هفته کتاب در مراکز کانون با اجرای برنامه‌های متنوع برگزار شد

مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان هم‌زمان با هفته کتاب و کتاب‌خوانی برنامه‌های متنوعی برگزار کردند.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، مراکز استان‌ها با اجرای برنامه‌های متنوع، کودکان و نوجوانان را به کتاب‌خوانی ترغیب و از کتابخوان‌های برتر قدردانی کردند.

در این گزارش مروری داریم بر برنامه‌های هفته کتاب و کتاب‌خوانی که در مراکز استان‌ها انجام شده است.

هفته کتاب در مراکز کانون با اجرای برنامه‌های متنوع برگزار شد

اجرای فعالیت‌های متنوع در استان آذربایجان شرقی

آیین‌های بزرگداشت هفته کتاب و کتاب‌خوانی با اجرای ده‌ها برنامه فرهنگی هنری با حضور گسترده دانش‌آموزان، خانواده‌ها و اولیای تربیتی به میزبانی مراکز کانون در شهرهای مختلف در مراکز کانون استان آذربایجان شرقی برگزار شد.

تجلیل از کودکان و نوجوانان موفق در زمینه کتاب‌خوانی و ترویج فرهنگ مطالعه، اجرای مهرواره میهمانی از سرزمین کتاب، تجهیز کتابخانه‌های کانون با جدیدترین کتاب‌های منتشر شده در حوزه کودک و نوجوان، برگزاری جشن‌های کتاب با حضور گسترده دانش آموزان مدارس، برپایی کارگاه‌های ادبی و هنری و نشست‌های تخصصی، فعالیت‌های ویژه کتابخانه‌های سیار کانون در مناطق روستایی، تجهیز برخی از کتابخانه‌های مدارس روستایی و اهدای کتاب‌های بریل برای دانش‌آموزان روشندل برنامه‌هایی بود که به اجرا درآمد.

مراکز کانون در شهرهای هادیشهر، سراب، بستان‌آباد، شبستر، مرند، ورزقان، کلیبر، میانه، چاراویماق، مراغه، اهر و ملکان و نیز در مراکز کانون تبریز فعالیت‌های گسترده‌ای را به همین منظور اجرا کردند.

مسابقه، قصه‌گویی، قدردانی از کودکان و نوجوانان فعال در زمینه کتاب‌خوانی و نمایش خلاق از جمله برنامه‌هایی بود که همزمان با هفته کتاب و با حضور گسترده دانش‌آموزان اجرا شد.

هفته کتاب در مراکز کانون با اجرای برنامه‌های متنوع برگزار شد

ارسال کتاب به مراکز کانون در استان آذربایجان غربی

به مناسبت هفته کتاب و کتاب‌خوانی از هفت عضو کتابخوان مراکز کانون استان آذربایجان غربی با اهدای لوح تقدیر و جایزه تجلیل شد.

باران عبدالله‌زاده، ماهور تقی‌پور، مهرانا صابری، فاطمه‌زهرا غلام‌زاده، اسما عیوضی، رضا جوانمرد، سهند اسکندرزاده به ترتیب از مراکز شماره یک مهاباد، شماره یک ارومیه، چالدران، نقده، شماره دو ارومیه، شماره یک ارومیه و نقده موفق شدند عنوان کتابخوان برتر را به خود اختصاص دهند.

همچنین همزمان با سی‌ویکمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران، در مرحله دوم اجرای طرح ملی «در مسیر دانایی، بر بال کتاب» ۲۷ عنوان کتاب برای مراکز کانون استان ارسال شد.

در این طرح بیش از ۲هزار و ۵۰۰ جلد کتاب در بین ۳۵ مرکز استان توزیع می‌شود که پس از ثبت در سامانه کتابداری در اختیار اعضای کودک و نوجوان مراکز قرار خواهد گرفت.

قدردانی از اعضای کتابخوان استان، دیدار نوجوانان با نویسندگان، برپایی جلسه‌های معرفی و نقد کتاب، اجرای طرح پیک امید در مناطق عشایری، ویژه برنامه‌های فرهنگی، هنری و ادبی، فعالیت باشگاه‌های کتاب‌خوانی نیز از دیگر برنامه‌های این هفته بود.

هفته کتاب در مراکز کانون با اجرای برنامه‌های متنوع برگزار شد

برپایی کارگاه در استان اردبیل

اعضا و مربیان مراکز کانون استان اردبیل با اجرای برنامه‌ها و فعالیت‌های مختلف از ۲۳ تا ۳۰ آبان سال ۱۴۰۲، سی‌ویکمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران را گرامی داشتند.

برهمین اساس با دعوت از مدرسه هم‌جوار مرکز فرهنگی هنری شماره‌ی یک کانون مشگین‌شهر، دانش‌آموزان در برنامه‌های تدارک دیده ‌شده ازسوی مربیان، شرکت کردند. در این برنامه حاضران پای قصه‌ی مربی فرهنگی مرکز نشسته و در پایان در مورد قصه به بحث و گفت‌وگو پرداختند.

همچنین برای توسعه و ترویج امر مهم مطالعه برنامه‌ای با عنوان «بر بال کتاب» در کانون پرورش فکری شهرستان انگوت برگزار شد. مربی‌مسئول مرکز ابتدا درباره کتاب، مطالعه و فواید کتاب خواندن، مطالبی را برای شرکت‌کنندگان ارائه و در ادامه ۲۰ عنوان کتاب جدید مرکز را برای اعضای علاقه‌مند معرفی کرد.

در برنامه‌ای دیگر نیز اعضا در کارگاه بحث آزاد با موضوع «اگر یک کتاب بودید دوست داشتید چه عنوانی برای شما انتخاب می‌شد؟» شرکت کردند.

ویژه‌برنامه «بر بال کتاب» نیز در قالب طرح کانون مدرسه و با حضور دانش‌آموزانی از مقطع متوسطه اول، در کانون خلخال اجرا شد.

همچنین مراکز فرهنگی هنری کانون اصلاندوز، نمین، گرمی، نیر، دولت‌آباد، مرکز شماره‌ی یک کانون کوثر، مرکز شماره یک کانون پارس‌آباد و مرکز فرهنگی هنری کانون بیله‌سوار برنامه‌های متنوعی با موضوع کتاب برگزار کردند.

هفته کتاب در مراکز کانون با اجرای برنامه‌های متنوع برگزار شد

برگزاری نشست تخصصی در استان اصفهان

مراسم گشایش نمایشگاه کتاب به همراه نشست‌های تخصصی به مناسبت هفته کتاب و کتاب‌خوانی در مجموعه فرهنگی باغ غدیر، مرکز شماره هشت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان اصفهان برگزار شد.

همچنین با توجه به اهمیت مطالعه و نقش آن در شکل‌گیری شخصیت و کسب هویت در نوجوانی نشستی با موضوع «تاثیر مطالعه رمان‌های نوجوان بر رشد شخصیت و مدیریت هیجانات نوجوان» برگزار شد.

در این نشست درخصوص ویژگی‌های نوجوانی و چگونگی برخورد والدین با آن‌ها به منظور به سلامت سپری کردن این دوران گفت‌وگو و در ادامه به ویژگی‌های شخصیتی و عوامل اثرگذار بر رشد شخصیت به‌خصوص کتاب و رمان به عنوان یک عامل محیطی اثرگذار اشاره شد.

مهارت پذیرش خود، حل مساله، تفکر انتقادی، ارتباط موثر، جرات‌مندی و... در راستای مطالعه و همزادپنداری با شخصیت‌های رمان، در نوجوانان تقویت می‌شود.

برهمین اساس آشنایی با هیجان‌های اصلی بر اساس دیدگاه روان‌شناسی مثبت‌نگر، ایجاد فضا به منظور قرار گرفتن در لحظه، تجربه هیجان‌های مثبت در مدت مطالعه برای نوجوان و مدیریت هیجان‌های منفی از مباحث مطرح شده در این نشست بود.

هفته کتاب در مراکز کانون با اجرای برنامه‌های متنوع برگزار شد

برگزاری نشست باشگاه کتاب‌خوانی مادران در استان البرز

مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان البرز، به مناسبت هفته‌ی کتاب و کتاب‌خوانی در ویژه‌برنامه‌های جداگانه‌ای از اعضای فعال کتابخوان تجلیل کردند.

در نخستین برنامه، ۲۰۰ نفر از اعضا و والدین مرکز فرهنگی، هنری کانون در شهر هشتگرد در همایش تجلیل از کتابخوانان این مرکز شرکت کردند. این آیین با مشارکت نهاد کتابخانه‌ها و اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان ساوجبلاغ برگزار شد.

همکاران مرکز شماره ۱ کانون کرج نیز با دعوت از اعضای کتابخوان و خانواده‌های آنان ضمن اجرای فعالیت‌هایی برای معرفی کانون و هفته کتاب، به معرفی و کتاب‌سازی از کتاب «دلم یک دوست می‌خواهد»، قصه‌گویی قصه‌ی «آسیاب بچرخ» و برگزاری نشست کتاب‌خوانی با موضوع نقد و بررسی کتاب «مرد جوان و خیاط حیله‌گر» پرداختند و از اعضای کتابخوان این مرکز تجلیل کردند.

در مرکز شماره ۲ کانون کرج هم جشن کتاب‌خوانی برگزار و پس از اجرای فعالیت‌های گوناگون از جمله کتاب‌خوانی و بحث و گفت‌وگو، اجرای نمایش کاغذی، شعرخوانی، نمایش پویانمایی «آقای موریس و کتاب‌های پرنده» و بازی و مسابقه از اعضای کتابخوان مرکز تجلیل شد.

همچنین مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان البرز همزمان با هفته‌ی کتاب و کتاب‌خوانی نشست‌های مختلفی را برای اعضا، مربیان و والدین برگزار کردند.

همکاران مرکز شماره ۳ کانون کرج نیز به مناسبت هفته‌ی کتاب و کتاب‌خوانی اولین نشست باشگاه کتاب‌خوانی مادران اعضا را با حضور ۳۰ نفر از مادران علاقه‌مند برگزار کردند. در این نشست کتاب «تربیت سالم در خانواده»، از سوی لیلی همتی، مسئول مرکز شماره ۳ کانون کرج به مادران معرفی شد و حاضران به روخوانی بخش‌هایی از این کتاب پرداختند.

پویش کتاب‌خوانی «کتاب عزیز من» ویژه‌ی اعضای مراکز کانون البرز، حضور دانش‌آموزان توان‌یاب در مرکز شماره ۳ کانون کرج، برگزاری نمایشگاه «بر بال کتاب، در مسیر دانایی» به منظور معرفی فعالیت‌های کتاب محور در مرکز هشتگرد، برگزاری نمایشگاه کتاب از دیگر برنامه‌های هفته کتاب در این استان بود.

هفته کتاب در مراکز کانون با اجرای برنامه‌های متنوع برگزار شد

اجرای ویژه‌برنامه جشن کتاب در روستاهای ایلام

مراکز فرهنگی، هنری کانون ایلام با محوریت کتاب و کتابخوانی و با شعار «آینده خواندنی است» ویژه‌برنامه‌هایی برگزار کردند.

جشن‌های گرامی‌داشت و برگزاری نمایشگاه کتاب در مراکز، بازدید اعضای کانون از کتابخانه‌ها، چاپخانه‌ها و مراکز فرهنگی از جمله برنامه‌های این هفته بود.

ویژه‌برنامه‌های نشست کتابخوانی، نقد و بررسی کتاب‌ با حضور شاعران و نویسندگان، برگزاری نشست‌های تخصصی نقد کتاب با عنوان «صمیمانه با کتاب»، اجرای جشن کتاب در روستا، تجلیل از اعضای فعال کتاب‌خوان، نویسندگان و شاعران کانون، اهدای کتاب، اجرای مسابقه کتاب‌خوانی و کتاب‌سازی ویژه نوجوانان از دیگر برنامه‌های کانون استان ایلام در هفته کتاب و کتابخوانی بود.

مراکز سیار و پستی کانون استان ایلام نیز در روستاها و محله‌های کم برخوردار برنامه‌های متنوعی را با حضور اعضا و دانش‌آموزان اجرا کردند.

هفته کتاب در مراکز کانون با اجرای برنامه‌های متنوع برگزار شد

توزیع کتاب به مراکز کانون در استان بوشهر

مقارن با هفته کتاب و کتاب‌خوانی و در راستای تجهیز کتابخانه‌های مراکز فرهنگی هنری کانون در سراسر استان با عنوان‌های تازه‌های نشر، بالغ بر ۲۰۰۰ جلد کتاب توزیع و به مراکز فرهنگی هنری کانون در سراسر استان بوشهر ارسال شد.

کتابخانه سیار روستایی تنگستان کانون استان بوشهر با حضور در روستاهای محروم و کم‌برخوردار به مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی به اجرای برنامه‌های فرهنگی پرداخت.

همچنین با تشکیل باشگاه‌های کتابخوانی در مراکز فرهنگی کانون استان بوشهر، اعضا به صورت گروهی به کتاب‌خوانی پرداختند.

هفته کتاب در مراکز کانون با اجرای برنامه‌های متنوع برگزار شد

برگزاری مهرواره «در مسیر دانایی بر بال کتاب» در کانون تهران

همزمان با هفته کتاب، مهرواره کتاب و کتاب‌خوانی با عنوان «در مسیر دانایی بر بال کتاب» به همت واحد فرهنگی و همراهی مربیان و اعضای مراکز کانون استان تهران برگزار شد.

در این مهرواره ۳۰ مرکز با ارسال آثار حجمی، کارت پستال، معرفی کتاب با محوریت شخصیت‌های عروسکی و داستانی کتاب‌ها در مهرواره کتابخوانی استان شرکت کردند. نمایشگاه «در مسیر دانایی بر بال کتاب» از آثار اعضا و مربیان در مرکز شماره 30 از 2 تا 9 آذر برای بازدید مدارس، سایر مراکز و علاقه‌مندان دایر بود.

همزمان با شروع نمایشگاه، کارگاه‌های «فرآیند کتاب‌سازی»و کارگاه «تبادل کتاب» با حضور اعضای کتابخوان و برگزیده مراکز برگزار شد.

در کارگاه «تبادل کتاب» اعضای کتابخوان، با اهدای کتاب‌های شخصی و مورد علاقه خود در چرخه تبادل دانش و حوزه علاقه‌مندی خود با نمایش بازی و اجرای نمایش خلاق با فرهنگِ بخشیدن، تبادل و اهدای کتاب آشنا شدند.

ویژه‌برنامه کتاب و کتابخوانی با هدف ترویج شیوه‌های خلاق در گسترش فرهنگ کتابخوانی اجرا شد.

همچنین نمایش «دختر کوچولو» اثر همکاران کانون استان تهران در راستای طرح حمایت از نمایش‌گران کانون زیر نظر حسن دادشکر بر روی صحنه مرکز تئاتر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان رفت.

این نمایش با الهام از کتاب‌های «خشم قلمبه» و «آدم کوچولوی گرسنه» از تولیدات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان تولید شده است.

همچنین نمایش «قوری جون» اثر همکاران کانون بر روی صحنه سالن نمایش مرکز شماره ۳۰ کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان تهران به اجرا درآمد.

هفته کتاب در مراکز کانون با اجرای برنامه‌های متنوع برگزار شد

اهدای کتاب در استان چهارمحال و بختیاری

در این استان ویژه‌برنامه و جشن هفته کتاب و کتاب‌خوانی در مرکز گندمان با حضور مسئولان شهر و اعضا فعال برپا و از اعضای برتر در رشته کتاب‌خوانی تقدیر شد.

اهدای ۲۰ هدیه به اعضا برتر در امانت کتاب، خلاصه‌نویسی کتاب‌های امانتی، حضور اعضای فعال در کارگاه‌های هنری و ادبی و... بخشی از جوایزی بود که از طرف کانون به اعضا اهدا شد و جوایزی نیز از طرف آموزش و پرورش در قالب پک فرهنگی به تعداد دیگری از اعضای مرکز اهدا گردید .

اهدای ۳۰ عنوان کتاب به قید قرعه به ثبت‌نام کنندگان در سایت قصه‌گویی از دیگر برنامه‌های این جشن بود.

معرفی کتاب، شعرخوانی، دف‌نوازی و قصه‌گویی اعضا از دیگر برنامه‌های این جشن به حساب می‌آمد.

در پایان این جشن و در بخش نشست با مسئولان شهر گندمان معرفی فعالیت‌های کانون در سه بخش فرهنگی، هنری و ادبی صورت گرفت و گزارش مختصری از اهم فعالیت‌های اخیر به آنها اطلاع داده شد.

برپایی نمایشگاه معرفی کتاب به منظور آشنایی مخاطبان با شیوه‌های متنوع و جذاب کتاب‌خوانی و ترویج کتاب‌خوانی در کانون از برنامه‌های دیگر این هفته در مراکز فرهنگی هنری استان بود.

در مرکز فرادنبه نیز نمایشگاهی با عنوان «بر بال دانایی» دایر شده است و تا نیمه اول آذر مورد بازدید عموم و دانش‌آموزان مدارس قرار خواهد گرفت.

هفته کتاب در مراکز کانون با اجرای برنامه‌های متنوع برگزار شد

برگزاری نشست ادبی در استان خراسان رضوی

مرکز تخصصی ادبیات کانون پرورش فکری مشهد همزمان با هفته کتاب و کتاب‌خوانی میزبان «فائزه چشمه‌سنگی» داستان‌نویس و فعال فرهنگی خراسانی بود.

این نشست با عنوان «انجمن ادبی بی‌نام» و با محوریت ادبیات و سینما به بازخوانی داستان گاو اثر «غلامحسین ساعدی» داستان‌نویس پرداخت.

همچنین پویش کتاب‌خوانی کودک و والدین که از هفته ملی کودک در مهر آغاز شده بود همزمان با هفته کتاب و کتاب‌خوانی در آبان‌ با اعلام برگزیدگان به کار خود پایان داد.

همزمان با ۲۴ آبان روز ملی کتاب‌خوانی نیز پویش استانی کتاب‌خوانی کودک و والدین در فروشگاه مرکزی به نشر به کار خود پایان داد.

در این برنامه مربیان کانون به اجرای فعالیت‌هایی چون بازی، قصه‌گویی، معرفی کتاب، کاغذ و تا و طرح ادبی پرداختند و در پایان این برنامه از والدین فعال پویش و اعضای فعال کتابخوان مشهد به نمایندگی از اعضای کتابخوان مراکز استان که بیشترین آمار امانت کتاب در یک سال گذشته را داشتند قدردانی شد.

مرکز آفرینش‌های ادبی هم با همکاری انتشارات سوره مهر در هفته گرامی‌داشت کتاب و کتاب‌خوانی نشست ادبی «با یار مهربان» را با حضور نویسنده و شاعر کودک و نوجوان «منیره هاشمی»، مدیرکل کانون پرورش فکری استان، معاون فرهنگی و دانش‌آموزان دختر دبیرستان دوره اول «سما» برگزار کرد.

این نشست با صحبت‌های ابراهیم زره‌ساز مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان خراسان رضوی درباره اهمیت کتاب و کتاب‌خوانی همراه بود.

هفته کتاب در مراکز کانون با اجرای برنامه‌های متنوع برگزار شد

راه‌اندازی ایستگاه کتاب در استان خراسان جنوبی

مدیرکل کانون استان در بستری مجازی و با هدف بررسی برنامه‌های خلاق هفته کتاب و اجرای طرح «کانون مدرسه» مهمان مراکز کانون در استان شد.

در این وبینار طرح‌های خلاق مراکز با موضوع ترویج فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی مورد بررسی قرار گرفت.

فعالیت‌های اعضای کانون یار مدرسه، ویژگی‌های این اعضا و چگونگی فعالیت آنان در مدرسه از دیگر مباحثی بود که در این نشست مجازی بر آن تاکید شد.

همچنین در مراسمی که با حضور سیدمحمدرضا طالبی معاون سیاسی و امنیتی استانداری خراسان جنوبی و جمعی از مسئولان در تالار ولایت دانشگاه بیرجند برگزار شد از هفت عضو کتابخوان کانون در بیرجند قدردانی شد.

علاوه براین به مناسبت هفته کتاب ایستگاه مطالعه کتاب ویژه کارکنان، مربیان و مراجعان به اداره کل کانون به بهره‌برداری رسید.

دانش‌آموزان دبستان قهستان شیرگ نیز به مناسبت هفته کتاب و کتاب‌خوانی، میزبان کتاب‌خانه سیار روستایی کانون پرورش فکری در شهرستان زیرکوه بودند.

در این برنامه دانش‌آموزان این آموزشگاه با انواع کتابخانه‌ها به‌ویژه کتابخانه سیار کانون و کتاب‌های حوزه کودک و نوجوان آشنا شدند.

اجرای برنامه‌های شاد کتاب‌خوانی، مسابقه و اهدای جوایز، بازی‌های بومی و محلی، شعرخوانی و جشن میلاد حضرت زینب(س) از بخش‌های این برنامه بود که روزی بیادماندنی در ذهن این دانش‌آموزان ثبت کرد.

مرکز فرهنگی و هنری کانون در شهرستان سربیشه نیز هم‌زمان با هفته کتاب و کتاب‌خوانی در نمایشگاه کتاب این شهرستان که با شعار «آینده خواندنی است» برگزار شد با برپایی غرفه کودک و نوجوان میزبان مخاطبان و بازدید کنندگان این نمایشگاه بود.

در برنامه‌ای دیگر هم‌زمان با گرامی‌داشت هفته کتاب و کتاب‌خوانی، کتابخانه سیار روستایی ۲ قاین با مشارکت مرکز ثابت ایستگاه فرهنگی «پرواز با کتاب» تا شهر آفتاب را در جمع کودکان روستای مهمویی برگزار کرد.

همچنین ویژه‌برنامه «یار مهربان کتاب» با حضور اعضای پسر و با خلاصه‌نویسی و تصویرگری همراه بود و در ادامه اعضای شرکت کننده در این برنامه یک جلد کتاب هدیه گرفتند و با همراهی مربیان خود با حضور در سطح شهر به تعدادی از افراد کتاب هدیه دادند.

هفته کتاب در مراکز کانون با اجرای برنامه‌های متنوع برگزار شد

برگزاری «زنگ مطالعه» در مراکز کانون خراسان شمالی

مربیان مراکز فرهنگی هنری کانون استان خراسان شمالی با برگزاری دورهمی‌های کتاب با هدف معرفی کتاب‌های خواندنی و ترویج فرهنگ کتاب‌خوانی اجرای برنامه داشتند.

در این برنامه‌ها مربیان و اعضای کانون با برپایی نمایشگاه کتاب جدیدترین کتاب‌های منتشر شده از سوی انتشارات کانون پرورش فکری را معرفی کردند.

بازدید از کتابخانه عمومی شهر غلامان با همکاری مدرسه شهید نظری با همراهی امام جمعه شهر غلامان از برنامه‌های کتاب‌خانه سیار روستایی غلامان بود.

