برگزیدگان جشنواره قصه‌گویی کانون استان خراسان جنوبی معرفی شدند

با برگزاری آیین پایانی مرحله استانی جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی کانون در استان خراسان جنوبی، ۱۹ قصه‌گوی برگزیده این استان معرفی شدند.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، مرحله استانی بیست‌وپنجمین جشنواره بین‌المللی ‌قصه‌گویی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان فعالیت خود را از استان خراسان جنوبی آغاز کرد و قصه‌گویان شرکت‌کننده در این جشنواره روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه ۱۶ و ۱۷ آبان به رقابت پرداختند.

با برگزاری مراسم پایانی مرحله استانی این جشنواره از ۱۹ برگزیده بخش‌های مختلف با اهدای لوح و تندیس جشنواره تقدیر شد.

بر همین اساس در بخش پدر بزرگ‌ها و مادر بزرگ‌ها، مریم رضازاده با قصه «تاج پادشاهی» برگزیده شد و در بخش دختران و پسران قصه‌های مدرن و کلاسیک، نازنین‌زهرا آیرم با قصه «پیرزن و لولوی آبی»، دیانا رسولی با قصه «درخت جوز» و سوگند جلالی با قصه «آقای هزاپا» به ترتیب رتبه اول تا سوم را از آن خود کردند.

همچنین در بخش زنان و مردان قصه‌های مدرن کلاسیک، ملیحه حقیقی با قصه‌ «گنجشک کوچولوی ترسو»، بتول فیروزی با قصه‌ «دو قلو نه سه قلو» و حسین شهامی با قصه «اون کیه پشت صخره» به ترتیب مقام اول تا سوم را کسب کردند.

در قصه‌گویی «آیینی و سنتی» گروه سنی دختران و پسران نیز بهاره اسماعیلی با روایت «رزم رستم و اشکبوس» اول شد، محمدمتین عباسی با قصه «هنرنمایی شکار کماندار تورانی» مقام دوم و در پایان ثنا صادقی با روایت «گردآفرید و سهراب» سوم شد.

در گروه سنی زنان و مردان این بخش، با رای داوران، آرام ابراهیمی با قصه «رزم رستم و اشکبوس» رتبه اول را از آن خود کرد. بخش زبان اشاره هم یک برگزیده و یک شایسته تقدیر داشت؛ مهدیه پارسی‌زاده با قصه‌ «زنبور کجا کجا» و مریم براتی با قصه «ببین و نپرس» به ترتیب برگزیده و شایسته تقدیر معرفی شدند.

در ادامه در بخش‌های ویژه این جشنواره و در بخش شهید سلیمانی نازنین‌زهرا جهانگیر با قصه «سردار دل‌ها»، در بخش لبخند محمود رزوینی با قصه‌ «بیمار خوش اشتها»، در بخش نیروی انتظامی زهرا پردل با قصه «غریبه کشاورز»، در بخش کودکان مظلوم غزه کاظم افضلی با قصه‌ «گوش‌هایی برای شنیدن» به عنوان برگزیده شناخته شدند.

هیات داوران این جشنواره را فردین مقدوری قصه‌گو و فعال حوزه قصه‌گویی، سمیه اصحاب‌صحف از استان یزد و برگزیده‌ سه دوره جشنواره قصه‌گویی، مهتاب سارونی کارشناس مسئول فرهنگی و هنری کانون استان سیستان و بلوچستان، مدرس قصه‌گویی و هنرهای نمایشی و داور استانی چند دوره جشنواره و زهرا صیفی مربی مسئول مرکز فرهنگی و هنری قاین، قصه‌گو و داور استانی چند دوره از جشنواره برعهده داشتند.

برگزیدگان جشنواره قصه‌گویی استان خراسان جنوبی معرفی شدند

تأکید بر مردمی‌سازی و عمومی‌سازی قصه‌گویی

در این آیین فرهاد فلاح معاون فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در ارتباطی مجازی رویکرد جدید جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی را مردمی‌سازی و عمومی‌سازی قصه‌گویی دانست.

فلاح ادامه داد: امسال ۱۵هزار نفر در بیست‌وپنجمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی کانون از سراسر کشور شرکت کرده‌اند و مرحله استانی آن در حال برگزاری است.

وی عنوان کرد: ساختارها و موضوع‌های مختلفی در بیست‌وپنجمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی کانون پرورش فکری مد نظر قرار گرفته است که می‌تواند نتایج خوبی به همراه داشته باشد.

معاون فرهنگی کانون اظهار کرد: ترویج فرهنگ قصه‌گویی و هدایت آن به خانواده‌ها از مهم‌ترین اهداف این جشنواره است تا والدین نیز در تربیت فرزندان از قصه کمک بگیرند.

رییس بیست‌وپنجمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی کانون افزود: امید است با همدلی و همکاری بتوانیم در بخش مردمی سازی و فرهنگ‌سازی قصه‌گویی تلاش کنیم.

فلاح با بیان اینکه غزه به عنوان بخش غیررقابتی جشنواره امسال قرار گرفته است ادامه داد: هدف از این اقدام، ماندگار شدن تصویر کودکان مظلوم غزه بوده که این روزها شهادت آن‌ها غم سنگینی بر دل همه مردم جهان گذاشته است.

وی همچنین جایزه شهید سلیمانی را از دیگر امتیازهای بیست‌وپنجمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی عنوان کرد و گفت: زمینه ارائه قصه و قصه‌گویی در مدارس باید فراهم شود تا بتوان به حفظ این سرمایه فرهنگی کمک کنیم.

فلاح با اشاره به اینکه برگزیدگان خراسان جنوبی به مرحله ملی راه می‌یابند اظهار داشت: راه یافتگان باید بر استفاده از ظرفیت بومی در بخش ملی با تقویت زبان، لهجه، پوشش و فرهنگ استان اصرار داشته باشند.

معاون فرهنگی کانون در پایان تأکید کرد: قصه و قصه‌گویی مهم‌ترین پایه‌های تولیدات فرهنگی است و زیربنای هنرهای تجسمی محسوب می‌شود.

رقابت قصه‌گویان در بیست‌وپنجمین جشنواره استانی قصه‌گویی از ۱۶ آبان آغاز شد و تا ۳۰ آبان 1402 ادامه دارد.

مرحله پایانی بیست‌وپنجمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با شعار «با قصه لبخند بسازیم» همزمان با شب یلدا برگزار می‌شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =