کد خبر: 335326
تاریخ انتشار: ۱۱ دی ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۷
بازدید 172
آیین رونمایی از مجموعه «عروسک‌های انگشتی» کانون برگزار شد

سه مجموعه از عروسک‌های انگشتی کتابِ «بازی با انگشت‌ها» سروده مصطفی رحماندوست با حضور مدیرعامل کانون در سالن سینما تئاتر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان رونمایی شد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، در ابتدای این مراسم که بعدازظهر روز یکشنبه ۱۰ دی ۱۴۰۲ برگزار شد لیلا بابایی مدیرکل سرگرمی‌های سازنده و بازی‌های رایانه‌ای کانون با اشاره به طرح تولید سرگرمی‌های جانبی براساس کتاب گفت: براساس این طرح ۲۰۰ عنوان کتاب انتخاب و تعدادی به ایده‌پردازان سپرده شد تا یک محصول جانبی در کنار کتاب تولید شود و به خواندن کتاب کمک کند.

بابایی ادامه داد یکی از این کتاب‌ها «بازی با انگشت‌ها» سروده مصطفی رحماندوست است که ۱۲ بار تجدید چاپ شده بود و به پیشنهاد واحد موسیقی برای این اشعار موسیقی ساخته شد.

آیین رونمایی از مجموعه «عروسک‌های انگشتی» کانون برگزار شد

وی افزود: این مجموعه با آهنگ‌سازی و ساخت عروسک‌ها ساخته شد که امیدوارم به کمک آن سهم کوچکی در انتقال مفاهیم به کودکان و نوجوانان داشته باشیم.

شاد کردن بچه‌ها هدف من است

همچنین مصطفی رحماندوست نویسنده کتاب «بازی با انگشت‌ها» درباره نوشتن این کتاب بیان کرد: نوشتن کتاب «بازی با انگشت‌ها» ماجرایی دارد. من سردبیر مجله بودم و صفحه شعرم خالی بود و نتوانستم از دوستان شاعرم شعری بگیرم، شعر انگشت‌ها را گفتم و در صفحه نوشتم.

وی ادامه داد: بعدا از شعرهایی که گفتم گزیده‌ای را به کانون دادم و چاپ کردند. در یک کنگره بین‌المللی هم انگلیسی‌اش را خواندم و گفتم به شرط این که با ضرباهنگ باشد منتشر شود.

رحماندوست اضافه کرد: من به همه نویسنده‌ها می‌گویم ادبیات فولکلور بخوانید چون حکم مادر را دارد.

آیین رونمایی از مجموعه «عروسک‌های انگشتی» کانون برگزار شد

این شاعر کودک بیان کرد: مدتی است کانون پرورش فکری طرحی را به تصویب رسانده که همه گوشه‌های آوازی موسیقی ایرانی شنیده شود.

وی تصریح کرد: موسیقی و لمس کردن در توجه به شعر انگشت‌ها نقش دارد و مهم‌ترین دلیل موفقیت این کار لطف خداوند بود که به کمک ادبیات عامه است و موسیقی ملی دیده شد.

رحماندوست گفت: کانون اخیرا کاربرد دیگری به شعرها اضافه کرده است و آن مشارکت در بازی میان بچه‌ها و بزرگترهاست. متأسفانه این اتفاق امروز از دست رفته است.

شاعر کتاب «بازی با انگشت‌ها» با اشاره به سرگرمی‌های جدید کانون اظهار کرد: براساس یک مقاله در ۱۰ سال آینده گردش مالی کتاب بازی در دنیا ۱۱ برابر خواهد شد و ما نباید از این قافله عقب بمانیم.

وی ادامه داد: مجموعه عروسک‌های انگشتی با یک بسته پنج‌تایی عروسک قابل اجراست و موسیقی آن در دستگاه ماهور تولید شده است.

این شاعر کودک عنوان کرد: بچه‌های ما در دوره‌ای زندگی می‌کنند که شادی‌شان خیلی کم است. ما نیازمندیم برای فردای بچه‌ها شادی تولید کنیم تا جمعی بتوانند شادی کنند.

مصطفی رحماندوست در پایان گفت: خدا را شاکرم که به من توفیق داد بچه‌ها را شاد کنم. یکی از اهدافی که من برای خودم تعریف کردم شاد کردن بچه‌ها است.

آیین رونمایی از مجموعه «عروسک‌های انگشتی» کانون برگزار شد

اهمیت بعد روانشاختی انسان

در ادامه عفت میراحمدیان روان‌شناس و روان‌درمانگر کودکان بیان کرد: در یک دهه گذشته توجه به بعد روانشناختی انسان اهمیت زیادی پیدا کرده است.

وی افزود: انعطاف‌پذیری مغز و مجاورت دو موضوع مهم در ارگانیسم زنده است. در مغز قسمتی وجود دارد که انگشتان تحت تأثیر آن قرار دارد.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: کسی که ساز می‌زند رشد یافتگی ویژه‌ای در انگشتان دستش اتفاق می‌افتد. وقتی منطقه انگشتان دست فعال شود بخشی از مغز هم فعال می‌شود. اگر این بخش فعال شود شخص قدرت ابراز خود بهتر و توان برقراری ارتباط بهتر با محیط را خواهد داشت.