همچنین «زنگ مطالعه» در روستای مهرآباد اسفراین و قدردانی از عضو برتر کتاب‌خوان از برنامه‌های کتاب‌خانه سیار اسفراین بود.

از دیگر ویژه‌برنامه‌های هفته کتاب در مرکز فرهنگی هنری صفی‌آباد و اسفراین برنامه «عصرانه با طعم کتاب‌های خوردنی» با هدف معرفی کتاب‌های خواندنی و ترویج فرهنگ کتابخوانی است که در این برنامه ۱۰ گروه پنج نفره حضور داشتند و در پایان بعد از قرعه‌کشی سه گروه به عنوان برنده انتخاب شد.

ویژه‌برنامه کودکی یک نویسنده به مناسبت بزرگداشت مصطفی رحماندوست نیز در مرکز فرهنگی هنری شماره دو اسفراین با حضور جمعی از نوجوانان کتاب‌خوان برگزار شد.

بازدید مدارس از مرکز فرهنگی هنری اسفراین به مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی نیز از دیگر برنامه‌ها بود.

هفته کتاب در مراکز کانون با اجرای برنامه‌های متنوع برگزار شد

برگزاری نشست ادبی «شعر و داستان» در استان خوزستان

هم‌زمان با هفته‌ی کتاب و کتاب‌خوانی، کتابخانه‌های سیار کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان، طرح «پیک کتاب، نذر کتاب» را با هدف تجهیز کتابخانه‌های مدارس روستایی و کم‌برخوردار استان برگزار کردند.

بر همین اساس مربیان سیار شهری و روستایی به روستای دحیمی ۳ شهرستان سوسنگرد و روستای سیدباقر شوش سفر کرده و علاوه بر اجرای فعالیت‌های فرهنگی و هنری، کتابخانه‌ی دبستان‌های اویس قرنی و حمزه این روستاها را به کتاب‌های کانون مجهز کردند.

کتابخانه سیار با اعزام به روستای کمپ شهرستان بندر امام خمینی(ره) و روستای وسطانیه شهرستان شادگان نیز به همراه فعالیت‌های فرهنگی و هنری با همراهی دانش‌آموزان مدارس قیام و حضرت الزهرا این روستاها، کتاب‌های اهدایی از سوی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان را در قفسه‌های کتابخانه‌ها قرار دادند.

همچنین بخش مکاتبه‌ای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان خوزستان نشست ادبی «شعر و داستان» را برگزار کرد.

نشست ادبی «شعر و داستان» با حضور کارشناس بخش مکاتبه‌ای آفرینش‌های ادبی کانون استان در هنرستان فنی حرفه‌ای آفرینش اهواز برگزار شد.

هفته کتاب در مراکز کانون با اجرای برنامه‌های متنوع برگزار شد

برگزاری نشست‌ انجمن شاعران و نویسندگان در استان زنجان

جشن سی‌ویکمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران با شعار «آینده خواندنی است» با حضور دانش‌آموزان مدرسه شاهد امام رضا(ع) و مدرسه کوثر، معلمان و مربیان، پدران اعضای کتابخوان در فضای کتابخانه مرکز قیدار آغاز شد.

اولین دوره کارگاه «پدر و کودک» مدرسه شاهد امام رضا(ع) در مرکز قیدار با حضور پدران و دانش‌آموزان کلاس اولی با اجرای ویژه‌برنامه‌ی (در مسیر دانایی بربال کتاب) با محوریت کتاب‌خوانی و قصه‌گویی با هدف ترویج و توسعه فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی و تبیین نقش و جایگاه کتاب در تعلیم و تربیت دانش‌آموزان، ایجاد شور و شوق در جامعه به‌ویژه برای کودکان و نوجوانان، بهبود مهارت‌های اجتماعی و ارتباطی کودکان، مهارت‌های خودیاری و استقلال، مهارت‌های کلامی، حرکتی و شناختی، افزایش دقت و تمرکز، خودآگاهی، شناخت احساسات و افزایش خلاقیت برگزار شد.

همچنین از سلسله نشست‌های انجمن شاعران و نویسندگان پنجاه‌ویکمین نشست تخصصی انجمن سپیدار با محوریت داستان و با حضور جمعی از اعضای قدیمی با حضور اعضای جدید انجمن در مرکز فرهنگی‌ هنری شماره یک کانون پرورش فکری زنجان برگزار شد.

به همت مرکز فرهنگی هنری مجتمع کانون پرورش فکری نیز نمایش عروسکی «موش سلطان» در روزهای هفته کتاب و کتاب‌خوانی بر روی صحنه رفت که با استقبال کودکان و نوجوانان همراه بود.

مرکز فرهنگی هنری ابهر کانون پرورش فکری استان زنجان هم ویژه‌برنامه‌ی جشن کتاب را با حضور ۶۵ دختر کودک در دبستان «سمیه» شریف‌آباد برگزار کرد.

مراکز فرهنگی هنری شماره ۲، ۳، ۶، قیدار، ابهر، گرماب، زرین‌آباد، ماهنشان، مجتمع و کتابخانه‌های سیار صائین قلعه، دندی و سجاس کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان نیز برنامه‌های مختلفی برگزار کردند.

هفته کتاب در مراکز کانون با اجرای برنامه‌های متنوع برگزار شد

طرح امداد فرهنگی در استان سمنان

طرح امداد فرهنگی پیک امید در آستانه‌ی هفته‌ی کتاب به‌همت مربی کتابخانه پستی کانون پرورش فکری سمنان در روستای خیرآباد اجرا شد.

این برنامه با همکاری مربیان فرهنگی با هدف توسعه و ترویج فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی برای ۱۲۰ دانش‌آموز دوره اول ابتدایی، اجرا و با استقبال آن‌ها روبه‌رو شد.

همچنین جشنواره استانی قصه‌گویی هم‌زمان با هفته‌ی کتاب، ۲۴ و ۲۵ آبان ۱۴۰۲ با رقابت ۴۰ قصه‌گو در تالار همایش اداره‌کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سمنان برگزار شد.

هفته کتاب در مراکز کانون با اجرای برنامه‌های متنوع برگزار شد

برپایی نمایشگاه در استان سیستان و بلوچستان

نمایشگاه «رویداد گذر کتاب» با همکاری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سیستان و بلوچستان و سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری زاهدان به مناسبت هفته کتاب و کتاب‌خوانی گشایش یافت.

در این نمایشگاه، که به مناسبت هفته کتاب و کتاب‌خوانی دایر شد، همکاران کتابخانه‌های سیار شهری و روستایی زاهدان حضور داشتند و با برپایی نمایشگاهی، به پرسش‌های بازدید کنندگان پاسخ دادند.

این نمایشگاه با هدف ترویج فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی و ایجاد حس نشاط در بین مردم و دانشجویان برگزار شد و مجموعه کانون پرورش فکری استان که همواره از فعالان عرصه کتاب و کتاب‌خوانی است، در اجرای این حرکت فرهنگی مشارکت داشت.

همچنین ویژه‌برنامه‌های هفته کتاب و کتاب‌خوانی با برگزاری دو ویژه‌برنامه در مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سیستان و بلوچستان در حوزه شمال و مرکز استان اجرا شد.

در حوزه سیستان هم مربیان مراکز فرهنگی‌هنری شماره یک و دو زابل، هامون و سیار روستایی در برنامه‌ای با عنوان «بادبادک کجا می‌روی» و با هدف بالابردن سطح اطلاعات اعضا برنامه‌هایی چون نمایش فیلم، معرفی کتاب با کمک عروسک، ساخت بادبادک و در نهایت پرواز بادبادک‌ها، روزی متفاوت را برای اعضای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان رقم زدند تا در ذهن آنان خاطره‌ای شیرین از کتاب‌خوانی برجای بگذارند.

در ادامه‌ی فعالیت‌های گرامی‌داشت هفته کتاب در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان، مراکز شماره یک ایرانشهر، کنارک، بزمان، بمپور، چابهار و شماره یک و دو خاش برنامه‌های متنوعی برگزار کردند.

هفته کتاب در مراکز کانون با اجرای برنامه‌های متنوع برگزار شد

برگزاری جلسه هم‌اندیشی در استان فارس

به مناسبت هفته کتاب و کتاب‌خوانی، برنامه‌ای با حضور محمدرضا شرفی‌خبوشان در کانون فارس برگزار شد. این برنامه با هدف آشنایی اعضا و خانواده‌ها با مفهوم کتاب‌خوانی و اهمیت آن در رشد و پیشرفت فردی بود.

محمدرضا شرفی‌خبوشان به موضوع فانتزی در داستان‌های مذهبی پرداخت و در گفت‌وگو با اعضا و خانواده‌ها، درباره اهمیت تخیل و خلاقیت در داستان‌نویسی به بحث و تبادل نظر پرداخت.

همچنین جلسه هم‌اندیشی با عوامل جشنواره خاتم، علی‌اکبر اشعری، محمدرضا شرفی‌خوبوشان، حمیدرضا گروگان، در اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان فارس برگزار شد.

علی خواجه‌نژادیان مدیرکل کانون فارس، با اکبر صحرایی، نویسنده رمان‌های نوجوان شیرازی نیز دیدار کرد. در این دیدار صمیمی که در منزل این نویسنده رمان‌های دفاع مقدس برگزار شد، علی خواجه‌نژادیان، ضمن قدردانی از زحمت‌های اکبر صحرایی در بیش از دو دهه فعالیت ادبی خود، علاقه‌مندی کانون را برای برگزاری کارگاه های ادبی با حضور این استاد توانمند اعلام کرد.

هفته کتاب در مراکز کانون با اجرای برنامه‌های متنوع برگزار شد

برپایی کارگاه نقاشی در استان قزوین

مراکز فرهنگی و هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان قزوین با اجرای برنامه‌های متنوع هفته کتاب را آغاز کردند و چند برنامه متنوع در مراکز فرهنگی و هنری کانون استان قزوین اجرا شد.

مربیان مرکز فرهنگی و هنری شماره دو کانون تاکستان در روز ۲۳ آبان در استقبال از هفته کتاب با حضور در یک مدرسه ابتدایی فعالیت‌های متنوعی را برای دانش‌آموزان اجرا کردند.

کارگاه نقاشی با نمایش پویانمایی «گروفالو» و تصویرسازی با این موضوع، معرفی کتاب «ماه بود و روباه» و روخوانی کتاب در قالب بلندخوانی از جمله فعالیت‌هایی بود که برای ۳۰ دانش‌آموز نوجوان دختر انجام شد.

کارگاه ادبی نوشتن خلاق با موضوع (شعرهای کودکی)، معرفی کانون و شرایط عضویت و توضیح درباره رده‌بندی کتاب‌ها، معرفی شخصیت نویسنده و شاعر کودک و نوجوان اسدالله شعبانی و افسانه شعبان‌نژاد در قالب طرح دیواری، پخش فیلم آموزشی درباره چگونگی تهیه کاغذ، نمایش پویانمایی کتاب کانون با عنوان «گنجشک و پنبه دانه» و بازی و سرگرمی با موضوع «کتاب‌های به یاد ماندنی» از جمله فعالیت‌هایی بود که برای مهمانان این مرکز انجام شد.

هم‌چنین این مرکز به مناسبت هفته کتاب و کتاب‌خوانی کتاب‌های پرخواننده را در سطح شهر تاکستان در قالب اینفوگرافی و نصب بنر معرفی کرد. این اقدام با همکاری شهرداری، شورای شهر و اداره خانه و فرهنگ شهرستان تاکستان انجام شد.

در مرکز فرهنگی و هنری شماره یک کانون قزوین هم به این مناسیت فعالیت‌های معرفی یک کتاب کانونی و تصویرگر آن، روخوانی کتاب و نمایش پویانمایی انجام شد.

مرکز فرهنگی و هنری کانون ضیاآباد در آغاز هفته کتاب فعالیت‌های متنوعی با محوریت مهرواره «در مسیر دانایی، بر بال کتاب» در قالب معرفی کتاب «کودکی نامداران»، بحث آزاد درباره فایده‌های کتاب‌خوانی، نقد کتاب از «شکوفه تا درخت»، مسابقه بهترین جمله با عنوان کتاب و اهدای جایزه با حضور دانش آموزان پایه ششم دبستان سمیه انجام داد.

هم‌زمان با هفته کتاب و کتاب‌خوانی دومین نمایشگاه تخصصی کتاب کودک و نوجوان در مجتمع فرهنگی و هنری اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان قزوین برپا شد.

هفته کتاب در مراکز کانون با اجرای برنامه‌های متنوع برگزار شد

بازدید از باغ کتاب تهران در استان قم

نشست رونمایی و جشن امضای کتاب‌های «گل زود رنج» و «بچه‌های بهار» با حضور مریم اسلامی و لعیا شیرازی و اعضای انجمن ادبی کانون پرورش فکری استان قم در مجتمع پردیسان برگزارشد.

همچنین ۳۵ نفر از دانش‌آموزان مدرسه بین‌المللی منجی به مناسبت روز کتاب و کتاب‌خوانی از مرکز شماره ۶ کانون پرورش فکری بازدید کردند.

در این بازدید دانش‌آموزان ابتدا با کتاب «بارون میاد جرجر» آشنا شدند و بعد به تماشای پویانمایی آن که از تولیدات کانون پرورش فکری است نشستند.

کارگاه نقاشی با هدایت سارا رضاییه مربی هنری مرکز و کارگاه کاردستی و ساخت فرفره با هدایت فریده گرامی مربی‌مسئول فرهنگی مرکز نیز از دیگر برنامه‌های به اجرا درآمده در این بازدید بود.

‍۱۵ نفر از اعضای نوجوان دختر مرکز شماره ۲ کانون نیز با حضور در دفتر نشریات «پوپک» و «سلام بچه‌ها» با قسمت‌های مختلف تحریریه و نویسندگان آشنا شدند.

در این بازدید ابتدا اعضاء از قسمت‌های مختلف اداره نشریات دیدن کردند و سپس با نویسندگان و اعضای تحریریه علی خانجانی، حامد جلالی، مجید ملامحمدی و سیدسعید هاشمی دیدار داشتند.

اعضا همچنین در نشستی کوتاه به نقد و بررسی کتاب «آقای بی‌رویه» از انتشارات کانون و آثار علی خانجانی در حضور این نویسنده پرداختند. در ادامه نیز اعضا آثار شعر و داستان خود را خوانش کردند و از نقد و نظرها بهره‌مند شدند.

در پایان هم از نمایشگاه نقاشی با موضوع غزه که در نگارستان اشراق جنب اداره معاونت فضای مجازی، هنر و رسانه برپا بود بازدید کردند.

در برنامه‌ای دیگر با برنامه‌ریزی واحد فرهنگی کانون، ۳۰ نفر از اعضای دختر کودک و نوجوان به همراه مربیان خود از مجموعه باغ کتاب تهران دیدن کردند.

شرکت کنندگان در این بازدید که با برنامه‌ریزی واحد فرهنگی کانون برگزار شد، اعضای کتابخوان مراکز ثابت ده‌گانه کانون استان قم با بیشترین میزان مطالعه و امانت کتاب در یک‌سال اخیر بودند که در این اردو با بخش‌های مختلف این مجموعه و امکانات آن آشنا شدند.

هفته کتاب در مراکز کانون با اجرای برنامه‌های متنوع برگزار شد

اجرای برنامه‌های گوناگون در استان کردستان

مراکز کانون استان کردستان به مناسبت هفته کتاب و کتاب‌خوانی به اجرای برنامه‌های متنوع فرهنگی، هنری و ادبی پرداختند.

هفته کتاب در مراکز کانون با اجرای برنامه‌های متنوع برگزار شد

برگزاری مهرواره «در مسیر دانایی، بر بال کتاب» در استان کرمان

همزمان با هفته کتاب و کتاب‌خوانی از محمدصدرا محمدحسنی و پارسا جلال‌آبادی اعضای مرکز فرهنگی هنری شماره یک راور، محمدصالح شفیعی و فاطمه علی‌آبادی اعضای مرکز فرهنگی هنری شماره دو راور و خاطره حسینی عضو مرکز فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان انار قدردانی شد.

بنابر این خبر، از میان طرح‌های ارسالی ویژه کتاب‌خوانی از طرح «شکرانه» مرکز فرهنگی‌هنری شماره پنج شهر کرمان به عنوان طرح برگزیده کتاب‌خوانی قدردانی. این طرح با هدف انتخاب شیوه موثر و خلاق در فعالیت‌های کتاب‌محور با محوریت کتاب‌های دینی، تربیتی و اخلاقی به نویسندگی کلر ژوبرت به مدت شش ماه با اجرای فعالیت‌های مختلف فرهنگی، هنری و ادبی در مرکز و با حضور اعضای فعال اجرا شد.

همچنین، مهرواره «در مسیر دانایی، بر بال کتاب» ویژه هفته کتاب و کتاب‌خوانی در بسیاری از مراکز فرهنگی‌هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان با حضور فعال اعضا و با برگزاری جشن، اجرای فعالیت‌های کتاب‌محور، بازدید دانش‌آموزان از مراکز و جامع‌ترین کتاب‌خانه تخصصی کودک و نوجوان، برگزاری طرح صمیمانه با کتاب ویژه مربیان استان، انتخاب شیوه موثر و خلاق در فعالیت‌های کتاب‌محور و معرفی و قدردانی از اعضای برتر کتاب‌خوان در هر مرکز برگزار شد.

هفته کتاب در مراکز کانون با اجرای برنامه‌های متنوع برگزار شد

افتتاح کتابخانه در استان کرمانشاه

در هفته‌ی کتاب و کتاب‌خوانی، بیش از ۳هزار جلد کتاب میهمان قفسه‌های مراکز کانون استان کرمانشاه شد.

همچنین در ادامه نشست‌های آموزشی فابک در استان، نشست آموزشی فلسفه برای کودک با محوریت کتاب، در کرمانشاه برگزار شد.

در این نشست علاوه بر ارائه‌ی مباحث تئوری، کارگاه عملی قصه‌گویی و بازی مرتبط با مباحث فلسفه برای کودک ازسوی اساتید فن برگزار و موارد لازم در این زمینه آموزش داده شد.

به مناسبت هفته‌ کتاب و کتاب‌خوانی، نشست تخصصی و دیدار اعضای کانون با رضا موزونی نویسنده‌ کودک و نوجوان کرمانشاهی نیز برگزار شد.

در این نشست که جمعی از مربیان، والدین و اعضای کانون شرکت داشتند و با تعامل شرکت‌کنندگان با نویسنده همراه بود مباحث بسیار پرباری طرح شد؛ همچنین تبادل تجربه‌های جذاب و شنیدنی بین دو نسل را می‌توان از اتفاقات خوب این نشست برشمرد.

علاوه براین در هفته‌ی کتاب و کتاب‌خوانی دیدار تفاهمی مدیرکل کانون کرمانشاه با مدیرکل نهاد کتابخانه‌های استان، صورت گرفت.

افتتاح کتابخانه‌ی دانش در مدرسه دخترانه‌ی نیایش، به مدد جمعی از والدین خیر، اولیاء تربیتی و همراهی مربیان کانون مرکز شماره ۱۲ و اهدای کتاب از سوی کانون به این کتابخانه از دیگر برنامه‌های هفته کتاب در این استان بود.

هفته کتاب در مراکز کانون با اجرای برنامه‌های متنوع برگزار شد

رونمایی از کتاب در استان کهگیلویه و بویراحمد

به مناسبت هفته کتاب و کتاب‌خوانی مرکز فرهنگی‌هنری لیکک با شعار «آینده خواندنی است» میزبان ۵۰ نفر از دانش‌آموزان بود.

مربی مرکز لیکک با دعوت از دبستان حجاب این شهر به مناسب هفته کتاب و کتاب‌خوانی به مدت ۲۰ دقیقه زنگ مطالعه برای کودکان برنامه اجرا کرد.

همچنین همزمان با بزرگداشت هفته کتاب و کتاب‌خوانی بیست‌وپنجمین نشست انجمن نویسندگان نوجوان استان کهگیلویه و بویراحمد در مرکز شماره یک یاسوج با حضور اعضای انجمن نویسندگان برگزار و دو اثر از اعضای انجمن نویسندگان ازسوی کارشناس برنامه و اعضای حاضر در نشست نقد و برسی شد.

کتاب «تو کجایی پدرم» مجموعه خاطره‌ها و دلنوشته‌های خودنوشت فاطمه عالی‌نژاد مربی فرهنگی مرکز ۲ یاسوج نیز رونمایی شد. کتاب «تو کجایی پدرم» شامل خاطره‌ها و دلنوشته‌های این مربی فرهنگی است که در سوگ پدر خود به قلم تحریر درآورده و از سوی انتشارات «مارون» به چاپ رسیده است.

هفته کتاب در مراکز کانون با اجرای برنامه‌های متنوع برگزار شد

تشکیل جلسه انجمن نویسندگان در استان گلستان

جلسه انجمن نویسندگان نوجوان کانون پرورش فکری گلستان به مناسبت هفته کتاب و کتاب‌خوانی و همراه با رونمایی از کتاب عضو نوجوان این انجمن برگزار شد.

در این نشست که اعضای انجمن، سرپرست کانون گلستان و اقلیما انصاری از نویسندگان حوزه دفاع مقدس و منتقد داستان به عنوان مهمان ویژه حضور داشتند، از کتاب «چوخه در خاکریز» نوشته محراب راهواره، عضو ارشد مرکز شماره یک گرگان رونمایی شد.

همچنین کانون پرورش فکری استان گلستان، با همکاری شهرداری گنبدکاووس و به مناسبت هفته‌ی کتاب و کتاب‌خوانی، ویژه‌برنامه‌ای با عنوان جشن بزرگ «در مسیر دانایی، بر بال کتاب» را با حضور زهره پریرخ، نویسنده و منتقد کتاب‌های کودک و نوجوان برگزار کرد.

اجرای نقالی، اجرای ذکر خنجر ترکمنی، سرودخوانی جمعی، اجرای جُنگ و سرگرمی، اهدای جوایز، برگزاری کارگاه‌های کتاب‌خوانی و قدردانی از کتاب‌خوانان برتر، از دیگر برنامه‌هایی بود که در این روز اجرا شد.

نشستی با عنوان نقد و بررسی کتاب «خوان اول، عاشقی» به نویسندگی زهره پریرخ نیز در مرکز فرهنگی هنری شماره دو گنبدکاووس، برگزار شد.

«خوان اول عاشقی»، داستان بلند عاشقانه‌ای است که عروسک‌های خیمه شب‌بازی آن را روایت می‌کنند. داستان با لحنی طنازانه روایت می‌شود و مخاطب را علاوه بر همراه کردن با داستان با عروسک‌های خیمه شب‌بازی آشنا می‌کند.

هفته کتاب در مراکز کانون با اجرای برنامه‌های متنوع برگزار شد

پویش کتاب‌خوانی «هر کلاس، یک کتابخانه» در استان گیلان

در هفته کتاب مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان گیلان از آغاز و استمرار هدف‌مند پویش کتاب‌خوانی «هر کلاس، یک کتابخانه» و مأنوس‌سازی هرچه ‌بیش‌تر آینده‌سازان با «یار مهربان» خبر داد.

همچنین کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان گیلان مهرواره «در مسیر دانایی، بربال کتاب» را به‌مناسبت سی‌ویکمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران برگزار کرد.

این مهرواره با هدف نهادینه‌سازی فرهنگ مطالعه و کتاب‌خوانی، در قالب فعالیت‌های خلاقانه، هدف‌مند و نشاط‌بخش کتاب‌محور، تجلیل و قدردانی از مروجان توسعه و ترویج فرهنگ کتاب‌خوانی، مربیان و اعضای کتاب‌خوان کانون برگزارشد.

این مهرواره هم‌چنین، میزبان یک شاعر، نویسنده و فعال عرصه رسانه‌ بود و وی از روزهای کودکی و عضویت در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان گیلان برای حاضران صحبت کرد.

ادامه‌بخش برنامه‌های این ‌مهرواره معرفی کتاب، پخش نماهنگ کتاب‌خوانی، برگزاری مسابقه حضوری «کتاب به وقت مسابقه»، اجرای نمایش کتاب‌محور «گوساله لجباز» و قدردانی از برگزیدگان مسابقه کتاب‌خوانی با موضوع کودکان غزه، تجلیل از مروجان فرهنگ مطالعه و کتاب‌خوانی و مربیان و اعضای فعال کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان گیلان در عرصه کتاب و کتاب‌خوانی بود.

هفته کتاب در مراکز کانون با اجرای برنامه‌های متنوع برگزار شد

بازدید از کتابخانه‌ها در استان لرستان

همه فعالیت‌های مراکز کانون استان در هفته کتاب و کتاب‌خوانی با محوریت کتاب و با شعار «آینده خواندنی است» برگزار شد.

جشن‌های گرامی‌داشت هفته کتاب در مراکز کانون پرورش فکری، برگزاری نمایشگاه کتاب در مراکز، بازدید اعضای کانون پرورش فکری از کتابخانه‌ها، چاپخانه‌ها و مراکز فرهنگی از جمله برنامه‌های این هفته بود.

همچنین ویژه‌برنامه‌های جمع‌خوانی، نقد و بررسی کتاب‌ با حضور شاعران و نویسندگان، برگزاری نشست‌های تخصصی نقد کتاب، تجلیل از اعضای فعال کتابخوان، نویسندگان و شاعران کانونی از برنامه‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان بود.

علاوه ب راین مراکز سیار و پستی استان در روستاها و محلات کم‌برخوردار برنامه‌های متنوعی با حضور اعضا و دانش‌آموزان اجرا می‌کردند.

 ویژه برنامه های هفته کتاب در کانون مازندران 
به مناسبت هفته کتاب و کتاب‌خوانی، ویژه برنامه‌های فرهنگی، هنری و ادبی در مراکز فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان مازندران اجرا شد. 

هم‌زمان با هفته‌ی کتاب و کتاب‌خوانی، آیین تجلیل از فعّالان عرصه‌ی کتاب و کتاب‌خوانی مازندران، از سوی کتاب‌خانه‌‍‌های عمومی استان و با مشارکت این کانون در سینما کانون ساری برگزار شد و از کتاب‌خوانان و کتابداران برتر با حضور مسئولان استانی تجلیل به عمل آمد. 

در همین حال در کانون رامسر با حضور این شهرستان از برترین‌های کتاب‌خوان مرکز تقدیر شد و ویژه برنامه‌ها و نشست های متعددی در حوزه کتاب برای اعضای کانون اجرا شد. 
جشن در سایه سار کتاب به مناسبت هفته کتاب با اجرای مسابقه کتابخوانی، قصه گویی، نمایش فیلم کتاب محور در سالن آمفی تئاتر مرکز محمودآباد برگزار گردید.در این مراسم از خانم سیده فاطمه میری شاعر و نویسنده محمودآبادی کتاب کودک دعوت و تقدیر بعمل آمد.
اما کتابخانه سیار روستایی سوادکوه هم  در این ایام پای کار بود و با انجام فعالیت های فرهنگی، ادبی و هنری در روستای چالی به انجام فعالیت برا ی کودکان و نوجوانان روستایی پرداخت.  
کانون دلگشا هم  در نشست نقد و بررسی که با حضور نوجوانان دختر پایه هفتم  اجرا کرد؛ به معرفی با شاخص‌های مختلف نقد ظاهری و محتوایی کتاب‌ها پرداخت  و به صورت عملی نقد کتاب را تحلیل کرد. 
ویژه برنامه "در مسیر دانایی، بر بال کتاب"ویژه پسران و دختران مرکز شماره یک بابل در سالن نمایش مرکز برگزار شد. در این برنامه ضمن برگزاری آیتم هایی متناسب با هفته ی کتابخوانی در پایان از اعضای برتر کتابخوانی مرکز تقدیر شد.
مرکز سیمرغ نیز از دو عضو برتر کتابخوان در دفتر امام جمعه تقدیر به عمل آورد. همچنین دو عضو برتر دیگر نیز از طرف فرماندار شهرستان مورد تقدیر قرار گرفتند.
به مناسبت  هفته کتاب و کتابخوانی مدارس شهر چالوس از مرکز شماره سه بازدید کردند و فعالیت های مختلفی همچون معرفی کانون و فعالیت های آن، مسابقه کتابخوانی، قصه گویی، روخوانی کتاب، سفالگری، نمایش فیلم و...انجام شد.
زنگ کتاب و کتابخوانی در اولین روز از هفته کتاب و کتابخوانی با همراهی کمیته کودک و نوجوان شهرستان نوشهر در مدرسه دخترانه شهید شیخ الاسلامی نواخته شد .
در چالوس نیز زنگ هفته کتاب و کتابخوانی با حضور امام جمعه شهرستان، رئیس اداره ارشاد اسلامی، رئیس آموزش و پرورش، رئیس کتابخانه عمومی، مسئول حوزه علمیه و مسئولان مراکز کانون پرورش فکری شهرستان چالوس در دبیرستان دخترانه نهضت نواخته شد. 
جشنی نیز به همین مناسبت درتالار مرکزی ساری با دعوت از مدارس برگزار شد و اعضای کانون پرورش فکری ساری در این رویداد به اجرای برنامه ی نقالی پرداختند.
در شهرستان نور هم با همکاری سازمان های مرتبط، مسابقه نقاشی با کانون، ارشاد وکتابخانه عمومی نور در مصلی شهرستان نور اجرا شد و  در پایان به تمامی شرکت کنندگان کتاب هدیه داده شد.
سایر مراکز فرهنگی هنری کانون نیزدر این هفته با اجرای ویژه برنامه‌های تخصصی همچون؛ معرفی ایام ، معرفی کتاب‌های خوب، نمایشگاه، بازید از کتاب‌خانه‌ها و ... تلاش داشتند تا ضمن گرامی‌داشت این هفته، کودکان ونوجوانان را با اهمیت هفته کتاب آشنا و مانوس سازند.

هفته کتاب در مراکز کانون با اجرای برنامه‌های متنوع برگزار شد

جشن امضای کتاب در استان مرکزی

آیین رونمایی از کتاب‌های «مبانی روایت» ترجمه ابوالفضل حری و کتاب «زبان‌شناسی و رمان» ترجمه محمد غفاری اعضای هیئت علمی گروه زبان و ادبیات انگلیسی دانشگاه اراک با همکاری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان مرکزی در سالن اجتماعات اداره‌کل کانون استان برگزار شد.

پایان بخش برنامه اهدای لوح تقدیر و تجلیل از حضور ارزشمند مترجم کتاب‌ها، ابوالفضل حری و محمد غفاری از سوی مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان مرکزی و جشن امضا در این مراسم بود.

هفته کتاب در مراکز کانون با اجرای برنامه‌های متنوع برگزار شد

اجرای نمایش «مهمان‌های ناخوانده» در استان هرمزگان

در حاشیه برگزاری مرحله استانی بیست‌وپنجمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی، کتاب‌های انتشارات کانون با موضوع قصه‌گویی به صورت نمایشگاهی به نمایش گذاشته شد.

هدف از برپایی این نمایشگاه همزمانی برگزاری این جشنواره با هفته کتاب و کتاب‌خوانی و معرفی گنجینه‌ای از کتاب‌های قصه‌گویی موجود در مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بود.

در همین راستا کانون پرورش فکری هرمزگان در راستای توسعه و ترویج فرهنگ مطالعه و کتاب‌خوانی و قصه و قصه‌گویی گنجینه‌ای از کتاب‌های قصه‌گویی موجود در کتابخانه‌های کانون را به صورت نمایشگاه در حاشیه جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی برپا کرد.

همچنین مسئول مجتمع آفرینش کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان هرمزگان، پرخواننده‌ترین کتاب‌ این مجتمع در هفته کتاب و کتاب‌خوانی امسال را «قیچی که دنبال کار می‌گشت» با ۱۰۰ دفعه امانت معرفی کرد.

مربیان کانون شماره یک بندرعباس نیز در هفته کتاب و کتاب‌خوانی برای دانش‌آموزان مدرسه شهدا نمایش «مهمان‌های ناخوانده» را برگزار کردند.

علاوه براین اعضای فعال کتاب‌خوانی مرکز شماره ۲، مرکز پستی، کتابخوان مرکز سیار بندرعباس و مرکز گلشهر در هفته کتاب و کتاب‌خوانی معرفی شدند.

مسابقه کتاب‌خوانی کتاب «نامداران» نیز به مناسبت هفته کتاب و کتاب‌خوانی با همکاری دبستان دخترانه هیئت امنایی حضرت خدیجه(س) در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بندر خمیر برگزار شد.

در برنامه‌ای دیگر دانش‌آموزان پایه هفتم مدرسه پسرانه متوسطه اول بهار کندال و دانش‌آموزان دختر متوسطه اول بنت‌الهدی صدر با حضور در کانون پرورش فکری بندرخمیر به صورت نمادین زنگ کتاب را به صدا در آوردند.

مراکز کانون در جزیره هرمز، ابوموسی، میناب، بستک، جاسک و سیریک هم برنامه‌های متنوعی اجرا کردند و هفته کتاب را گرامی داشتند.

هفته کتاب در مراکز کانون با اجرای برنامه‌های متنوع برگزار شد

اجرای برنامه «بر قله دانایی» در استان همدان

به مناسبت هفته کتاب و کتاب‌خوانی ۴۰ نفر از کودکان در مرکز فرهنگی هنری شماره ۵ کانون حضور پیدا کردند.

در این روز کتاب‌های مختلف به کودکان معرفی شد و دانش‌آموزان نقاشی کشیدند و با روش «کاغذ و تا» به ساخت مداد پرداختند.

همچنین پیک امید بنام شهیدمحمد طاهری در هفته کتاب و کتاب‌خوانی در روستای چنار سفلی از توابع شهرستان اسدآباد با همکاری کانون پرورش فکری و کمیته امداد حصرت امام(ره) با حضور ۲۰۰ کودک در دبستان شهید طاهری اجرا شد.

پیک امید از برنامه‌های جهادی کانون پرورش فکری است که با هدف توسعه عدالت فرهنگی برای کودکان و نوجوانان در روستاها و مناطق کم‌برخوردار شهری اجرا می‌شود.

در این برنامه اجرای سرود همگانی، بازی طناب‌کشی و سفالگری با موضوع کتاب و کتاب‌خوانی با هدف ترویج فرهنگ مطالعه در بین کودکان و ایجاد شور و نشاط اجتماعی با زبان هنر انجام شد.

جشن کتاب و کاردستی نیز در مدرسه عصمت شهر سامن به مناسب هفته کتاب و کتاب‌خوانی برگزار شد.

در برنامه‌ای دیگر جشن بزرگداشت هفته کتاب و کتاب‌خوانی در مرکز فرهنگی- هنری شماره ۲ ملایر برای بیش از ۱۰۰ نفر از کودکان برگزار شد. این برنامه با هدف ترویج امر مهم کتاب‌خوانی در میان کودکان و خانواده‌ها صورت گرفت.

به مناسبت هفته کتاب و کتاب‌خوانی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان اسدآباد نیز برنامه «بر قله دانایی» را در دومین روز از هفته کتاب با هدف تشویق و ترغیب کودکان و مادران به سمت مطالعه کتاب و ترویج فرهنگ خوانش کتاب در همه رده‌های سنی اجرا کرد.

هفته کتاب در مراکز کانون با اجرای برنامه‌های متنوع برگزار شد

به صدا درآمدن زنگ کتاب در استان یزد

مرکز فرهنگی، هنری شماره دو کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شهرستان ابرکوه در راستای توسعه و ترویج فرهنگ کتاب‌خوانی در بین کودکان و نوجوانان؛ اقدام به اهدای ۲۰۰ جلد کتاب به مدارس ابتدایی هجرت و جهاد بخش بهمن شهرستان ابرکوه کرد.

همچنین مرکز فرهنگی هنری کانون پرورش فکری شهرستان مهریز و کتابخانه سیار روستایی مهریز تعداد ۲۰۰ جلد کتاب به مدارس روستای کریم‌آباد بخش بهادران اهدا کردند.

مربیان مرکز فرهنگی، هنری کانون مهریز نیز به همراه مربی فرهنگی روستایی این شهرستان در برنامه جشن کتاب مدرسه دخترانه علامه طباطبایی روستای کریم‌آباد بهادران حضور یافتند و ضمن تبریک هفته کتاب و کتاب‌خوانی و تشویق دانش‌آموزان به مطالعه از والدین پرستار دانش‌آموز به مناسبت ولادت حضرت زینب(س) و روز پرستار با اهدای نقاشی و دلنوشته بچه‌ها تجلیل کردند.

اجرای تئاتر «بچه فیل»، قصه‌گویی داستان «مغز بادوم» از سوی اکرم‌السادات محسن‌الحسینی مربی فرهنگی مرکز مهریز، اجرای سرود کتاب، از جمله برنامه‌های این روز بود.

در پایان برنامه هم تعداد ۱۰۰ جلد کتاب از سوی مرکز فرهنگی، هنری کانون پرورش فکری شهرستان مهریز به کتابخانه این مدرسه اهدا شد.

علاوه براین به همت کارگروه فرهنگی شهرستان بهاباد و با همکاری مرکز فرهنگی، هنری کانون پرورش فکری این شهرستان جشن بزرگ یار مهربان برگزار شد.

این مراسم شامل برنامه‌های متنوع فرهنگی از جمله اجرای سرود، تئاتر، شعرخوانی، قصه‌گویی و نقاشی سیاه قلم صحنه‌ای بود.

رونمایی از کتاب «ریشه‌یابی بحران‌های نوپدید در خانواده‌ها» و تقدیر از مدیران فعال در حوزه کتاب‌خوانی نیز در این روز اجرا شد.

همچنین زنگ کتاب و کتاب‌خوانی در این شهرستان در ۲۴ آبان به صدا درآمد.

سی‌ویکمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران با شعار «آینده خواندنی است» از بیست‌وسوم تا سی‌ام آبان ۱۴۰۲ برگزار شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 6 =