توجه به معانی و مفاهیم از نکات حائز اهمیت در هنر قصه‌گویی خلاق است

نشست تخصصی کمیته علمی مرحله استانی بیست و پنجمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی، به همت واحد آموزش و پژوهش کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان اردبیل، شامگاه روز یکشنبه ۲۱ آبان ماه سال ۱۴۰۲ برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون اردبیل، در این نشست که با موضوع هنر قصه‌گویی خلاق در فرهنگسرای بانوان اردبیل و با شرکت مربیان و قصه‌گویان حاضر در مرحله استانی جشنواره بیست و پنجم برگزار شد، دکتر محمد فرهمند مدرس این نشست گفت: ادبیات، به‌نوعی مواجهه انسان با مسائل حیات است و ما در این مواجهه ناگزیر هستیم که با ادبیات و درنهایت با قصه سروکار داشته باشیم.

فرهمند بابیان اینکه قصه‌گویی یکی از فاکتورهایی است که کمک می‌کند تا بتوانیم دردها و آلام، شادی‌ها و خوشی‌ها و مسائل جامعه را درک کرده و در مورد آن‌ها بیاندیشیم، تصریح کرد: خلاقیت در قصه نیز از کانال دردها و دغدغه‌ها عبور می‌کند، چراکه کسی دردمند نبوده و هیچ دغدغه‌ای نداشته باشد، نمی‌تواند خلاق باشد.

این مدرس دانشگاه بابیان اینکه خلاقیت، فعال ماندن کودک درون است، اظهار داشت: مخاطب ما در قصه‌گویی بیشتر کودکان هستند که به لحاظ شخصیتی در موقعیتی حساس قرار دارند؛ بنابراین توجه به معانی و مفاهیم از نکات حائز اهمیت در هنر قصه‌گویی خلاق است.

توجه به معانی و مفاهیم از نکات حائز اهمیت در هنر قصه‌گویی خلاق است

وی با اشاره به اینکه در فرم صحبت با مخاطبان خود باید گروه سنی را مدنظر قرارداد، عنوان داشت: باید مخاطبان خود را بشناسیم و با رغبت سنجی و نیازسنجی از مسائل مرتبط با مخاطب خود، قصه خود را انتخاب کنیم؛ چراکه با انتخاب نادرست ممکن است هر چه رشته کرده بودیم را پنبه کنیم.

فرهمند در ادامه صحبت‌های خود با عنوان اینکه قصه‌گو باید بداند که دوربین نگاه و ذهن خود را کجا می‌کارد، افزود: زاویه دید ما نسبت به وقایع و حقایق و ظرافت در انتخاب موضوع و مضمون نیز از نکات حائز اهمیت در اجرای قصه است.

وی بابیان اینکه قصه‌نویسی و قصه‌گویی فاصله‌ای باهم ندارند، خاطرنشان کرد: قصه‌گو باید از توانش زبانی و تجربه زیستی در قصه برخوردار باشد، چراکه این تجربه حاصل نشود، ما قصه گوی خوبی نخواهیم بود.

توجه به معانی و مفاهیم از نکات حائز اهمیت در هنر قصه‌گویی خلاق است

شایان‌ذکر است، مرحله استانی بیست و پنجمین جشنواره قصه‌گویی اردبیل، در روز دوشنبه ۲۲ آبان ماه سال ۱۴۰۲، طی مراسم اختتامیه و با معرفی برگزیدگان خود در بخش‌های مختلف جشنواره به کار خود پایان خواهد داد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 1 =