پیام وزیر آموزش و پرورش به هم‌اندیشی فلسفه اسلامی برای کودکان

رضامراد صحرایی وزیر آموزش و پرورش به هم‌اندیشی فلسفه اسلامی برای کودکان (فابک)، پیام داد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، در متن پیام رضامراد صحرایی وزیر آموزش و پرورش که حامد علامتی مدیرعامل پرورش فکری کودکان و نوجوانان خوانش کرد، آمده است:

اساتید گرانقدر، پژوهش‌گران ارجمند، دانش‌پژوهان گرامی و فیلسوفان عالی قدر

با عرض سلام و تقدیر از مشارکت ارزشمندتان در این نشست مهم نکاتی در خصوص موضوع آموزش فلسفه اسلامی به کودکان را به عنوان دیدگاه‌های یک معلم به محضرتان تقدیم می‌کنم.

حدود دو دهه از فرمایشات حکیمانه مقام معظم رهبری مبنی بر لزوم آموزش فلسفه به کودکان می‌گذرد در این مدت تالیف و نوشتن فلسفه برای کودکان در دستور کار مراکز پژوهشی قرار گرفت، مراکز و گروه‌های تخصصی برای این مهم در برخی دانشگاه‌های کشور ایجاد شد و اندیشمندان کشور در این خصوص به تولید مبانی نظری و علمی پرداختند، اما هنوز جای خالی آموزش فلسفه در دوره‌های پیش دبستانی و دبستان‌ها مشهود است.

به اعتقاد من آموزش فلسفه به کودکان باید همزمان از دو منظر دنبال شود؛ کودکان باید شیوه اندیشیدن و پرسشگری فلسفی را فرا بگیرند و همراه با آن مشق فلسفه و اندیشه‌ورزی کنند و از سوی دیگر بیاموزند فیلسوفان بزرگ مسلمان چگونه می‌اندیشیدند. البته چنین آموزشی باید با مرزبندی نسبت به مبانی فلسفی مبتنی بر لیبرال دموکراسی و بر اساس آموزه‌های اصیل مذهبی، با ادبیاتی جذاب و به زبان کودکانه سامان داده شود.

این کار بزرگ، نیازمند تربیت معلم و مربی فیلسوف است.

در سایه چنین آموزشی کودکان، حقیقت‌جو و حقیقت دوست تربیت می‌شوند، آنان تفکر منطقی و قضاوت صحیح را فرا می‌گیرند و به راه حل‌هایی خلاقانه برای مسائل خود دست می‌یابند. آموزش فلسفه به کودکان، یکی از پایه‌های مهم جایگزینی خردورزی و فکر محوری به جای حافظه محوری در نظام تعلیم و تربیت کشور است و چنین آموزشی قطعاً به پیشرفت تحصیلی چشمگیر دانش‌آموزان منجر خواهد شد.

 بر این اساس به عنوان اقداماتی عملی، به سازمان پژوهش و تالیف کتب درسی ماموریت داده می‌شود تا در خصوص امکان‌سنجی و پژوهش پیرامون گنجاندن چنین آموزش‌هایی در برنامه درسی مدارس اقدام کند. کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ملزم به ایجاد دوره‌های آموزشی فلسفه به کودکان در سراسر کشور با استفاده از اساتید متخصص و متدین است. همچنین برای کشف استعدادهای فلسفی در بین دانش آموزان و ایجاد فضایی پرشور و نشاط برای فراگیری فلسفه اسلامی در مدارس کشور به باشگاه دانش‌پژوهان جوان در خصوص برگزاری المپیاد دانش‌آموزی فلسفه و منطق ماموریت داده می‌شود.

در پایان سپاس و امتنان خود را از حضور تمامی اندیشمندان حاضر در این نشست ابراز می‌دارم و از همکاران خود در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان می‌خواهم نتایج ارزشمند این نشست را به صورت مدون فراهم کنند تا به مثابه پشتوانه‌ای برای تصمیمات راهبردی و مدیریتی نظام آموزش و پرورش کشور مورد استفاده قرار گیرد.

تفکر، حرکت و فلسفه سفر است. باید به کودکان حرکت درست را بیاموزیم، آنان را در سفر به مدینه فاضله و افق‌های بی‌انتهای تفکر و خردورزی همراهی کنیم، به آنان اجازه دهیم از این سفر لذت ببرند در این سفر توشه بیاندوزند.

نشست هم‌اندیشی فلسفه اسلامی برای کودکان (فابک) به همت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و مجمع عالی علوم انسانی اسلامی روز پنج‌شنبه ۲۷ مهر۱۴۰۲ با حضور جمعی از استادان فلسفه اسلامی، متخصصان عرصه ادبیات داستانی و کارشناسان تعلیم و تربیت و با محوریت «فلسفه اسلامی برای کودکان» در محل بنیاد پژوهش‌های آستان قدس رضوی در مشهد برگزار شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 11 =