کد خبر: 331529
تاریخ انتشار: ۱۹ مهر ۱۴۰۲ - ۱۴:۱۵
نقد و بررسی رمان نقل گیتی

رمان «نقل گیتی» اثر محمد خسروی‌راد -عضو سابق مکاتبه‌ای استان- نقد و بررسی شد و حوزه هنری استان خراسان رضوی با همکاری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان رمان «نقل گیتی» را با حضور نویسنده اثر «محمد خسروی‌راد» برگزار کرد.

به گزارش روابط عمومی کانون پرورش فکری استان عزت صدیقی لویه کارشناس ادبی مکاتبه‌ای استان با اعلام این خبر گفت: این نشست که با حضور شرکت کنندگان حوزه هنری و اعضای ارشد و نوجوان انجمن ادبی آفتاب و بخش مکاتبه‌ای کانون پرورش فکری عصر سه شنبه در حوزه هنری برگزار شد با نقد و بررسی رمان همراه بود.

نقد و بررسی رمان نقل گیتی

صدیقی افزود: این برنامه که از هفته گرامیداشت دفاع مقدس آغاز و در هفته ملی کودک به اتمام رسید؛ برنامه‌ای برنامه ریزی شده بود. کتاب به اعضا اهدا شد. از آنجا که کتاب با زاویه دید نامه نگاری بود مورد استقبال اعضای مکاتبه‌ای قرار گرفت. رمان در کارگاه‌های ادبی و در نهایت در نشست نقد و بررسی شد.  کارشناس ادبی مکاتبه‌ای استان ادامه داد: آقای محمد خسروی‌راد عضو سابق بخش مکاتبه‌ای بودند و اکنون اولین رمان خود را با زاویه دید نامه نگاری با عنوان «نقل گیتی» و با محوریت دفاع مقدس ارائه دادند. رمانی مشتمل بر ۱۸۰ صفحه که سال ۱۳۹۷ توسط موسسه فرهنگی هنری شهرستان ادب و در قطع رقعی به زیورطبع آراسته شده است.

نقد و بررسی رمان نقل گیتی

«مبینا حریفی»، «نسرین همتی‌فرد» از اعضای انجمن ادبی آفتاب و «حسین عباس‌زاده» و «عزت صدیقی لویه» از جمله افرادی بودند که در این جلسه، دیدگاه‌های خود را نسبت به این کتاب بیان کردند و «محمد خسروی‌راد» نویسنده کتاب نیز نکات و پاسخ‌های خود را در این نشست ارائه کرد.

 مبینا حریفی از شخصیت پردازی پیرزن و پیرمرد رمان تقدیر کرد و یادآور شد انتظار داشته پایان آن‌ها اینقدر خشن نباشد. او همچنین گفت نقل گیتی نقل دنیاست و من هشت روز با این کتاب زندگی کردم.

نقد و بررسی رمان نقل گیتی

نسرین همتی نیز از عشق‌های متفاوت این کتاب و سردرگمی آن‌ها صحبت کرد.

کارشناس ادبی مکاتبه‌ای استان نیز درباره باور پذیری در رمان صحبت کرد و یادآور شد معاند شدن سهیل باور پذیر نبود و این شخصیت هویت عراقی نداشت. همچنین منطق نامه نگاری مثل زمان و مکان و جغرافیا و ارتباط نامه‌ها به هم دیده نمی‌شود.

«حسین عباس‌زاده» مسئول آفرینش‌های ادبی حوزه نیز درباره پیرنگ رمان صحبت کرد و عنوان کرد: پیرنگ و زنجیره علت و معلولی داستان جای بیشتری برای کار داشته و باید محکم تر می بود. او ضمن اشاره به سه عنصر اساسی و درونمایه داستان که «خاک»، «آب» و «آتش» است گفت این­ها به اساطیر، وطن و مادر و آب اشاره می‌کند که در واقع فلسفه و جهان بینی نویسنده هم این سه عنصر است.

نقد و بررسی رمان نقل گیتی

محمد خسروی‌راد که از اعضای سابق بخش مکاتبه‌ای استان است در پایان نشست گفت: مولفه‌های «وطن»، «عشق»، «ملت» و «امت» برای او موضوعیت دارد و رد پای این مولفه‌ها را در جای جای داستان می‌توان یافت.

گفتنی است «نقل گیتی» نخستین اثر مولف در قالب رمان است که پس از سال‌ها فعالیت وی در حوزه‌های آموزشی و پژوهشی و نیز نگارش‌های متعدد وی در قالب‌های داستان کوتاه و تاریخ شفاهی و ... به رشته تحریر درآمده است. این کتاب روایت داستان «سهیل» سربازی عراقی است که به سپاه بدر ایران می‌پیوندد و با دختری به نام «گیتی» از خانواده‌ای مشهدی ازدواج می‌کند. اما داستان کتاب از جایی آغاز می‌شود که سهیل پس از اعدام صدام، از همسرش می‌خواهد که به عراق عزیمت کنند. نامه‌هایی که بین سهیل و گیتی رد و بدل می‌شود، بن مایه این کتاب را شکل می‌دهد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 12 =