شاعران نوجوان به مطالعه متعهد ‌شوند

کانون پرورش فکری یک متولی متخصص در حوزه کودک و نوجوان است و کودکان با ورود به کانون با رویکرد متفاوتی در ادبیات آشنا شده و مهارت‌های بسیاری در حوزه‌های مختلف به دست می‌آورند.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، میلاد عرفان‌پور، شاعر و فعال عرصه ادب و هنر در آغاز دومین نشست اردوی افتتاحیه باشگاه رویش‌ استعدادهای برتر ادبی نوجوان با بیان این مطلب افزود: تمرین هم‌گرایی و مهارت‌آموزی، ره‌آورد حضور در کانون پرورش فکری کودکان و نوجونان است.

او در این نشست که با عنوان «نقد و بررسی شعر» برگزار شد، به خوانش یک رباعی از سروده‌هایش با عنوان «پاییز بهاریست که عاشق شده است» پرداخت و این حرکت را نقطه ‌آغازی بر ارائه آثار از سوی نوقلمان نوجوان قرار داد.

وی در این میان از شاخصه‌های شاعران سخن ‌گفت و اظهار ‌کرد: شاعر اصولاً انسانی چون دیگر انسان‌هاست؛ اما با یک تفاوت و آن هم قریحه شاعری است.

شاعران نوجوان به مطالعه متعهد ‌شوند

این شاعر گفت: استعداد شاعری از نعمت‌های خوب خداوند است و شاعر می‌تواند معانی بهتری را نسبت به دیگران از واژه‌ها درک کند؛ همانطور که یک نقاش چیزهایی را ترسیم می‌کند که همگان نمی‌توانند. بنابراین یک شاعر باید دریافت‌های تازه‌ای از جهان داشته باشد و آن را به صورت اثرگذار برای مخاطبان بیان ‌کند.

او در ادامه افزود: شاعر باید از خودش بپرسد من چه چیزی را برای انتقال به مخاطبان دارم؟ هنر شاعر چیست؟ البته به نظر می‌رسد هنر شاعر این است که حرف‌ها و اندیشه‌های ناب را به مخاطبان انتقال داده و مخاطب را از طراوت خاص از اشعار بهره‌مندکند.

وی توضیح‌ داد: هنگامی که مخاطب بیندیشد که نگاه تازه‌ای به عالم پیدا کرده و می‌تواند از دردها و آمالش عبور کند، بیانگر اثرگذاری شعر است. شعر بایستی یاریگر مخاطب در خودشناسی باشد.

شاعران نوجوان به مطالعه متعهد ‌شوند

میهمان این نشست از توانایی شاعر در درک بهتر محیط اطراف سخن ‌گفت و با تاکید بر این مهم که باید خودمان را کشف‌ کرده و نسبت به عالم، شناخت بهتری پیدا کنیم، اظهار کرد: باور دارم شاعری که مسیر درست زندگی را طی ‌کند، می‌تواند قبل از اینکه از کالبد جسمی خویش جدا شود، به عالم معنا رفته و فارغ از دید مادی و با رویکرد ملکوتی اشعارش را بسراید.

این شاعر نام‌آشنا در ادامه با بیان اینکه شاعری سرک کشیدن به عالم ملکوت است، اضافه‌ کرد: ضرورت ‌دارد، ظرفیت معنوی خودمان را افزایش دهیم. شاعر باید درک درستی از عالم داشته باشد و از محدودسازی خود به مهندسی واژه‌ها برای سرایش شعر پرهیزکند.

وی در ادامه بر لزوم شناخت استعدادهای فردی تاکید کرد و افزود: لازم است با تکیه بر این ظرفیت‌ها به‌پیش ‌رفته و در مسیر پیشرفت و موفقیت حرکت ‌کنیم.

شاعران نوجوان به مطالعه متعهد ‌شوند

خالق آثاری چون جشن فراموشی‌ها، ناخوانده و از آخر مجلس، در پاسخ به پرسش شاعری نوجوان که آیا زمان خاصی برای سرایس شعر وجود دارد، اظهار کرد: اصولا شعر خوب و ماندگار، خودش به سراغ صاحبش می‌رود و شعری است که در ناخودآگاه سروده می‌شود.

وی در همین زمینه توضیح داد: برای اینکه طبع شعر شما بتواند توانمندتر از قبل بشود باید هر روز به خودتان مشق بدهید و زمانی که به شما الهام ‌شد به بهترین شکل ممکن از این فرصت بهره‌مند ‌شوید.

میلاد عرفان‌پور، با تاکید بر اینکه شاعران نوجوان باید خود را مقید به مطالعه کنند، دانش‌افزایی و مهارت‌آموزی لازمه حضور در عرصه ادبیات است و شاعر باید با عابر متفاوت ‌باشد و وقتی از کوچه عبور می‌کند، به اطراف خودش توجه کند.

این نشست، عصر روز چهارشنبه، یکم آذر ۱۴۰۲ در مجتمع فرهنگی و تربیتی آموزش و پرورش استان گیلان در دهکده ساحلی بندر انزلی برگزار ‌شد.

شاعران نوجوان به مطالعه متعهد ‌شوند

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 8 =