همدلی کلیدی‌ترین نیاز نظام تعلیم ‌و تربیت است/ بسیج در گفتمان‌سازی سند تحول کمک کند

رضامراد صحرایی وزیر آموزش‌ و پرورش در دیدار با اعضای پایگاه بسیج کانون بر نقش همدلی در تعلیم‌ و تربیت و نقش بسیج در گفتمان‌سازی سند تحول بنیادین آموزش‌ و پرورش تأکید کرد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، به مناسبت هفته بسیج نشست فرماندهان پایگاه‌های مقاومت مرکز بسیج فرهنگیان به میزبانی پایگاه بسیج حمزه سیدالشهدا کانون پرورش فکری و با حضور وزیر آموزش ‌و پرورش و حامد علامتی مدیرعامل کانون، روز شنبه ۴ آذر ۱۴۰۲ برگزار شد.

وزیر آموزش ‌و پرورش با تأکید بر اینکه یکی از ابعاد الگوی مردم‌سازی دینی، تفکر بسیجی است؛ افزود: بسیج یعنی ایثار و ازخودگذشتگی برای دیگری و بسیج یعنی جنگیدن برای صلح و این الگوی بسیج جامعیت دارد.

همدلی کلیدی‌ترین نیاز نظام تعلیم ‌و تربیت است/ بسیج در گفتمان‌سازی سند تحول کمک کند

صحرایی ادامه داد: امروز مهم‌ترین، کلیدی‌ترین و بنیادی‌ترین نیاز کشور، اتحاد، انسجام، یکپارچگی و وحدت است و البته نیاز است که این وحدت در هدف اتفاق بیفتد و نقش وحدت در هدف مهم‌تر از وحدت در روش است.

وی تکمیل کرد: وحدت در هدف نباید تحت‌الشعاع اختلاف‌های جریانی و روشی قرار بگیرد و هر کس بر تفرقه بکوشد آگاهانه یا ناآگاهانه به کشور خیانت کرده است و افزود: من به‌عنوان خادم تعلیم ‌و تربیت کشور معتقدم کلیدی‌ترین نیاز تعلیم‌ و تربیت کشور همدلی، همراهی، انسجام درونی و درهم ‌تنیده شدن همه اجزای اجرایی کشور است و اگر نظام تعلیم‌ و تربیت به یک کل یکپارچه تبدیل شود به آن قدرتی می‌بخشد که هرگز فنا شدنی نیست.

همدلی کلیدی‌ترین نیاز نظام تعلیم ‌و تربیت است/ بسیج در گفتمان‌سازی سند تحول کمک کند

نیاز به وحدت در تعلیم ‌و تربیت رسمی و غیررسمی الزامی است

وزیر آموزش ‌و پرورش ضمن اشاره بر ده‌ها مأموریت نظام تعلیم ‌و تربیت خاطرنشان کرد: تمرکز وحدت در مأموریت هم بسیار مهم است و یکی از رهایی‌های قطعی نظام تعلیم ‌و تربیت رهایی از تکثر استراتژی و کثرت مأموریت است و اگر توان را بر یک نقطه متمرکز کنید نتیجه بهتری می‌گیرید و صرف توان روی نقاط بی‌شمار، دستاورد را کوچک می‌کند.

وی ادامه داد: در موضوع وحدت معتقدیم باید به دو نکته توجه اساسی شود. نکته اول: سند تحول بنیادین آموزش ‌و پرورش است که باید در گفتمان آن بکوشیم و نقش بسیج در اینجا حائز اهمیت است که در ترویج گفتمان‌سازی سند تلاش کند چرا که یکی از مراحل تحول گفتمان‌سازی است.

او با اشاره به اینکه آموزش و پرورش در ابتدا وظیفه نهادینه‌سازی سند و سپس اجرای آن را بر عهده دارد، تصریح کرد: در اجرای سند تحول بنیادین همه دستگاه‌ها تکلیف دارند و مطابق بند دال بخش ۲ فصل ۸ سند تحول بنیادین، وزیر آموزش و پرورش موظف است میزان مشارکت دستگاه‌ها در اجرای سند تحول را گزارش کند.

صحرایی نکته اساسی دوم در وحدت را موضوع معلم دانست و گفت: تربیت‌معلم در صدر فعالیت‌ها قرار دارد و در کنار تربیت‌معلم اصلاح نظام جذب معلم است که پایه‌گذاری اقدام‌های آن در سیاست‌های دولت سیزدهم انجام شده است و از اقدامات دانشگاه فرهنگیان در این زمینه تشکر کرد.

وی در پایان عنوان کرد: نقدی که به ما وارد است و اشکالی که داریم ناشی از قوی نبودن بعد رسانه‌ای ماست و تحرک‌مان در فضای رسانه‌ای و فضای مجازی کافی نیست. رسانه‌ای وجود دارد که به دنبال برجسته‌ کردن حاشیه‌هاست و مدیران کلان آموزش ‌و پرورش را با دروغ‌پردازی به حاشیه مشغول می‌کند. مانند دروغ بزرگ تفکیک جنسیتی در کتاب ‌درسی که تحول برنامه درسی را به تفکیک جنسیتی در کتاب ‌درسی تعبیر کرد.

وزیر آموزش و پرورش در پایان سخنانش گفت: وظیفه رسانه ما این است که در مقابل این حاشیه‌سازی‌ها، شفاف‌سازی کند و قله‌هایی که به آن دست ‌یافته‌ایم را برجسته کند.

بزرگداشت هفته بسیج در یک نشست صمیمی و با حضور حامد علامتی مدیرعامل و فرمانده بسیج حمزه سیدالشهدا کانون و فرماندهان پایگاه های مقاومت بسیج مرکز فرهنگیان برگزار شد و در ابتدا تعدادی از فرماندهان پایگاه های بسیج به نمایندگی از سایرین، دغدغه و مواردی را مطرح کردند. در ادامه نیز صدیقی، مشاور وزیر و فرمانده مرکز بسیج فرهنگیان درباره نقش بسیج در عرصه های مختلف و به ویژه حوزه تعلیم و تربیت صحبت کرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 9 =