حامد علامتی: شعر مقاومت، شعر فریاد است/ رونمایی کتاب «از گلوله تا گنجشک»

نشست جمعی از شاعران با محوریت کودکان غزه در کانون برگزار و در حاشیه این مراسم از مجموعه شعر «از گلوله تا گنجشک» رونمایی شد.

به گزارش اداره‌کل روابط‌ عمومی و امور بین‌الملل کانون، روز شنبه ۲۹ مهر ۱۴۰۲، نشست شعرخوانی جمعی از شاعران با محوریت کودکان فلسطینی و همچنین رونمایی از کتاب «از گلوله تا گنجشک» برگزار شد.

حامدعلامتی مدیرعامل کانون ‌پرورش فکری، فرهاد فلاح معاون فرهنگی کانون، محمدرضا کریمی‌صارمی معاون تولید کانون، فاطمه طارمی مدیرکل نظارت بر انتشارات کانون، قاسم سلیمانی مدیرکل روابط‌عمومی و امور بین‌الملل کانون، مجتبی حاذق سرپرست آفرینش‌های ادبی و هنری حاضران این مراسم بودند که با اجرای حامد عسگری شاعر و نویسنده برگزار شد.

حامد علامتی در حاشیه این مراسم، ضمن خیرمقدم به شاعران حاضر در نشست و تسلیت شهادت کودکان بی‌گناه فلسطینی بیان کرد: امروزه ادبیات پایداری مختص به دفاع از وطن و یا مرزهای خاص مانند چیزی که در ادبیات دفاع مقدس و یا زمان انقلاب اسلامی بوده است نیست؛ هر چه پیش می‌رویم گستره‌ی این حوزه از ادبیات فراخ‌تر شده و معنای ناب و اصیل خود نزدیک‌تر می‌شود.

وی در ادامه افزود: مضامینی چون ایثار و شهادت، ‌ عدالت‌خواهی و ظلم‌ستیزی امروزه از مضامین اصلی شعر مقاومت و پایداری هستند.

علامتی خاطرنشان کرد: شعر مقاومت، شعر فریاد است؛ ‌شعری که به مقتضای زمان گاهی مشت است، گاهی سنگ و گاهی موشک. شعر مقاومت خورشید است که نور دارد، گرما دارد، شعر آزادی و آزادی‌خواهی است. اتفاق‌هایی که این روزها پس از پیروزی غرورآفرین مقاومت در سرزمین‌های اشغالی افتاد و باعث شهادت تعداد زیادی از کودکان و نوجوانان شد پنجره‌ی جدیدی را در ادبیات پایداری گشود؛ از این پس شعرهای زیادی در حوزه کودک و نوجوان سروده خواهد شد که امروز ما نمونه‌های تاثیرگذاری از آن را شنیدیم. تاکنون در ادبیات حوزه فلسطین، تنها به مضامینی چون دعوت به مبارزه و پایداری و با بیان رنج آوارگان ‌پرداخته می‌شد اما از امروز کودکان و نوجوانان غزه مرکز توجه بسیاری از شاعران آزاده جهان خواهند بود.

وی ادامه داد: آغاز این حرکت یا به تعبیری دیگر شروع شاخه جدیدی در ادبیات حوزه فلسطین از همین نشست و با همین شعرهایی که ازسوی شاعران عزیزمان که از جان و دل به خاطر کودکان غزه در این نشست حاضرند شروع خواهد شد.

مدیرعامل کانون‌ پرورش فکری، با اشاره به کتاب «از گلوله تا گنجشک» که در این نشست رونمایی شد گفت: این کتاب به همت دوستان‌مان در اداره‌کل نظارت بر انتشارات آماده شده است؛ شعرهای این مجموعه حاصل گردآوری آثار شاعران مختف است. شعرهایی که در این نشست خوانده می‌شود نیز به‌زودی به صورت مجموعه‌ای گردآوری خواهد شد.

علامتی با اشاره به پیام وزیر آموزش ‌و پرورش عنوان کرد: آقای وزیر وقتی متوجه شدند چنین جمع و جلسه‌ای برگزار می‌شود از من گلایه کردند که چرا زودتر به ایشان اطلاع ندادم تا در این جمع انسان‌دوست حاضر شوند. به همین دلیل پیامی که ایشان به آیسسکو داده‌اند را می‌خوانم.

وی ادامه داد: وزیر آموزش ‌و پرورش به وزرای کشورهای اسلامی پیشنهاد داده‌اند تا در حمایت از دانش‌آموزان بی‌گناه فلسطینی زنگ «ندای مظلومیت» در تمام مدارس جهان اسلام به صدا در بیاید. ایشان بیان کرده‌اند، علی‌رغم تمام‌ فشارهای آمریکا و اسرائیل، جهان اسلام هیچگاه از حمایت و پشتیبانی مظلومان فلسطینی دست برنداشته‌اند چرا که معتقدند مردم فلسطین دارای هویتی دیرینه و کهن بوده و مانند سایر ملل جهان از حق تعیین سرنوشت خود برخوردار هستند.

حامد علامتی: شعر مقاومت، شعر فریاد است/ رونمایی کتاب «از گلوله تا گنجشک»

رونمایی از کتاب «از گلوله تا گنجشک»

در ادامه این نشست از کتاب «از گلوله تا گنجشک» که مجموعه‌ای از آثار هشت شاعر حوزه مقاومت بوده و به موضوع کودکان فلسطینی می‌پردازد، رونمایی شد. این کتاب مجموعه آثار «از نامه» و «قلب من» از مسعود طاهری‌عضد، «بچه‌های جهان» فاطمه مرادی، «از کجایی» سروده نسرین سلیمانی، «زیتون و پروانه» و «آواز غزه» اثر اکرم‌السادات هاشمی‌پور، «بچه‌های غزه» عبدالرضا صمدی، «گردباد» مریم زندی، «فصل گل‌چیدن»، «شکسته ‌بالی» سیدحبیب نظاری و همچنین «یا سید و مولا» از فاطمه طارمی است که به همت اداره‌کل نظارت بر انتشارات کانون جمع‌آوری شده است. این مجموعه به‌زودی بعد از ارتقای کیفیت چاپ با شمارگان بالایی به دست مخاطبان خواهد سید

در جریان این برنامه ۲۴ شاعر به شعرخوانی پرداختند که از این میان می‌توان به حسین اسرافیلی، مصطفی محدثی‌خراسانی، علی‌محمد مؤدب، احمد بابایی، علی داوودی، حسین خزائی، محمود پوروهاب، مبین اردستانی، سیدوحید سمنانی، مجتبی حاذق، مریم اسلامی، طیبه شامانی، حبیب نظاری، اکرم‌السادات هاشمی‌پور، مسعود طاهری‌عضد، حامد محقق، بابک نیک‌طلب، کبری بابایی، مریم علائی، فاطمه طارمی و حامد عسگری اشاره کرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 11 =