این روان‌شناس با بیان اینکه اختلالات عصبی رشدی اولین اختلالی است که در کودک دیده می‌شود از اختلال‌های کودکان مانند اتیسم، ارتباط با دیگران و... نام برد و موسیقی را یکی از راه‌های درمان این اختلالات عنوان کرد.

وی همچنین به فعال شدن دو نیمکره مغز از طریق اثر هنری اشاره داشت.

آیین رونمایی از مجموعه «عروسک‌های انگشتی» کانون برگزار شد

تلاش می‌کنیم کارهایمان برمبنای پژوهش پیش برود

در بخش دیگری از این مراسم مهدی زارع آهنگ‌ساز مجموعه «عروسک‌های انگشتی» بیان کرد: کار کودک واقعا سخت و بسیار متفاوت با کار بزرگسال است.

وی گفت: در ابتدا و مهمترین سختی کار برای کودک شعر است و من اینجا از آقای رحماندوست تشکر می‌کنم و فکر می‌کنم تاکنون ۱۰۰ شعر از استاد رحماندوست را آهنگسازی کردم.

زارع تصریح کرد: با بیان اینکه ظرفیت موسیقی ایرانی بسیار بالاست و حفظ آن برای ما ارزشمند است در ساخت موسیقی این اثر از سازهای اصلی استفاده شده است. علاوه براین استفاده از صدای خود بچه‌ها برای ما بسیار لذت‌بخش بود.

این آهنگساز عنوان کرد: آثار کانون بعد از تولید مورد تأیید روان‌شناسان قرار می‌گیرد اما از این به بعد قرار است آثار موسیقی براساس هدایت آنها ساخته و بعد به اساتید شاعر داده شود که این کار برای اولین بار در ایران اتفاق می‌افتد. این مجموعه هم با هدایت روانشناسان ساخته شده است.

زارع در پایان صحبت‌های خود با یادی از احمدرضا احمدی که موسیقی را در کانون شروع کرد گفت: کانون پرورش فکری اولین مکان نشر موسیقی در ایران بوده و موسیقی کانون همیشه فضای متفاوتی داشته است. تلاش می‌کنیم کارهایمان برمبنای پژوهش پیش برود.

آیین رونمایی از مجموعه «عروسک‌های انگشتی» کانون برگزار شد

سپس علی کریمی مسئول ساخت عروسک‌های مجموعه «عروسک‌های انگشتی» بیان کرد: طراحی و تولید عروسک‌های این پروژه توسط گروه ما ساخته شد، به این ترتیب که ۳۲ هزار عروسک در ۱۶ هزار مدل ساختیم.

او در ادامه به چالش‌ها و مشکلات تولید این عروسک‌ها اشاره داشت و گفت: در همه مراحل این را در نظر داشتیم که این عروسک‌ها نهایت به خانه‌ای می‌رود و این برای ما شیرین است.

کریمی در پایان اظهار کرد: این عروسک‌ها در کنار اشعار استاد رحماندوست و آهنگسازی آقای زارع زنده شدند.

در پایان این مراسم مجموعه «عروسک‌های انگشتی» با حضور حامد علامتی مدیرعامل، محمدرضا کریمی‌صارمی معاون تولید، لیلا بابایی مدیرکل سرگرمی‌های سازنده و بازی‌های رایانه‌ای کانون پرورش فکری و مصطفی رحماندوست نویسنده و شاعر کودک، مهدی زارع آهنگساز مجموعه «عروسک‌های انگشتی» و عادل بزدوده عروسک‌ساز پیشکسوت رونمایی شد.

بخش تیزر از مجموعه «عروسک‌های انگشتی» و اجرای بخش‌های مختلف این مجموعه ازسوی اعضای کودک کانون از دیگر بخش‌های این برنامه بود.

یادآوری می‌شود مجموعه «عروسک‌های انگشتی» تلفیق شعر، عروسک و موسیقی است که با نگاهی نو، طراحی و تولید شده است. اشعار این مجموعه از کتاب «بازی با انگشت‌ها» اثر مصطفی رحماندوست، انتخاب شدند. همچنین عروسک‌های این مجموعه به صورت انگشتی طراحی و تولید شده و قابلیت اجرای نمایشی دارند و موسیقی براساس دستگاه‌ها و ردیف‌های موسیقی اصیل ایرانی در دستگاه ماهور و سه‌گاه ساخته شده است.

آیین رونمایی سرگرمی‌های جدید کانون با حضور حامد علامتی مدیرعامل کانون پرورش فکری بعدازظهر روز یکشنبه ۱۰ دی ۱۴۰۲ در سالن سینما کانون، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد.

آیین رونمایی از مجموعه «عروسک‌های انگشتی» کانون برگزار شد

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =