون پرورش فکری و مدیران کانون‌های خدمت رضوی حضور داشتند.

طرح خادم‌یاری در مراکز کانون اجرا می‌شود

طرح خادم‌یاری کانون کرامت را در مدارس اجرا می‌کنیم

معاون فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در این نشست بیان کرد: امسال در هفته ملی کودک افتخار ویژه‌ای داشتیم تا فعالیت‌های کانون به عنوان محل‌های خدمت رضوی معرفی شوند، این بزرگ‌ترین افتخاری است که در حوزه کودک و نوجوان افتاده است و این اتفاق نویدبخش یک جریان خوب خواهد بود امیدواریم خیر و برکات آن برای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بسیار باشد.

فرهاد فلاح به توضیح این طرح پرداخت و گفت: در سراسر کشورمان افرادی هستند که علاقه‌مندند تا در صحن و سرای امام رضا (ع) خادم باشند؛ ولی به دلایلی، دستشان از مرقد امام کوتاه است. در طرح خادم‌یاری این افراد می‌توانند در هر استان و شهری که هستند عضو مرکز خادم‌یاری شوند و در این فضا خدمت کنند.

وی افزود: نحوه ورود به این مراکز ثبت‌نام از طریق سایت است. پس از بارگذاری مدارک، اطلاعات افراد بررسی می‌شود و بر حسب تخصصی که دارند درجه‌بندی می‌شوند تا به نیت خدمت به آستان مقدس امام رضا (ع) شروع به خدمت‌رسانی کنند. این خدمات می‌تواند در هر حوزه‌ای اعم از بهداشت و درمان، آموزش و... باشد.

فلاح ادامه داد: در حوزه تعلیم‌وتربیت کانون وارد می‌شود تا ظرفیت‌ها را شناسایی کرده و با تشخیص میزان تخصص آن‌ها پس از ثبت‌نام برای خادم‌یاری، دوره‌های آموزشی ببینند و پس از رسیدن به سطح استاندارد بتوانند ارائه خدمت کنند. اتفاق بهتری که افتاد طی دستورالعمل تنظیم شده هر مرکز کانون پرورش فکری ثبت رسمی شده است. تمامی مراکز کانون تبدیل به مرکزی برای ارائه خدمت افراد شناسایی و آموزش‌دیده شده و ارائه خدمت و یا کمک برگزاری کلاس و دوره برای کودکان، نوجوانان و خانواده‌هایشان خدمت آستان مقدس علی‌بن‌موسی‌الرضا خواهد بود.

معاون فرهنگی کانون خاطرنشان کرد: در طرح کانون‌مدرسه و حضور کانون در مدارس می‌توانیم طرح خادم‌یاری کانون کرامت را نیز در مدارس اجرا کرده و کودکان را با خادم‌یاری آشنا کنیم.

فلاح در ادامه تأکید کرد: برای پیشبرد بهتر این طرح از مدیران استانی می‌خواهیم با مسئول خادم‌یاری استان خود جلسه داشته باشند تا این طرح را متناسب با فرهنگ بومی خود اجرا کنند.

طرح خادم‌یاری در مراکز کانون اجرا می‌شود

رسالت ما تشکیل جامعه اسلامی است

مرتضی صالحی مسئول طرح و برنامه خادم‌یاری بر توضیح این جلسه پرداخت و گفت: آغاز عملیات همکاری بنیاد کرامت رضوی و کانون پرورش فکری امروز به طور رسمی آغاز می‌شود. در مدیریت جدید مرکز خادم‌یاری رضوی همچون گذشته مبنا بر نظام اسلامی قرار گرفته است. در این دوره مسائل تمدنی نظام اسلامی به‌صورت جدی‌تر پیگیری خواهد شد. همان‌طور که مستحضر هستید مقام معظم رهبری هدف غایی نظام اسلامی را دستیابی به تمدن نوین اسلامی دانسته و یک سیر منطقی برای رسیدن به تمدن نوین اسلامی مطرح می‌کنند و می‌فرمایند اول انقلاب اسلامی اتفاق افتاد و بعد نظام اسلامی از سوی امام بت‌شکن راه‌اندازی شد، نظام اسلامی مستقر شد و زیر نظر دولت اسلامی جامعه اسلامی شکل گرفت و حالا باید به هدف غایی که همان تمدن نوین اسلامی است برسیم. رسالت ما تشکیل‌دادن این جامعه اسلامی است و باید دست‌به‌دست هم دهیم تا ارکان این انقلاب بزرگ را به هدف غایی خود برسانیم. حضرت آقا چند سال گذشته بیانیه‌ای صادر کردند به نام «گام دوم انقلاب» که در این مسیر باید تلاش بیشتری بکنیم.

وی تکمیل کرد: حضرت آقا می‌فرمایند مهم‌ترین سرمایه این کشور نیروی مستعد و کارآمد با زیربنای عمیق ایمانی و دینی است و ما عهده‌دار این مسئولیت هستیم که این کودکان و نوجوانان را به این نقطه قوت نظام اسلامی برسانیم و آن‌ها بازوهای انقلاب اسلامی شوند.

صالحی ادامه داد: در بخش خدمت رضوی ۲۰ کانون داریم که ۱۹ کانون به‌صورت تخصصی و یک کانون به طور محله‌ای فعالیت می‌کنند. برای تک تک این کانون‌ها سند بالادستی تنظیم خواهد شد.

وی در پایان یادآور شد بین بنیاد کرامت رضوی و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان تفاهم‌نامه‌ای منعقد شد و طبق تفاهم‌نامه یک سند بالادستی به نام «سند راهبردی کانون تخصصی تعلیم‌وتربیت» تنظیم و تبیین شده است. امیدواریم با نگاه بر این سند هماهنگی اجرایی بین کانون‌های رضوی و کانون پرورش فکری ایجاد و کارها به‌خوبی پیش رود.

طرح خادم‌یاری در مراکز کانون اجرا می‌شود

شبکه خادم‌یاری ۱۶۰ هزار عضو دارد

مدیر مرکز خادم‌یاری و کانون‌های خدمت رضوی نیز در این نشست بیان کرد: هدف این جلسه، عملیاتی‌کردن تفاهم‌نامه امضا شده و پیشبرد برنامه‌ها بر اساس سند تبیین شده است‌ تا بتوانیم آن را به آحاد جامعه به‌ویژه جامعه هدف که قشر خادم‌یاران رضوی در سراسر کشور و مخاطبان کانون‌های پرورش فکری هستند معرفی کنیم. ما در شبکه خادم‌یاری سراسر کشور بالغ بر ۱۶۰ هزار نفر خادم‌یار عضو داریم که در قالب ۳۲ کانون استانی توفیق حضور دارند. همچنین ۵ هزار کانون در سراسر کشور شکل‌گرفته و مشغول فعالیت هستند.

احمد میرزاده افزود: برای پیشبرد منظم و هدفمند خدمات و مشخص‌بودن فضای خدمت، این کانون‌ها به طور تخصصی کار خود را انجام می‌دهند. پیرو تفاهم‌نامه مقرر شده است که مرکز خادم‌یاری بنیاد کرامت به‌عنوان نماینده این تفاهم‌نامه از طرف آستان قدس رضوی و معاونت فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان کشور، به‌عنوان نمایندگان اقدام‌های لازم را انجام دهند، دستورالعملی آماده شد که اهداف هر دو مجموعه را شامل شود و به‌عنوان نقشه راه و دستورالعمل اجرایی به‌عنوان بستر کار در اختیار همکاران قرار بگیرد.

طرح خادم‌یاری در مراکز کانون اجرا می‌شود

استفاده از ابزارهای فرهنگی برای آشنایی کودکان با فرهنگ رضوی

مدیرکل کانون پرورش فکری استان خراسان رضوی نیز در این وبینار ضمن تشکر از دست‌اندرکاران این گام جریان‌ساز فرهنگی بیان کرد: یک سری فعالیت‌های موردنیاز برای آشنایی کودکان و نوجوانان در نظر گرفته‌ایم و آن را با استفاده از ابزارهایی که خود حضرت آقا و نظام آموزشی تأکید دارند انتقال خواهیم داد. برای این امر به سراغ ابزارهایی مانند قصه‌گویی، کتاب‌خوانی، نمایش خلاق، اوریگامی و سایر فعالیت‌هایی که مربیان کانون پرورش فکری با آن آشنا هستند و می‌دانند چطور محتوا و هویت مدنظر را به‌درستی با کودک و نوجوان به اشتراک بگذارند، رفته‌ایم.

ابراهیم زره‌ساز در پایان تصریح کرد: امیدوارم برکت و خیر این اتفاق هم به مراکز کانون پرورش فکری و هم به همکاران خادم‌یار برسد. ‌همچنین این اتفاق میمون و مبارک با طراحی درست برای کودکان و نوجوانان اجرا شود.

طرح خادم‌یاری در مراکز کانون اجرا می‌شود

محتوای درست تولید و در اختیار خادم‌یارها قرار می‌دهیم

مدیرکل آفرینش‌های فرهنگی کانون که در جلسه حاضر بود گفت: کودکان و نوجوانان ما باید با فرهنگ رضوی آشنا شوند. تلاش شده است تا بتوانیم از تمام ظرفیت‌ها استفاده کنیم و امیدوارم خیر و برکات اجرای این فعالیت‌ها به ایران اسلامی برسد.

فروهر معدنی خاطرنشان کرد: مطمئناً فضاهایی وجود دارد که دست کانون به آن‌ها نمی‌رسد که خادمان بتوانند در آنجا فعالیت کنند.

وی در پایان تأکید کرد: محتوای درست تولید و در اختیار خادم‌یارها قرار خواهد گرفت.

در ادامه جلسه مدیران استانی کانون و مدیران کانون‌های کرامت رضوی به گفت‌وگو درباره این سند پرداختند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 10 =