نشست هماهنگی و برنامه‌ریزی جشنواره‌های استانی کانون گیلان

نشست هماهنگی و برنامه‌ریزی مرحله استانی جشنواره‌های سرود و هنرهای نمایشی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان گیلان در رشت برگزارشد.

به‌گزارش روابط عمومی اداره کل کانون استان گیلان، این نشست به‌منظور هماهنگی و بهره‌گیری از توان‌مندی‌های  دستگاه‌های فعال در عرصه فرهنگ و هنر و فراهم‌سازی بسترهای مناسب جهت بهره‌گیری از ظرفیت‌های متقابل  در محل‌گردهم‌آیی‌های اداره‌کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان گیلان در رشت صورت‌گرفت.

ضرورت تکیه بر پیشینه فرهنگی استان برای مردمی‌سازی هنر سرود

مدیرکل کانون استان گیلان طی این نشست هم اندیشی و هم‌افزایی، از اهمیت عمومی‌سازی هنرهای نمایشی و سرود برای حاضران سخن‌گفت و ارتقای ظرفیت‌های سرود به‌عنوان یک رویکرد فراگیر تربیتی در جامعه را از اولویت‌های این مجموعه در برگزاری جشنواره‌ها عنوان‌کرد.

نشست هماهنگی و برنامه‌ریزی جشنواره‌های استانی کانون گیلان
سیدجلیل میرعظیمی، مدیرکل کانون استان گیلان 

سیدجلیل میرعظیمی در همین‌ارتباط به اهداف برگزاری جشنواره سرود کانون اشاره‌داشت و نهادینه‌سازی هنر انقلابی سرود به منظور ترویج فرهنگ انقلاب، کشف و پرورش استعدادهای نسل کودک ونوجوان و هم‌چنین، مهارت‌افزایی، افزایش روحیه هم‌گرایی و نشاط‌بخشی به مخاطبان را از جمله این اهداف اعلام‌کرد.

وی در ادامه به محورهای موضوعی جشنواره دومین جشنواره ملی سرود آفرینش کانون با عنوان «نغمه‌های روشن فردا» پرداخت و دفاع‌مقدس، ایثار و شهادت، سرزمین‌من (ایران، وطن، پرچم)، مناسبت‌های ملی و آیینی و هم‌چنین، نام‌آوران (شخصیت‌های تاریخی و انقلابی» را از محورهای موضوعی این رویداد هنری خواند.

این مسئول فرهنگی، اشاره‌ای به مخاطبان جشنواره سرود کانون داشت و علاقه مندان ۷ تا ۲۲ سال را از مخاطبان اعلام‌کرد و افزود: انتظارمی‌رود، افزون‌بر اعضای مراکز فرهنگی هنری کانون، گروه‌های سرود آزاد، دانش‌آموزی، کانون‌های فرهنگی‌هنری مساجد، حوزه هنری و دیگر مجموعه‌های فعال در عرصه فرهنگ ‌و هنر، نقش موثری در برگزاری هرچه بهتر این این جشنواره داشته‌باشند.

او ادامه صحبت‌های خود را به تشریح شرایط شرکت در این جشنواره اختصاص‌داد و با بیان‌این‌که پس از برگزاری مرحله استانی، یک گروه کانونی و یک گروه غیرکانونی به‌عنوان نماینده استان در مرحله پایانی حضور می‌یابند، افزود: علاقه‌مندان تا ۲۰ دی ۱۴۰۲ فرصت‌دارند نسبت به بارگذاری آثار در سامانه kanoonfest.ir  اقدام‌کنند.

این مسئول در ادامه سخنان خود اشاره‌ای به پیشینه غنی فرهنگی و هنری استان گیلان داشت و با خاطرنشان‌کردن ظرفیت‌های گسترده دستگاه‌ها و مجموعه‌های فعال در عرصه فرهنگ اظهارکرد: برگزاری موفق جشنواره‌ها در گیلان و ارسال آثار فاخر بستری مناسب برای تعیین گیلان به‌عنوان محل دائمی دبیرخانه جشنواره‌های سرود، امکانی برای نهادینه‌سازی این هنر و جریان‌سازی‌های مثبت در جامعه است.

وی برهمین اساس نیز همراهی حداکثری با این جریان هنری را ضروری ارزیابی و از تمامی فعالان فرهنگی  و اصحاب رسانه برای برگزاری هرچه بهتر این جشنواره دعوت‌کرد.

سرود، دمیدن هوای تازه درجامعه است

معاون فرهنگی کانون پرورش فکری استان گیلان هم در این جلسه هم‌اندیشی از سرود به عنوان هنری تاثیرگذار، محرک و جریان‌ساز یادکرد و با اشاره به نقش این هنر در جریان‌سازی فرهنگی اظهارداشت: سرود، امکانی برای دمیدن هوای تازه در بطن جامعه است و به‌فراگیری‌سازی یک موضوع کمک‌می‌کند.

نشست هماهنگی و برنامه‌ریزی جشنواره‌های استانی کانون گیلان
سجادکوچک‌نژاد، معاون فرهنگی کانون گیلان 

سجادکوچک‌نژاد در تبیین صحبت‌های خود، سخنان مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) را در همین زمینه خاطرنشان‌کرد و افزود: هنر سرود را همواره در تنگناهای نظام گره‌گشا دیده‌ایم و بهره‌گیری از ترانه و سرود، نقش به‌سزایی در ترویج فرهنگ ایثار و شهادت  و تقویت روحیه استکبارستیزی در جامعه، به‌ویژه در میان نسل کودک و نوجوان داشته است.

وی برهمین اساس نیز رویکرد کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در مردمی‌سازی جشنواره‌های سرود و نمایش را ارزش‌مند توصیف‌کرد و با بیان‌این‌که جاری‌سازی این هنر در بطن و متن زندگی، نقشی اثربخشی در فرهنگ‌سازی دارد، افزود: فراگیری سرود «سلام فرمانده» و استقبال گسترده از این اثر هنری را می‌توان به‌عنوان نمونه‌ای ملموس از تاثیرگذاری هنر سرود دانست.

کوچک‌نژاد درعین‌حال، از لزوم ظرفیت‌سازی و تلاش برای عمق‌بخشی به محتوای سرودها نیز سخن‌گفت و با مهم ارزیابی‌کردن این امر افزود: لازم است با تشکیل اتاق‌های فکر و تولید محتوای مناسب، از بی‌راهه رفتن فعالان این عرصه جلوگیری شود.

او هم‌چنین، محور قرارگرفتن استان گیلان با تکیه بر پیشینه روشن در برگزاری جشنواره‌های هنری را یک اولویت خواند و از حاضران برای مشارکت در نیل به این هدف دعوت‌کرد.

ادامه‌بخش این نشست که صبح روز دوشنبه، ۲۷ آذر ۱۴۰۲ و به‌میزبانی کانون گیلان صورت‌گرفت، ارایه نقطه‌نظرات و بیان‌دیدگاه‌ها از سوی نمایندگان دستگاه‌های  حاضر در این جلسه بود و حاضران ضمن تشریح ظرفیت‌های دستگاه متبوع خود، بر ضرورت همراهی در برگزاری موفق جشنواره‌های سرود و هنرهای نمایشی  کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان تاکیدکردند.

گفتنی‌است، در این نشست، نمایندگانی از آموزش و پرورش، بنیاد شهید انقلاب اسلامی، کمیته امداد امام خمینی(ره)، حوزه هنری، کانون‌های فرهنگی‌هنری مساجد و آموزش و پرورش استثنایی حضورداشتند.

نشست هماهنگی و برنامه‌ریزی جشنواره‌های استانی کانون گیلان

نشست هماهنگی و برنامه‌ریزی جشنواره‌های استانی کانون گیلان

نشست هماهنگی و برنامه‌ریزی جشنواره‌های استانی کانون گیلان

نشست هماهنگی و برنامه‌ریزی جشنواره‌های استانی کانون گیلان

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 13 =