«یک جشن گربه‌ای» کودکان را به مهربانی با حیوانات تشویق می‌کند

کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با تغییر دادن نام کتاب «دم گربه را بکش» به «یک جشن گربه‌ای» این مجموعه شعر جذاب و آموزنده را برای چهارمین بار روانه بازار کتاب کرد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، این کتاب مجموعه‌ای از سروده‌های طیبه شامانی است که در سال ۱۳۹۳ با تصویرگری ندا عظیمی و نظارت هنری فرشید مثقالی برای نخستین بار منتشر شد و شمارگان آن در سه چاپ نخست به ۲۰هزار نسخه رسید.

شامانی در این کتاب با نگاهی نو به کودک و بازی‌ها و جهان ذهنی او، علاوه بر انتقال حس و حال و شیطنت‌های کودکانه به خواننده، ‌ آموزه‌های تربیتی را به‌ویژه در حوزه مراقبت از حیوانات و مهربانی با آن‌ها به کودکان منتقل می‌کند.

سوپ توپ، یوهاها، گربه‌ی خان، چای...وای!، قار زد کلاغ!، دندان شانه، بامزه ... بانمک، نذری، عروسی، عروسک خانم و مو از جمله اشعار این کتاب است که در عین جذابیت، نکات تربیتی و اخلاقی را به شیوه‌ای غیر مستقیم به کودکان یادآوری می‌کند.

این کتاب که در سه چاپ نخست خود با عنوان «دم گربه را بکش» منتشر شد دارای داستانی است برگرفته از یکی از شعرهای مجموعه با عنوان «کوچه شیطان» که سراینده آن از زبان یک کودک خطاب به کودک دیگری که او را به آزار حیوانات تشویق می‌کرد، می‌گوید: چرا دوست داری که من/ شبیه خودت بد شوم/ نمی‌خواهم از این به‌بعد/ من از کوچه‌ات رد شوم)

نام پیشین این کتاب پیشتر با واکنش‌های گوناگونی -به صورت عمده- از سوی کاربران شبکه‌های اجتماعی روبرو شد که برخی از آن‌ها بدون اطلاع از متن کتاب، تصور می‌کردند مضمون این کتاب مروج حیوان‌آزاری است اگرچه برخی نیز بر این باور بودند که عنوان کتاب شاید انتخاب مناسبی نبوده و علی‌رغم مضمون تربیتی، ممکن است کودکان را به آزار حیوانات ترغیب کند.

این در حالی است که فعالیت‌های مراکز و کتاب‌خانه‌ها، همچنین تولیدات کانون در ۵۸ سال گذشته، کانون را به یکی از محورهای اصلی ترویج فرهنگ حفاظت از محیط‌زیست و حیات‌وحش در بین کودکان و نوجوانان تبدیل کرده و این آثار علاوه بر این‌که مورد استقبال مخاطبان قرار گرفته، بارها در رویدادهای هنری و ادبی داخلی و خارجی در حوزه نشر کتاب، فیلم و تئاتر موفق به کسب جایزه‌های گوناگون شده است که از آن جمله می‌توان به تولید فیلم انیمیشن بچه زرنگ به‌عنوان پرفروش‌ترین فیلم تاریخ سینمای کودک ایران، مجموعه کتاب‌های پستانداران ایران شامل گربه‌سانان، سگ‌سانان و کفتارها، خرس‌ها و دیگر گوشت‌خواران و مجموعه‌ کتاب «آهای، مواظب ما باشید!» برای معرفی حیوانات در حال انقراض ایران به کودکان اشاره کرد.

انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان اکنون صرف‌نظر از ایجاد برخی فضاسازی‌های غیرواقعی مبتنی بر اطلاعات نادرست یا غیرقابل اعتماد در شبکه‌های اجتماعی پیرامون این کتاب و با هماهنگی طیبه شامانی نویسنده کتاب -که خود آثار مختلفی را برای تشویق کودکان به مهربانی با حیوانات منتشر کرده است- به پیشنهادهای برخی صاحب‌نظران حوزه تعلیم و تربیت و ادبیات کودک و نوجوان احترام گذاشته و نام این اثر را به «یک جشن گربه‌ای» تغییر می‌دهد.

این اثر مناسب کودکان بالای ۷ سال است و اکنون در چاپ چهارم خود با شمارگان ۲۵۰۰ نسخه با بهای ۴۰هزار تومان منتشر و در فروشگاه‌های کانون و پایگاه فروش اینترنتی آن به نشانی digikanoon.ir در دسترس مخاطبان قرار گرفته است.

«یک جشن گربه‌ای» کودکان را به مهربانی با حیوانات تشویق می‌کند

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 11 =