هفته کتاب بستری مناسب برای تقویت کنشگری نوجوانان است/ برنامه‌های هفته کتاب و کتابخوانی

برنامه‌های هفته کتاب و کتابخوانی کانون از سوی حامد علامتی مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان تشریح شد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، هفته کتاب و کتابخوانی از ۲۳ تا ۳۰ آبان با شعار «آینده خواندنی است» در سراسر کشور برگزار می‌شود.

برهمین اساس حامد علامتی با اشاره به اهمیت کتابخوانی گفت: توسعه و ترویج کتابخوانی و اجرای برنامه‌های کتاب‌محور همواره مورد توجه ادارهای کل استانی کانون بوده است و مربیان همیشه همراه با اجرای برنامه‌های خلاق و پویا در توسعه و ترویج کتابخوانی نقش آفرین بودند.

وی افزود: سرعت فناوری‌های نوین ما را مجاب می‌کند در جهت به‌روزرسانی دانسته‌هایمان اقدام کنیم تا برای نسل امروز حرفی از جنس خودشان بر اساس نیاز و ضرورت‌های فرهنگی، تربیتی و اسلامی داشته باشیم.

علامتی با بیان اینکه هدف کلی این برنامه‌ها توسعه و ترویج فرهنگ مطالعه و کتابخوانی در میان کودکان و نوجوانان، خانواده‌ها و اولیای تربیتی است ادامه داد: ارتقای کمی و کیفی فعالیت کتابخوانی در مراکز فرهنگی هنری کانون در سراسر کشور؛ تقویت سواد خواندن از طریق تقویت مهارت‌های دیداری، شنیداری، گفتاری و خوانداری؛ توسعه و تعمیق دیدگاه نقادانه‌ی مربیان؛ استفاده بهینه از فضای مجازی با جلب مشارکت خانواده‌ها و اولیای تربیتی در جهت توسعه و ترویج فرهنگ کتابخوانی؛ ایجاد بستر مناسب برای تقویت کنشگری نوجوانان در حوزه‌ی کتاب‌خوانی از دیگر اهداف اجرای برنامه‌های هفته کتاب است.

مدیرعامل کانون مخاطبان برنامه‌های هفته کتاب را کودکان و نوجوانان، مربیان و کارشناسان مراکز فرهنگی هنری کانون، خانواده‌ها و اولیای تربیتی مخاطبان عنوان کرد.

به گفته حامد علامتی در روزهای هفته کتاب برنامه‌های اختتامیه دومین جایزه کتاب مرغک (جایزه کتاب ماه و سال کودک و نوجوان) ۲۸ آبان، برنامه‌ی ادبی دو پنجره روز اول آذر، عصرانه با شاعران و نویسندگان۲۲ آبان، رونمایی از ۱۰ عنوان کتاب جدید روز ۳۰ آبان برگزار خواهد شد.

همچنین برگزاری نشست تخصصی با موضوع «آسیب شناسی کتاب‌های شعر کودک در زمینه مهارت‌های سبک زندگی ایرانی –اسلامی» ۲۲ آبان، نشست شعرخوانی با موضوع کودکان غزه ۲۴ آبان، نشست کتاب و کتابخوانی با نیازهای ویژه۲۱ آبان، نشست نقش نو کتابداران در عصر دیجیتال۲۳ آبان و نشست بررسی نشریات کودک و نوجوان با رویکرد علمی-پژوهشی ۲۷ آبان عنوان نشست‌هایی است که همزمان با این هفته برگزار خواهد شد.

علامتی در ادامه خبر از برپایی نمایشگاه منتخبی از کتاب‌های فارسی و غیر فارسی با موضوع پیدایش خط در کتابخانه مرجع کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با عنوان «از کتیبه تا خط» داد.

برنامه کتاب فیلم با نمایش ۳۵ عنوان کتاب فیلم (۳۰ عنوان انیمیشن) و ۵ عنوان فیلم سینمایی در راستای طرح سینمای دانش آموزی از دیگر برنامه‌هایی بود که مدیرعامل کانون به آن اشاره داشت.

حضور تماشاخانه سیار در حاشیه تهران و اجرای برنامه، افتتاحیه باشگاه‌ نخبگان ادبی، پویش‌های ملی کتابخوانی، افتتاحیه جشنواره‌های استانی قصه‌گویی کانون پرورش فکری، اعلام برگزیدگان جشنواره ملی آواز ققنوس، فروش فوق‌العاده سایت دیجی کانون، اجرای طرح یاسمن، برگزاری جشن‌های کتابخوانی، اجرای مهرواره ملی در مسیر دانایی بر بال کتاب، طرح نقد کتاب با عنوان «صمیمانه با کتاب»، راه‌اندازی و هدایت باشگاه‌های کتابخوانی مراکز در قالب مسابقه ملی از دیگر برنامه‌های هفته کتاب است که علامتی به معرفی آنها پرداخت.

مدیرعامل کانون در ادامه گفت: ارسال مرحله دوم کتاب به کتابخانه‌های کانون در سراسر کشور نیز ۲۳ تا۳۰ آبان با عنوان «در مسیر دانایی بر بال کتاب» اجرا خواهد شد.

علامتی در پایان خاطرنشان کرد: مرکز تئاتر کانون پرورش فکری نیز به مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی تعدادی از فیلم تئاترهای خود را اکران رایگان می‌کند. همچنین در این هفته ۵۵۰ عنوان کتاب‌ موجود درسایت digikanoon.ir با تخفیف ۲۰ درصدی برای مخاطبان عرضه خواهد کرد.

سی‌ویکمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران با شعار «آینده خواندنی است» از ۲۳ تا ۳۰ آبان ۱۴۰۲ برگزار خواهد شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 17 =