خلا فعالیت‌های اندیشکده‌ای در حوزه کودک و نوجوان آسیب‌زاست

معاون فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در همایش سفیران راستگو گفت: خلا فعالیت‌های اندیشکده‌ای در عرصه کودک و نوجوان آسیب‌هایی ایجاد کرده است و ما از این فقدان در رنج هستیم.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، فرهاد فلاح در این همایش که با هدف تجلیل از شخصیت و نقش حجه‌الاسلام محمدحسن راستگو با حضور مسوولان ارشد سازمان اوقاف و مربیان کودک و نوجوان این سازمان و امور خیریه در مشهد برگزار شد، بیان کرد: حجت‌الاسلام راستگو به نوعی بنیان‌گذار فعالیت‌های کودک و نوجوان در سطح حوزه علمیه است و هم اکنون طلاب جوان حوزه باید برای ایجاد حرکتی جریان‌ساز در حوزه کودک و نوجوان همگرایی و فعالیت تشکیلاتی در این زمینه را سرلوحه اقدام‌های خود قرار دهند.

معاون فرهنگی کانون با تشریح سیاست‌های نظام سلطه در عرصه کودک و نوجوان و برشمردن مصداق‌هایی از اقدام‌های آن‌ها خاطرنشان کرد: زمان اقدام‌های انفرادی در عرصه فعالیت‌ها و نقش‌آفرینی‌های حوزه کودک و نوجوان گذشته است و چنانچه می‌خواهیم در این عرصه اقدام ویژه‌ای صورت گیرد، نیازمند ایجاد فعالیت‌های تشکیلاتی منسجم و هدفمند هستیم تا بتوانیم این جمعیت کلان کشور را مخاطب قرار دهیم.

وی با برشمردن اهمیت مطالعه‌ها و اقدام‌های راهبردی در حوزه فعالیت‌های کودک و نوجوان در عرصه کشور تأکید کرد: خلا فعالیت‌های اندیشکده‌ای در عرصه کودک و نوجوان آسیب‌های زیادی به وجود آورده است و نمونه بارز آن این است که تولید دانش در عرصه فعالیت‌های مدیریتی و راهبردی کودک و نوجوان ایجاد نمی‌شود و همین مسأله فعالیت‌ها را به صورت سنتی نگه می‌دارد.

فلاح، سَبْک‌سازی در عرصه فعالیت‌های فرهنگی و تبلیغی کودک و نوجوان را لازمه اقدام‌های حوزه علمیه قم در این عرصه برشمرد و بیان داشت: متأسفانه ما در مرکز مطالعات راهبردی حوزه علمیه قم هنوز بخش ویژه‌ای برای کودک و نوجوان نداریم و این مسأله خسارت‌های زیادی به آینده فعالیت‌ها ایجاد می‌کند و نمونه آن عدم وجود سبک‌های استاندارد و برنامه‌ریزی مدون در عرصه فعالیت‌های فرهنگی کودک و نوجوان است.

معاون فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بی‌برنامه‌گی در این حوزه را عامل طمع دشمن برای سرمایه‌گذاری در این بخش دانست و گفت: وقتی بدون‌راهبرد و بدون‌هماهنگی کلان بین فعالان حوزه کودک و نوجوان این مسیر را طی کنیم باعث می‌شود تا نظام سلطه برای سرمایه‌گذاری در بخش کودک و نوجوان ایران به طمع بیفتد و ما شاهد آن هستیم که اقدام‌هایی در این زمینه انجام داده‌اند.

فلاح، پرهیز از هیجان‌ها و جوگیر شدن را در برنامه‌ریزی‌های کلان حوزه کودک و نوجوان ضروری دانست و بیان داشت: اکنون در کشور بازار فعالیت‌های مادر و کودک گرم است در حالی که مطالعه‌های ما نشان می‌دهد باید در حوزه کلان خانواده و بخش پدر و  کودک سرمایه‌گذاری متمرکزی انجام داد.

وی با تشریح سوابق و فعالیت‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان از همه مبلغان سازمان اوقاف و امور خیریه دعوت کرد تا در جشنواره قصه‌گویی مشارکت هدفمندی داشته باشند.

معاون فرهنگی کانون در بخش دیگری از سخنان خود کاربست فناوری و پیشرفت علوم را در برنامه‌ریزی‌های راهبردی حوزه کودک و نوجوان ضروری دانست و افزود: ما در برنامه‌ریزی‌های کلان این حوزه نیازمند مطالعه، تحقیق و پژوهش، نظریه‌پردازی و تولید علم هستیم و بر همین اساس باید آرایش جدیدی در عرصه فعالیت‌های کودک و نوجوان رقم بزنیم.

یادآوری می‌شود در بخشی از این مراسم پیام تصویری حامد علامتی مدیرعامل کانون نیز پخش شد و با حضور مسوولان ارشد سازمان اوقاف و امور خیریه و معاون فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان از مربیان برتر کودک و نوجوان سازمان اوقاف تجلیل شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 10 =