قصه زیربنای همه‌ی هنرهای جهان است/  قصه‌گویی هنری خلاق و ناب

داور مرحله‌ی استانی جشنواره قصه‌گویی کانون پرورش فکری سمنان، قصه را زیربنای همه‌ی هنرهای جهان و قصه‌گویی را هنری خلاق برشمرد.

به گزارش روابط‌عمومی و اطلاع‌رسانی اداره‌کل کانون استان سمنان، مریم سامی داور مرحله‌ی استانی جشنواره قصه‌گویی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سمنان در آیین پایانی جشنواره که ظهر پنج‌شنبه ۲۵ آبان ۱۴۰۲ در تالار همایش شهید حاج‌قاسم سلیمانی برگزار شد، به نمایندگی از سوی هیئت داوران این جشنواره، قصه را زیربنای همه‌ی هنرهای جهان، عنوان و خاطرنشان کرد: قصه‌گویی، هنری خلاق و ناب است و قصه تاریخچه‌ای به درازای زندگی بشر دارد.

قصه زیربنای همه‌ی هنرهای جهان است/  قصه‌گویی هنری خلاق و ناب

وی در ادامه افزود: قصه‌گو کسی است که با هنر کلامی و غیر کلامی خود بهترین جلوه‌های زندگی را به کودکان و نوجوانان می‌نمایاند.

سامی با بیان این‌که هیئت داوران مرحله‌ی استانی بیست‌وپنجمین جشنواره قصه‌گویی کانون سمنان مواردی را برای ارتقای سطح کیفی و کمّی قصه‌گویان یادآور شد، تأکید کرد: لازمه‌ی آماده‌شدن برای قصه‌گویی و استفاده از این هنر، داشتن صداقت، ذوق و توجه به کیفیت مطلوب برای ارائه‌ی این نوع از ادبیات شفاهی است و ابزارهای شخصی قصه‌گو نیز انتخاب‌کردن کلمه‌ها، صدا، رفتار، حرکت و حالت چهره است و با این ابزار به آماده‌کردن قصه می‌پردازد و سپس قصه را به گوش و خیال شنونده می‌رساند.

سامی اظهار داشت: ابزار بایست در خدمت و اختیار قصه و قصه‌گو و کاربردی باشد در غیر این‌صورت اضافی است و طراحی و انتخاب لباس هم برای قصه‌گو صرفاً برای زیبایی نیست و بایست در خدمت قصه و قصه‌گو باشد.

وی با اشاره به این‌که مسئولیت ضعف در مهارت گوش‌کردن را بایست متوجه دستاوردهای عصر ما دانست، گفت: قصه‌گو با هنر خود می‌گوید که زمان گوش‌کردن فرارسیده است.

سامی در ادامه از قصه‌گویان خواست تا ضمن ارتباط‌گیری با مخاطب، مهارت گوش‌کردن را تقویت کنند.

قصه فقط و فقط گفتن نیست

داور جشنواره استانی قصه‌گویی کانون سمنان تأکید کرد: اگر قرار است تخیلی به‌کار بیفتد و داستان، جادوی خود را ظاهر کند سکوت از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و با این توصیف، قصه فقط و فقط گفتن نیست و پیشنهاد می‌شود ضمن ارتباط‌گیری با نهادهای مرتبط بخش زبان اشاره، قصه‌گویی در این بخش پویاتر شود.

سامی تصریح کرد: داستان و قصه‌های انتخابی از سوی قصه‌گو بایست توسط خودِ قصه‌گو کارگردانی شود.

قصه زیربنای همه‌ی هنرهای جهان است/  قصه‌گویی هنری خلاق و ناب

نماینده هیئت داوران جشنواره استانی قصه‌گویی کانون سمنان در پایان سخنانش از پیشرفت چشمگیر قصه‌های آئینی‌سنتی در بخش نوجوانان و هم‌چنین تلاش‌های دبیرخانه جشنواره قصه‌گویی استان سمنان و زحمات صادقانه کارکنان و مربیان این‌مجموعه قدردانی کرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =